سلامت نیوز : مدیر كل روابط عمومی سازمان غذا و دارو با بیان این كه عرضه فرم خوراكی و شیاف دیكلوفناك در كشور ممنوع نشده است، عنوان كرد: عوارض گزارش شده مربوط به آمپول‌های دیكلوفناك در سالهای قبل بوده و توزیع و تزریق آن تنها در بیمارستان‌ها و مراكز مجهز به سیستم احیا مجاز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دكتر سعدالله پرویزی در خصوص انتشار خبری مبنی بر ممنوعیت عرضه داروی دیكلوفناك در سطح داروخانه‌های كشور توضیح داد: چندی پیش تولید داخلی این دارو به علت عوارض گزارش شده، متوقف و سازمان غذا و دارو برای حل این مشكل اقدام به وارد كردن برند خارجی آن نمود. اما پس از تحقیقاتی كه صورت پذیرفت مشخص شد برند وارداتی نیز دارای همان عوارض است.

وی ادامه داد: تجویز دارو در موارد متعدد و مصرف بی رویه آن كه اندیكاسیون مصرف نداشت، باعث افزایش عوارض این دارو شده بود كه توزیع آن برای تجویز صحیح و موارد دیگر محدود شد.

مدیر كل روابط عمومی سامان غذا و دارو، با بیان اینكه ابلاغ كرده‌ایم پزشكان تا حد امكان از تجویز دیكلوفناك اجتناب و پیروكسیكام را جایگزین آن كنند، عنوان كرد: در صورت تجویز دیكلوفناك توسط پزشك، عرضه و تزریق آن تنها در بیمارستان‌ها امكانپذیر است.

دیکلوفناک (Diclofenac) یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDS) است که به عنوان کاهنده درد و استفاده در بیماری‌های روماتیسمی و نیز برای درمان دیگر موارد درد نظیر سردرد، درد عضلانی، درد قاعدگی، درد پس از جراحی و زایمان كاربرد دارد.

همچنین عوارض گوارشی شامل تهوع، اسهال و خونریزی یا زخم معده از جمله عوارض احتمالی گزارش شده در پی استفاده از این دارو است. احتمال بروز واکنش‌های‌آلرژیک بویژه آنژیوادم، برونکواسپاسم و بثورات جلدی و نیز عوارضی نظیر سرگیجه، سردرد، اختلالات شنوایی مانند وزوز گوش و دفع خون از ادرار نیز وجود دارد كه در سالهای اخیر به علت افتادگی مچ پا توزیع آن محدود شد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha