تزریق خون برای بیماران مختلف عوارضی مانند نارسایی تنفسی ، انتقال عفونت ها ، ایدز ، هپاتیت و ...را به دنبال دارد .

دکتر محمد مهدی قیامت در گفتگو با مهر افزود : عدم اطلاع رسانی صحیح ، ناآگاهی تعدادی از پزشکان و  مشکلات مالی در پالایش خون موجب شده تا تزریق خون در ایران همواره با عوارضی  جدی همراه باشد .

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران افزود : بر اساس نتایج تحقیقات داخلی و بین المللی ،این عوارض پس ازانجام عمل های جراحی شایع تر است .

عضوهیات مدیره سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ تصریح کرد : ممکن است به  افرادی که تحت عمل های جراحی قرار می گیرند خون نا به جا تزریق شود و ناسازگاری در این نوع تزریق ها می تواند نارسایی های تنفسی و اختلالات خونی را به دنبال داشته باشد .

قیامت تاکید کرد : در حال حاضر تعداد زیادی از کشورهای دنیا برای کاهش عوارض تزریق خون پالایش های خاصی را انجام می دهند تا به این ترتیب عوارض انتقال خون به کمترین حد خود برسد .

وی ادامه داد : با انجام پالایش های ذکرشده دیگر قدرت دفاعی بدن در برابر تزریق خون دچار کاهش نمی شود ، عفونت های خونی انتقال پیدا نمی کنند و عوارض خون های ناسازگار نیز قبل از تزریق خود را نشان می دهند .

قیامت گفت :هزینه بر بودن این پالایش ( برای هر واحد حدود 60 تا 70 دلار ) موجب شده تااین عمل در ایران انجام نشود .

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران افزود : علاوه بر موضوع ذکر شده ، رواج تزریق خون آزاد در ایران می تواند خطرناک باشد .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان ساخت : در تمام نقاط دنیا انجام دونوع تزریق خون ( آزاد و محدود ) وجود دارد .

وی افزود : امروزه بر اساس یافته های پیشرفته علمی برای افراد سالم و جوانی که هموگلوبین خون آنان بین 7 تا 9 باشد با ارزیابی بیمارهای زمینه ای و قلبی دیگر خون تزریق نمی شود .

قیامت گفت : این درحالیست که از گذشته تا کنون پزشکان ایرانی برای افرادی که همگلوبین خونشان کمتراز 10 باشد خون تزریق می کنند که این امر عوارض بسیاری به دنبال خواهد داشت و باید پزشکان ایرانی با جدی گرفتن اخطارها  تزریق محدود خون را جایگزین تزریق آزاد کنند .
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha