بر اساس نتایج یک مطالعه جدید مشخص شده است که پرستارانی که به صورت مداوم در معرض داروهای شیمی‌درمانی و مواد شیمیایی سیترون‌ساز قرار می‌گیرند نوزادشان سقط می‌شود

سلامت نیوز : بر اساس نتایج یک مطالعه جدید مشخص شده است که پرستارانی که به صورت مداوم در معرض داروهای شیمی‌درمانی و مواد شیمیایی سیترون‌ساز قرار می‌گیرند نوزادشان سقط می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نفل از سینانیوز، دانشمندان آمریکایی مطالعه گسترده‌ای انجام دادند که در آن ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از پرستاران که بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ باردار بودند مورد بررسی قرار گرفتند.

از آنان خواسته شد تا به خاطر بیاورند، چگونه با مواد خاص شیمیایی یا تجهیزاتی مانند اشعه ایکس، هوشبری، داروهای ضد سرطان و سترون ساز در هر دوره سه ماهه کار می‌کردند.

در این مطالعه، مشخص شد به طور عادی از هر ۱۰ پرستار یک مورد، بارداریش را قبل از نیمه راه (۲۰هفته) از دست داده که این تعداد مشابه با نسبت سقط جنین‌ها به کل جمعیت است.

در این بین پرستارانی که بیش از یک ساعت در روز با مواد شیمی درمانی سر و کار داشتند. این نسبت سقط جنین ۲ برابر شد یعنی از هر ۱۰ پرستار دو مورد سقط جنین کردند و پرستارانی که اشعه ایکس به بیمار می‌دادند، ریسک سقط جنین ۳۰ درصد دیگر افزایش داشت.

همچنین پرستارانی که با مواد سترون ساز مانند اکسید اتیلن یا فرمالدئید بیش از یک ساعت در روز تماس داشتند در سه ماهه دوم، ریسک سقط جنین ۲برابر افزایش یافت.

«کریستینا لاوسن»، محقق انستیتو ملی بهداشت و ایمنی حرفه‌ای اعلام کرد: «از اینکه قرارگیری در معرض داروهای خاص شیمیایی باعث از دست دادن دوران بارداری می‌شود متعجب نشدم، تعجب من از این جهت است که خطر داروهای شیمی درمانی که سعی داریم خطرات آن را به پرستاران بیاموزیم در سه ماهه اول بارداری است.»

وی در ادامه می‌گوید: «اثر داروهای شیمی درمانی نوعا تقسیمات سلولی را مانند آنچه در تومور یا جنین است به سرعت مورد هدف قرار می‌دهند به همین علت با بارداری زنان و سقط جنین مرتبط هستند.»

پرستاران تنها کسانی نیستند که در معرض داروهای شیمی درمانی و مواد سترون ساز قرار دارند، داروسازان، پرسنل کارخانه‌های داروسازی و دامپزشکان نیز در معرض این مواد.

بر اساس این گزارش مهم است تا پرستاران و مسئولان بیمارستان‌ها دستورال‌عمل‌های ایمنی را در محل کار نصب کنند و شاید اجرای محکمتر مقررات حرفه‌ای از جانب دولت برای محافظت آنان از خطرات این گونه مواد کمک کننده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha