سلامت نیوز :  رییس بیمارستان تخصصی امید در مشهد گفت: سرطان یك بیماری قابل پیشگیری و درمان است لذا نگرشها نسبت به غیرقابل درمان بودن این بیماری باید اصلاح شود.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا دكتر 'سیدامیر آل داوود' روز سه شنبه به مناسبت 'هفته اطلاع رسانی پیشگیری از سرطان' در جمع خبرنگاران افزود: تحقیقات انجام شده نشان می دهد كه با تشخیص به موقع حدود 40 درصد از سرطانها بطور قطعی درمان می شوند و بقیه نیز قابل معالجه هستند.

رییس تنها مركز تخصصی درمان سرطان در شمال شرق كشور ادامه داد: هم اكنون كشورهای پیشرفته با تشخیص زودرس سرطان و برنامه های مستمر پیشگیری و درمانی به موفقیتهای بسیاری در زمینه معالجه و كنترل سرطان دست یافته اند.

دكتر آل داوود تغذیه صحیح، داشتن وزن مناسب، خودداری از استعمال دخانیات، حركت جسمانی مناسب، دوری از استرس، تفكر مثبت و مصرف روزانه میوه و سبزی را از جمله راهكارهای پیشگیری از سرطان برشمرد.

این متخصص انكولوژی دانشگاه علوم پزشكی مشهد در ادامه 'سرطان پوست' را شایعترین نوع سرطان در كشور و دنیا دانست و گفت: سرطان پوست به دلیل اینكه به راحتی معالجه می شود و مرگ و میر آن اندك است معمولا جزو آمارها محسوب نمی شود.

وی اظهار داشت: پس از آن، سرطان معده، پستان، روده بزرگ و سرطانهای دستگاه گوارش به ترتیب شایعترین نوع سرطانها گزارش شده اند.

او با بیان اینكه برنامه های غربالگری برای انواع سرطانها لازم نیست افزود: اجرای برنامه های بیماریابی برای همه سرطانها كاری منطقی نیست اما در برخی سرطانها مانند پستان غربالگری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رییس بیمارستان امید اظهار داشت: هم اكنون برنامه منظمی برای غربالگری سرطان پستان در استان خراسان رضوی و كشور نداریم و این در حالی است كه اغلب این سرطانها در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شوند.

دكتر آل داوود گفت: هرچه سرطان در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود موفقیت در روند بهبود و درمان آن كاهش می یابد.

وی انجام برنامه های غربالگری و خودآزمایی را از عواملی عنوان كرد كه نقش مهمی در تشخیص و كنترل سرطان پستان دارند.

او همچنین با اشاره به گرانی برخی داروهای سرطان افزود: امسال حمایتهای خوبی برای كمك به تامین داروهای بیماران سرطانی از سوی دولت شده و در این زمینه گاهی تا 80 درصد هزینه این بیماران نیز پرداخت می شود.

نهم تا پانزدهم بهمن ماه 'هفته اطلاع رسانی پیشگیری از سرطان' نامگذاری شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha