سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تأکید بر اجرای تعرفه‌گذاری جدید خدمات پرستاری از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی، گفت: دولت باید با اجرای تعرفه‌های جدید تبعیض میان مشاغل حوزه بهداشت و درمان را به پایین‌ترین حد خود برساند.

 حسین حسنی‌بافرانی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان این که هم‌اکنون بخش بهداشت و درمان کشور از نظر شاخص‌های نیروهای انسانی در وضعیت مطلوبی قرار دارد، افزود: در چند سال اخیر تقویت و تربیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در رشته پزشکی و پیراپزشکی روند خوبی داشته است.

نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این که متأسفانه حجم فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی با میزان بازار کار در کشور تطابق ندارد، گفت: نبود برنامه‌ریزی مناسب برای اشتغال پرستاران، موجب افزایش بیکاری این گروه از جامعه شده است.

وی با اشاره به افزایش میزان مهاجرت پرستاران به کشورهای خارجی به‌علت نبود بازار کار مناسب در کشور، افزود: هم‌اکنون پرستاران برای پیدا کردن بازار کار به کشورهای عربی و کشورهای اروپایی مانند کانادا، آمریکا، استرالیا  مهاجرت می‌کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تأکید بر این که با وجود بازار کار و کمبود نیرو در حوزه پرستاری، مسئولان دولتی هیچ اقدامی برای استخدام پرستاران نکرده‌اند، یاد‌آور شد: رئیس‌جمهوری در سالروز گرامیداشت مقام پرستار در سال ۸۹، وعده استخدام ۲۳ هزار نفر از پرستاران را داد، اما متأسفانه هنوز این وعده عملی نشده است.

شاخص پرستار به ازای تخت بیمارستانی در کشور، میان ۵/۰ تا ۸/۰ متغیر است، اما در کشورهای دیگر حداقل نیروی انسانی پرستاری ۸/۱ به ازای هر تخت بیمارستانی است که مقایسه بالاترین میزان استاندارد نیروی پرستار به تخت در ایران با حداقل این شاخص در دنیا نشانگر فاصله زیاد ما با استانداردهای جهانی است.

حسنی‌بافرانی علت اصلی مهاجرت پرستاران به کشورهای خارجی را پایین بودن حقوق و تعرفه‌های خدمات پرستاری خواند و گفت: هم‌اکنون میان دریافت کارانه و دریافت بیمارستانی از سوی پزشک و پرستار تفاوت‌های زیادی وجود دارد، که این موضوع موجب نارضایتی پرستاران شده است.

این نماینده مجلس هشتم، با تأکید بر اجرای تعرفه‌گذاری جدید خدمات پرستاری از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی، تصریح کرد: دولت باید با اجرای تعرفه‌های جدید تبعیض میان مشاغل حوزه بهداشت و درمان را به پایین‌ترین حد خود برساند.

این در حالی است که براساس آمار سازمان نظام پرستاری با اعزام ۲۰۰۰ پرستار به ترکیه در سال‌جاری، تعداد کل اعزام‌های نیروی کار در رشته‌های مختلف به ۷۰۰۰ نفر افزایش یابد.

هم‌اکنون حدود ۱۵۰ هزار پرستار در کشور وجود دارد که حدود نیمی از آنها شاغل و نیم دیگر بیکار هستند و ۸۵ درصد از مجموع پرستاران مهاجر زن و ۱۵ درصد را مردان تشکیل می‌دهند، که از بین کشورهایی که پرستاران ایرانی را جذب می‌کنند، کانادا با ۴۷ درصد و امارات متحده عربی با ۳۳ درصد بیشترین آمار را در این زمینه به خود اختصاص داده‌اند.

اخیرا هم مهاجرت پرستاران به کشور ترکیه مطرح شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha