سلامت نیوز : بر طبق نتایج مطالعات اخیر 80 تا 85 درصد معتادان تزریقی دچار هپاتیت C هستند و می توانند عفونت خود را به سایر افراد جامعه منتقل کنند.

به گزارش سلامت نیوز ، دكتر علی اکبر کاهدی، فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: هپاتیت از جمله مشکلات و معضلات مهم در اغلب جوامع است که در کشورمان نیز شیوع نسبتاً بالایی دارد.

وی افزود: در بین انواع مختلف هپاتیت، هپاتیت B و C اهمیت بیشتری داشته و راه انتقال آنها به طور عمده رفتاری ناهنجار است.

کاهدی با اشاره به اینکه منبع و منشأ اصلی هپاتیت  C ‌افراد دارای رفتارهای ناهنجار و پرخطر است اظهار داشت: این بیماری به طور عمده از طریق تماس های جنسی محافظت نشده و استفاده مشترک از سرنگ و لوازم نوک تیز و برنده آلوده منتقل می شود.

وی تأکید کرد: کمتر فرد معتادی را می توان پیدا کرد که دچار یکی از عفونت ها همچون هپاتیت و ایدز نباشد.

کاهدی تصریح کرد: بر طبق نتایج مطالعات اخیر حدود 80 تا 85 درصد معتادان تزریقی، دچار هپاتیت C‌ هستند و می توانند عفونت خود را به سایر افراد جامعه منتقل کنند.

وی یادآور شد: در واقع اغلب معتادات تزریقی که دچار هپاتیت C‌هستند به راحتی در جامعه حضور دارند و به عنوان یک عامل خطر محسوب می شوند.

کاهدی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دلایل افزایش شیوع بیماری هایی همچون ایدز و هپاتیت در اغلب جوامع، استفاده مشترک از سرنگ ها و لوازم برنده و تیز آلوده به عفونت و همچنین حضور افراد معتاد تزریقی دچار عفونت در سطح جامعه و در نتیجه انتقال بیماری به دیگران است.

**اغلب مبتلایان به هپاتیت علامتی از وجود بیماری ندارند
این فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه گفت: یکی از نگرانی ها و مشکلات عمده در خصوص هپاتیت به ویژه نوع B و C نبود علائم مشخصی از این بیماری ها به ویژه در مراحل ابتدایی بیماری است.

وی با بیان اینکه اغلب مبتلایان به هپاتیت علامتی از وجود بیماری ندارند تصریح کرد: در مورد هپاتیت B باید گفت: که 80 تا 95 درصد مبتلایان تا مدت ها هیچ گونه علایمی از خود بروز نمی دهند و به صورت یک فرد عادی در جامعه حضور دارند.

کاهدی افزود: نبود علائم مشخص هپاتیت در اغلب افراد مبتلا موجب بی اطلاعی مبتلایان از بیماری خود شده و به همین دلیل افراد بیمار تا مدت ها برای درمان مشکل خود اقدام نمی کنند که این امر موجب تشدید بیماری آنها می شود.

وی گفت: البته علائمی از هپاتیت به ویژه نوع B‌وجود دارند که ممکن است در مراحل مختلف بیماری تظاهر کنند که توجه به آنها بسیار ضروری خواهد بود.

کاهدی خاطرنشان کرد: ضعف، بی حالی، کاهش اشتها، تب، زردی، تغییر رنگ چشم ها و پوست، تغییر رنگ غیر عادی ادرار و حتی بروز مشکلات گوارشی از مهمترین علائمی است که می توان به هپاتیت به ویژه هپاتیت B نسبت داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha