سلامت نیوز: سازمان غذا و داروی آمریكا دارویی موسوم به اینلتیا (آگزی تینیب) را برای درمان سرطان پیشرفته كلیوی در بیمارانی كه به سایر روش‌های درمانی و سایر داروهای ضدسرطان پاسخ مثبت نشان نمی‌دهند، تایید كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، غده سرطان سلولی كلیوی یا همان كارسینوم كلیه نوعی از سرطان كلیه است كه از بافت مرتبط كننده لوله‌های ظریف و باریك كلیوی منشا می‌گیرد. سازمان غذا و داروی آمریكا در در بیانیه جدیدی اعلام كرد داروی اینلیتا تولید پروتئینی را متوقف می‌سازد كه به رشد تومور در این بافت كلیوی كمك می‌كند.

به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، در آزمایشی روی 723 بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته كلیه معلوم شد كه شایعترین عوارض جانبی این دارو شامل اسهال، فشار خون بالا، خستگی، از دست دادن اشتها، تهوع، ضعیف شدن صدا، كاهش وزن، ضعف و یبوست هستند. از آنجا كه در برخی افراد این دارو موجب خونریزی می‌شود كارشناسان این سازمان تاكید دارند كه بیماران حتما باید تحت كنترل دقیق پزشك خود و بعد از مشاوره كامل دارو را مصرف كنند. این دارو در بازار با نام تجاری pfizer توزیع می‌شود.

کارسینوم‌ کلیه‌ عبارت‌ از نوعی سرطان کلیه است كه معمولا در افراد بالای 40 سال‌ و در مردان‌ بیشتر از زنان‌ بروز می‌كند. علائم شایع این سرطان شامل ایجاد یک‌ توده‌ سفت‌ بزرگ‌ شده‌ در شکم‌، کاهش‌ وزن‌ و اشتها، تب خفیف‌ و مداوم، استفراغ‌، درد خفیف‌ شکمی‌ و قرمز یا تیره‌ شدن‌ ادرار در اثر خونریزی‌ از تومور هستند.

اگر تومور به اندازه‌ای‌ بزرگ‌ شود که‌ منجر به نارسایی‌ کلیه شود علایمی چون خستگی‌ و ضعف‌ فزاینده‌، سردرد،‌ تنفس‌ بدبو،‌ تهوع‌، استفراغ‌ یا اسهال،‌ تنگی‌ نفس‌، درد قفسه‌ سینه و خارش‌ پوست‌ بروز می‌كنند. عوارض احتمالی این سرطان در صورت پیشرفت، گسترش‌ بیماری به‌ سایر اعضای‌ بدن‌، بویژه كبد، ریه‌ها و مغز و استخوان‌ها پیش‌ از شناسایی‌ تومور اولیه‌ در کلیه و نیز نرم‌ شدن‌ استخوان‌ها و افزایش‌ استعداد ابتلا به‌ عفونت‌های‌ مجاری‌ ادرار در مراحل بعدی است.

به گفته متخصصان؛ در حال‌ حاضر نمی‌توان‌ از این سرطان پیشگیری‌ كرد اما در هر حال به افرادی كه سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان را دارند توصیه می‌شود به طور مرتب برای‌ معاینه‌ به متخصص مراجعه‌ كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha