یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 43323

سهم مردان ایرانی در ناباروری 70 درصد است. این در حالی است كه در آمارهای جهانی، سهم زن و مرد در ناباروری مساوی (50 به 50 درصد) است. یافته‌های این پژوهش مشخص كرد شیب ناباروری مردانه در كشور به دلیل آلاینده‌ها به ویژه آلودگی هوا به سمت عقیم شدن مردان در حال تند شدن است.

سلامت نیوز: مركز پژوهش ناباروری صارم براساس یافته‌های یك پژوهش انجام‏شده در این مركز اعلام كرد، سهم مردان ایرانی در ناباروری 70 درصد است. این در حالی است كه در آمارهای جهانی، سهم زن و مرد در ناباروری مساوی (50 به 50 درصد) است. یافته‌های این پژوهش مشخص كرد شیب ناباروری مردانه در كشور به دلیل آلاینده‌ها به ویژه آلودگی هوا به سمت عقیم شدن مردان در حال تند شدن است.

پژوهشگران ایتالیایی نیز به تازگی به نتایج مشابهی دست یافته‏اند. در خبری كه رویترز به تازگی منتشر كرده است، گروهی از پزشكان ایتالیایی نسبت به پیامدهای شهرنشینی هشدار داده‏اند. به گفته آنان، شهرنشینی ممكن است به اسپرم‏ها آسیب برساند و توان تولیدمثلی مردان را تضعیف كند. این بررسی جدید انجمن طب تولیدمثلی ایتالیا تاكید می‌كند، زندگی شهری، تعداد اسپرم‏ها را در مردان جوان ایتالیایی كاهش داده است. كارشناسان این سازمان با بازبینی و ارزیابی دقیق روی سه آزمایش مختلف دریافتند، بیش از 33 درصد از مردان جوان در گروه‌های سنی 18 و 20ساله، دچار كاهش شدید اسپرم شده‏اند كه علت اصلی این پدیده، تماس زیاد آنان با دود سیگار و آلودگی هوای ناشی از شهرنشینی است. این پزشكان همچنین خاطرنشان كردند، زندگی شهری، بی‏تحركی را تشدید می‌كند و چاقی را افزایش می‌دهد و این دو فاكتور نیز به نوبه خود در آسیب رساندن به سلول‏های جنسی مردانه تاثیر دارند. به بهانه انتشار نتایج پژوهش انجام‏شده در مورد تند شدن شیب ناباروری مردان در كشور، گفت‌وگویی را با دكتر «ابوطالب صارمی» رییس مركز پژوهش ناباروری صارم انجام دادیم كه در ادامه از نظرتان می‏گذرد.
‌‌‌
‌جناب دكتر «صارمی»، در ابتدا توضیح دهید هدف از انجام این تحقیق در مركز پژوهش صارم چه بوده است؟
به دلیل افزایش ناباروری با منشاء مردانه در كشور، مركز پژوهش صارم به بررسی مراجعان با عامل نازایی مردانه طی چند سال اخیر پرداخت. یافته‌های این تحقیق بیانگر آن بود كه افزایش آلاینده‌های محیطی به‏ویژه در شهرها، سبب افزایش ناباروری مردان شده است.

‌مهم‌ترین یافته این پژوهش چه بوده است؟
یافته‌های این پژوهش مشخص كرد شیب ناباروری مردانه در كشور به دلیل آلاینده‌ها به‏ویژه آلودگی هوا به سمت عقیم شدن مردان در حال تند شدن است. از طرف دیگر یافته‌های این پژوهش نشان داد روش زندگی مدرن ممكن است سبب كاهش سلول‏های اسپرم‏ساز (سلول‏های جنسی مردانه) شود.

‌در این پژوهش درباره چند زوج تحقیق و بررسی شد؟
در این بررسی سه هزار و 731 مرد مراجعه‏كننده به بیمارستان صارم كه برای درمان ناباروری مراجعه كرده بودند، بررسی شدند. از كل مراجعان به بیمارستان صارم طی 10 سال اخیر، 7/72 درصد به دلیل مشكلات مردانه قادر به باروری نبودند.

‌به آلاینده‌های محیطی اشاره كردید. به غیر از آلاینده‌های هوا، كدام دسته از آلاینده‌های محیطی بیشتر سبب ناباروری می‌شود؟
افزایش آلاینده‌های محیطی از قبیل آلودگی هوا، آلاینده‌های كارخانه‌ها، سم ناشی از حشره‏كش‏ها و دیگر آلاینده‌های محیطی در كنار عواملی همچون گسترش استفاده از مواد روانگردان، سیگار و مكمل‏های تقویتی كه ورزشكاران استفاده می‌كنند، سبب ناباروری می‌شود. نتایج پژوهش اخیر همچنین بیانگر آن بود كه آثار ناشی از هشت سال جنگ ایران و عراق یكی از عوامل مساعدكننده تغییرات روی فرم (مورفولوژی) اسپرم، كم‏تحركی یا كاهش تولید اسپرم است كه این موارد از عوارض بمب‏های شیمیایی به شمار می‌رود و از جمله دلایل افزایش آمار ناباروری مردان ایرانی به حساب می‏آید.

‌افراد مورد پژوهش بیشتر در چه مشاغلی به فعالیت مشغول بودند؟
در تحقیق انجام‏شده، مشخص شد كه 72 درصد جمعیت مردان نابارور با مشاغلی سر و كار داشتند كه به نوعی شغل آنان در ناباروری‏شان تاثیرگذار بوده است. برای مثال
28 درصد این افراد را رانندگان تشكیل می‌دادند كه به دلیل نشستن طولانی‏مدت پشت فرمان و ایجاد گرمایش زیاد، تولید اسپرم در آنان با اختلال روبه‏رو بود یا افرادی كه به دلیل ایستادن طولانی‏مدت به واریس بیضه دچار شده بودند.

23 درصد افراد این تحقیق را كسانی تشكیل می‌دادند كه با آلاینده‌ها سر و كار داشتند، مانند افرادی كه در چاپخانه‌ها كار می‌كردند و در معرض سرب قرار داشتند. برخی دیگر در كارخانه‌های مواد شیمیایی مانند كارخانه‌های داروسازی یا كارخانه‌هایی كه آلاینده‌های سنگین در آنجا وجود داشت (مانند كارخانه سیمان، كارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی و پلاستیك‏سازی‏ها) مشغول به كار بودند.

‌چند درصد این افراد در شهرهای آلوده زندگی می‌كردند؟
50 درصد این جمعیت ساكن كلانشهرها بودند كه در آنجا آلودگی‏های محیطی بسیار بیشتر از شهرهای كوچك و روستاهاست.

‌در پژوهشی كه پزشكان ایتالیایی به تازگی انجام داده‌اند، شیوه زندگی شهری به عنوان عامل ناباروری مردانه شناخته شده است. شهرنشینی به غیراز آلودگی‏های محیطی، چگونه می‌تواند سبب ناباروری شود؟
كم ‏تحركی به‌خصوص در شهرنشینان و افزایش چاقی به عنوان دیگر عوامل ناباروری با منشاء مردانه شناخته شده كه سبب بر هم خوردن تناسب هورمون‏های بدن و در نتیجه كاهش اسپرم سالم می‌شود.

‌آیا این آلاینده‌ها بر باروری زنان نیز تاثیر منفی می‌گذارد؟
خیر. افزایش آلاینده‌ها به ویژه آلودگی هوا بر باروری زنان تاثیری ندارد، اما در زنان باردار سبب سقط جنین و مرده‏زایی می‌شود.

‌به غیراز دلایلی كه در بالا به آن اشاره شد، آیا دلیل دیگری برای ناباروری مردان مورد بررسی در این تحقیق وجود داشت؟
بله. در این پژوهش همچنین مشخص شد هشت درصد از مردان بررسی‌شده، فاقد نطفه بودند.

‌به غیراز افراد فاقد نطفه، آیا ناباروری با علت مردانه كه بر اثر آلودگی‏های محیطی ایجاد شده است، قابل درمان است؟
بله، با روش‌های موجود درمان ناباروری و تكنولوژی‏های نوین، اكثر این ناباروری‏ها قابل درمان است، اما به دلیل پرهزینه بودن این شیوه‌ها، پیشنهاد می‌شود با پرهیز از آلودگی‏های محیطی، تغییر شغل، مهاجرت از كلانشهرها و خودداری از مصرف سیگار و مواد روانگردان، افراد بتوانند‌ ضمن حفظ سلامت خود با شیوه طبیعی صاحب فرزند شوند. البته در این میان باید بر نقش نهادهای دولتی در كاهش آلاینده‌های محیطی و هوا نیز تاكید ویژه داشت.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha