دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 42511
سلامت نیوز: اگر شما هم لنز طبی دارید حتما می دانید که این وسیله نیاز به مراقبت ویژه دارد اما متاسفانه تحقیقات نشان داده که کمتر از ۱ درصد افراد درست این نکات را رعایت می کنند. البته اغلب افرادی که از لنز طبی استفاده می کنند ادعا می کنند که درباره نحوه استفاده و مراقبت از لنزشان اطلاعات کافی دارند، اما تنها ۲ درصد با دقت اقدامات بهداشتی مربوطه را انجام داده و کمتر از ۱ درصدش کاملا با توصیه های بهداشتی سازگار است. می پرسید چه نکات بهداشتی؟ مثلا شستن دستها قبل از قرار دادن لنز در چشم و همچنین استفاده از محلول تازه به جای محلول کهنه برای قرار دادن لنزو. . . .

به طور کلی این بررسی نشان داد از ۸۵ درصدی که ادعا داشتند با شرایط استفاده از لنز مشکلی ندارند،تنها ۴/۰ درصد کاملا با این شرایط سازگار بودند. متاسفانه با وجود این که اغلب استفاده کنندگان لنز می دانستند چه بکنند تا دچار عوارض نشوند، تعداد کمی از آنها این شرایط را رعایت می کردند. به طوری که ۷۲ درصداحساس ناراحتی و ۴۷ درصد عفونت چشم در این افراد گزارش شد. متخصصان متوجه شدند این مشکل ناشی از بی اطلاعی نیست بلکه بیشتر به علت تنبلی و سخت بودن تکرار این مراحل است که استفاده کنندگان از لنز در رعایت نکات بهداشتی کوتاهی می کنند.

به همین علت محققان در مجله اپتومتری و علم بینایی اعلام کردند لازم است برای بهبود روشهای استفاده از لنز استراتژیهای جدیدی اندیشیده شود. انجمن اپتومتری آمریکا هم اعلام کرده یکی از شایع ترین علل عوارض مربوط به لنزهای طبی، ناشی از قرار دادن نادرست لنز در چشم است. مثلا در مورد لنزهایی که استفاده از آن تا ۲ هفته بلا مانع است معمولا مشاهده شده که ۳ هفته و حتی یک ماه مورد استفاده قرار می گیرند. در حالی که متخصصان می گویند استفاده طولانی تر از این لنزها و رعایت نکردن نکات بهداشتی هنگام قرار دادن و نگهداری لنز می تواند در چشم رسوباتی ایجاد کند که باعث قرمزی و عفونت مزمن چشم می شوند. این انجمن توصیه می کند نکات زیر را حتما رعایت کنید:

۱) قبل از قرار دادن لنز در چشمتان حتما دستتان را با آب و صابون بشویید و خشک کنید
۲) لنز ها را مرتب به روشی که پزشک به شما می گوید تمیز کنیدو قبل از شناور کردن لنز در محلول در طول شب، لنز را با انگشتتان مالش داده و شستشو دهید.
۳) هر بار برای شستشو و نگهداری لنزتان از محلول تازه استفاده کنیدو محلول کهنه را با نو قاطی نکنید چون بعضی از مواد فعال آن با گذشت زمان از بین می روند. به همین علت هم هست که هرگز نباید از محلول های تاریخ گذشته استفاده کنید.
۴) در هیچکدام از مراحل شستشو و نگهداری لنزو حتی طرف آن از آب شیر استفاده نکنید چون آب شیر دارای میکروارگانیسم هایی است که ممکن است باعث عفونت چشمتان شوند.
۵) لنزتان را در ظرف مناسب نگهداری کنید و هر ۳ ماه یکبار این ظرف را عوض کنید. قبل از قرار دادن لنز در ظرف، آن را تمیز کرده و بعد از استفاده هم آن را تمیز کنید و بگذارید تا استفاده بعدی خشک شود.
۶) هرگز با لنز شنا نکنید و به حمام داغ نروید.
۷) کسانی که با لنز می خوابند لازم است قبل ازخواب و بعد از بیدار شدن قطره مخصوص مرطوب کننده ای را در چشم خود بچکانند.
۸) اگر در چشمتان احساس ناراحتی کردید و متوجه قرمزی بیش از حد آن شدیدی لنزها را در بیاورید و اجازه دهید چشمتان مدتی استراحت کندو هنگام خواب هم آنها را در بیاورید.

منبع :پورتال خبری البرز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یاس ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    13 0
    ببخشید ی سوال داشتم من موقع گذاشتن لنز از دستم افتاد روی فرش اما بلافاصله برداشتم و درون محلولش گذاشتم و بعد از استفاده چشمم حساسیت نداد امکان داره بعدم برام مشکل ایجاد کنه؟