سلامت نیوز: طرح پزشك خانواده از آن دسته طرح‌هایی بود كه متاسفانه هیچ‌گونه زیرساختی پیشنهاد شد و به مرحله اجرا درآمد. از آنجا كه اجرای این طرح آزادی‌های مردم را در انتخاب پزشك محدود می‌كند به یك فرهنگ‌سازی درحوزه اجتماعی نیاز داشت؛ اقدامی كه متاسفانه هم‌راستا با اجرای این طرح در كشور صورت نگرفت.

بیمار براساس اجرای طرح پزشك خانواده باید یك پزشك را انتخاب كند و در چارچوبی كه پزشك برای او انتخاب می‌كند، قرار گیرد و مسایل و مشكلات درمانی خود را پیگیری كند. بی‌تردید برای جامعه‌ای كه همیشه در انتخاب پزشك آزاد بوده و حتی در برخی موارد دستور تجویز دارو توسط بیمار به پزشك می‌شود اجرای موفق آن به یك فرهنگ‌سازی اساسی نیاز داشت كه این اقدام با اجرای طرح پزشك خانواده صورت نگرفت.

در حال حاضر خدمات بیمه‌ای موجود در كشور و نظام حاكم بر خدمات در بیمه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ظرفیت و گنجایش این طرح را ندارند و سیستم اجرایی كشور برای برگزاری چنین طرحی بسیار ضعیف و نارسا است.

باید توجه کرد که بحث سلامت مردم مطرح است و وقتی پای سلامت جامعه به میان كشیده می‌شود، شرایط ریسك‌پذیری باید به حداقل برسد و نمی‌توان سلامت جامعه را بازیچه طرح‌های ناپخته همراه با مشكل قرار داد.

منبع: هفته نامه سپید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha