چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 43126
سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از ارتودنسی نامرئی به عنوان روشی نوین در درمان ناهنجاریهای فک و صورت نام برد و گفت: رعایت بهداشت در ارتودنسی حرف اول را می زند.
به گزارش مهر، دکتر مهرداد فتحیان گفت: ارتودنسی در واقع درمان ناهنجاریهایی است که در رابطه با دندانها و فکها نسبت به قاعده جمجمه وجود دارد. درمان این ناهنجاریها می تواند به صورت مجزا یا همزمان باشد. در درمان ارتودنسی دندانها به مکان و نقطه ای حرکت داده می شود که از لحاظ زیبایی بهترین حالت است.

این ارتودنتیست افزود: برخی از ناهنجاریها ممکن است آنقدر شدید باشد که درمان ارتودنسی به تنهایی نمی تواند آن را درمان کند. بنابراین ارتودنسی در هر سنی امکان پذیر است به شرطی که وضعیت استخوانی و دندانها و نسوج اطراف دندانهای بیمار از سلامت لازم برخوردار باشد.
 
وی گفت: در ارتودنسی تلاش می کنیم در ابتدا شخص را زیباتر کنیم و بر  اساس زیبایی صورت، فکین و دندانها را با آن هماهنگ درمان می کنیم. ارتودنسی ناحیه پایینی صورت را به طور کامل تحت تاثیر قرار می دهد و نه تنها لبخند، بلکه فرم لب و ارتفاع بینی تا چانه را اصلاح می کند.
 
فتحیان با اشاره به روشهای جدید درمانی که در ارتودنسی به کار گرفته می شود، افزود: یکی از اینها ارتودنسی نامرئی است که حدود 12 سال است در دسترس مردم قرار دارد و ایده اولیه آن متعلق به یک دانشمند پاکستانی است که از سوی آمریکا خریداری شد.
 
وی گفت: ارتودنسی نامرئی در واقع طلق های شیشه ای هستند که با توجه به ناهنجاریهای دندانی تعداد آنها فرق دارد. این طلق ها تا دو سال پیش تنها برای برخی درمانهای ویژه قابل استفاده بود اما سال گذشته بسیاری از این مشکلات مرتفع شد. البته هنوز هم درمان همه ناهنجاریها با این وسیله مقدور نیست. این طلق های بی رنگ روی دندانها قرار می گیرد و به زحمت می توان آنها را دید. بیمار هم هر دو هفته این طلق ها را تعویض می کند و ارتودنتیست طلق جدیدی را که با توجه به وضعیت دندانهای بیمار به شرکت سازنده سفارش داده وارد دهان بیمار می کند. بنابراین حتی در صورت تغییر رنگ این طلق ها هم با توجه به اینکه زود تعوض می شود روی دندانها به چشم نمی آید.
 
فتحیان ادامه داد: این درمان فوق العاده راحت است و در طول درمان، کمتر کسی متوجه می شود که چیزی روی دندانهای بیمار قرار دارد. البته استفاده از این طلق ها محدودیتهایی دارد و تنها 15 تا 20 درصد از افرادی که نیاز به ارتودنسی دارند می توانند از اینها استفاده کنند. ضمن اینکه این درمان بسیار گران است.
 
عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان این مطلب که ارتودنسی یک درمان است و قرار نیست چیزی را خراب کند، افزود: اگر این درمان درست انجام شود و هم پزشک و هم بیمار کار خود را درست انجام دهند مشکلات و عوارض بعدی برای فرد ایجاد نخواهد شد. رعایت بهداشت در ارتودنسی حرف اول را می زند. بیمار باید تمام دستورات پزشک را به درستی اجرا کند و نحوه درست مسواک زدن و نخ کشیدن دندانها را رعایت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha