سلامت نیوز: اشتغال زنان یکی از موضوعات چالش برانگیز در حوزه اجتماعی ایران محسوب می شود. با این که زن ایرانی در تمام ادوار تاریخ در کنار مردان فعالیت کرده هیچ گاه یک مصرف کننده صرف نبوده است، اما با ورود مدرنیته به زندگی شهری ایرانیان و طرح مسائلی مانند افزایش حضور دختران در دانشگاه ها، افزایش مشارکت اجتماعی و تعیین نقش زنان خانه دار در تولید ناخالص ملی کشور نگرش به حضور اجتماعی زنان دگرگون شده است .

از یک سو زنان حق خود می دانند که با افزایش سطح سواد و تحصیلات، توانمندی های خود را به نمایش بگذارند و از سوی دیگر فرزندپروری، کانون خانواده و صیانت از آن همچنان به عنوان اولین وظیفه زن محسوب می شود.


اشتغال زنان در آینه آمار
طبق آخرین آمار از وضعیت بازار کار کشور از ۲۴ میلیون شاغل موجود در کشور فقط ۵ میلیون نفر زن هستند و از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیکار کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زن می باشند.به عبارتی آمار زنان بیکار کشور ۳۴ درصد است. در این زمینه یکی از مقام های وزارت کار هشدار داده است که در آینده با درخواست 2.5 برابری زنان برای حضوردر بازار کار مواجه خواهیم شد.

نگاهی به آمارهای جهانی هم حقایق دیگری را روشن می کند. به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس آخرین آمارها ۹۸درصد کارگران خانگی در جهان را زنان تشکیل می دهند و ۹۷ درصد پرستاران، ۸۵ درصد معلمان ابتدایی و ۵۷درصد فعالان در عرصه مشاغل منشی گری در جهان زن هستند.


محوریت توجه به خانواده
کارشناسان می گویند: اگر به دنبال پررنگ تر کردن نقش محوری زنان در خانواده هستیم با حضور فعلی آن ها در سطح اجتماع و ساعات طولانی اشتغال نمی توانیم به آن دست پیدا کنیم. میترا دادگر، پژوهشگر حوزه زنان با بیان این مطلب به فارس، می گوید: نظریه هایی که در حوزه مسائل زنان مطرح می شود باید قابلیت اجرایی داشته باشد اما متاسفانه هم اکنون بیشتر نظریه ها قابل استفاده نیست و در حل چالش های حوزه زن و خانواده موفق عمل نکرده است. وی با اشاره به این که اجرایی شدن بیمه زنان خانه دار و دورکاری زنان ۲ موضوعی است که در صورت اجرایی شدن مشکلات این قشر را کاهش می دهد، تصریح می کند: باید زنان متاهلی که فرزند کوچک دارند، در اولویت قرار گیرند تا کمتر در محیط کار حضور داشته باشند. نکته این جاست که طبق آموزه های دینی توجه به مناسبات خانوادگی در اولویت قرار دارد و در تقسیم بندی ارزش اولویت اول برای زنان همسری، مادری، خانه داری و سپس فعالیت اجتماعی قرار می گیرد. دکترمحمدرضا زیبایی نژاد، پژوهشگر حوزه زنان با بیان این نکته به خبر آنلاین، می گوید: این در حالی است که هم اکنون جامعه دیگر خانه داری را ارزش نمی داند و زن با وجود امکانات و رونق فناوری در منزل بیکار است، تعداد فرزندان کمتر است بنابراین باید وقت خالی را به نحوی پر کند.

وی به ناهماهنگی های موجود درباره سیاست های حمایتی ویژه زنان و حمایت های ویژه از زنان خانه دار اشاره و تصریح می کند: دلیل ناهماهنگی این است که الگوی مشارکت اجتماعی و اقتصادی زن در جامعه تعریف نشده است و ما هنوز الگو، شاخص و نظریه های محکم درباره نقش زنان ارائه و تعریف نکرده ایم. بنابراین بعد از تولید نظریه و الگوسازی، باید شاخص های متناسب را ارائه کنیم تا بتوانیم وضعیت دقیق زنان را رصد کنیم. وی ادامه می دهد: به نظر می رسد باید شرایطی فراهم کنیم که زنان در عرصه متناسب با خودشان کار کنند و در کنار این تلاش ها، شبکه فعالیت های اجتماعی زنان را تقویت کنیم، یعنی برای حضور اجتماعی زنان در عرصه هایی که درآمدزا نیست اما اعتبار اجتماعی به همراه دارد، زمینه سازی کنیم تا زنی که نیاز مالی دارد، در عرصه اقتصادی فعالیت کند و زنی که نیاز مالی ندارد در شبکه اجتماعی مورد علاقه اش به فعالیت بپردازد.


فرهنگ عمومی و اشتغال زنان
دکترمصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با تاکید بر این که در کشور ما ۱۱ درصد زنان شاغل هستند و بیش از ۸۰ درصد زنان خانه دارند، تصریح می کند: به نظر می رسد این همه هیاهو درباره حضور زنان در بازار کار ناشی از نوعی دستپاچگی، نبود نگرش صحیح به توانمندی های زنان و نبود فرهنگ عمومی و نادیده گرفتن تغییرات اجتماعی و مدرنیته در جامعه است. نیاز زنان به استقلال و ضرورت کار مرد و زن برای گذران زندگی از مهم ترین تحولات اجتماعی طی دهه های اخیر نه فقط در کشور ما بلکه در تمام کشورهایی است که مدرنیته را تجربه کرده اند و نگرش مردانه به مسائل زنان باعث شده است در بسیاری از موارد، تحولات منفی اجتماعی به پای زنان نوشته شود. به عنوان مثال بسیاری هم اکنون معتقدند که حضور زنان در بازار کار، عرصه را بر مردان تنگ کرده است اما چنانچه ذکر شد فقط ۱۱ درصد زنان جامعه ما شاغل هستند و حجم عظیم بیکاری را نمی توان به گردن زنان انداخت.

به علاوه در بسیاری از مشاغل مانند مشاغل دفتری و اداری زنان بسیار بهتر از مردان کار می کنند و قانونمندتر و وظیفه شناس تر هستند.

دکتر اقلیما می گوید: آنچه مشکلات زنان شاغل را چند برابر کرده نه فقط حضور آن ها در اجتماع بلکه وظایف سنگینی است که در خانواده فقط بر عهده دارند. واقعیت این است که بسیاری از مردان فرهنگ همکاری با خانم شاغل خود را ندارند و توقع دارند وی همانند یک زن خانه دار تمام بار مسئولیت زندگی را به دوش بکشد، در صورتی که فقط با همکاری مرد و اعضای خانواده است که می توان بار فشار کار خانم را کم کرد.

بنابراین درباره موضوع اشتغال زنان و مشکلات زنان شاغل باید درباره مردان صحبت کنیم نه زنان و برای ترویج فرهنگ همکاری بین اعضای خانواده تلاش کنیم.


زنان کارآفرین
تلاش برای بروز توانمندی و قابلیت زنان و تامین معاش اقتصادی مدت هاست هدف بسیاری از انجمن های کارآفرین در کشور است. درست است که فعالیت بسیاری از این انجمن ها تحت الشعاع کمبود امکانات مالی، تبلیغات بسیار کم و همکاری اندک نهادها و سازمان های مختلف قرار گرفته است اما این انجمن ها با نگاه به آینده و نگرش دراز مدت برای افزایش بهره وری و گسترش فعالیت های خود تلاش می کنند. یکی از این مراکز، کانون هماهنگی کارآفرینان زن است که با همکاری زنان هنرمند در رشته های مختلف چند سالی است فعالیت خود را آغاز کرده است. معصومه ریاحی مدیر عامل و عضو هیئت مدیره انجمن در گفت وگو با خراسان با بیان این که درآمد زنان شاغل در مجموعه متفاوت است و انگیزه زنان نه فقط کسب درآمد بلکه بروز توانمندی و قابلیت خود و افزایش تمایل مردم به خرید هنرهای دستی است، تاکید می کند:اگر اطلاع رسانی در حوزه کاری ما انجام شود بسیاری از مردم به جای خرید وسایل زینتی چینی، به خرید هنرهای دستی ایرانی اقدام می کنند و از این راه نه فقط زنان کارآفرین بلکه به صنایع دستی و تعاونی ها نیز کمک می شود.وی از کمبود امکانات مالی، نبود تبلیغات مناسب و به فراموشی سپردن صنایع دستی در خانه بسیاری از مردم گلایه می کند و می گوید: کار در این زمینه بسیار گسترده است و اگر مردم و زنان نسبت به وجود چنین مجموعه هایی مطلع باشند بدون شک این نهادهای غیردولتی خواهند توانست گام های بلندی در زمینه اشتغال بردارند. در این صورت نه فقط توانمندی و قابلیت های زنان افزایش می یابد بلکه این امر باعث بالا رفتن اعتماد به نفس زنان می شود و دامنه فعالیت های این انجمن ها نیز افزایش می یابد.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha