سلامت نیوز : در تعطیلات نوروزی به دلیل اینکه برخی از نیازها به خدمات درمانی غیر قابل پیش بینی است و به دلیل رفاه حال مردم بخش اورژانس در این ایام فعالیت بیشتری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران دکتر امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد در خصوص نحوه عملکرد بیمارستانها و مراکز درمانی در ایام تعطیلات نوروزی افزود : تعطیلات ما تعطیلات غیرمعمولی است و عملکرد وا رائه خدمات بیمارستانها به دو گروه بیمارستان های آموزشی و درمانی تقسیم می شود بیمارستانهای درمانی روال معمول خود را دارند اما بیمارستانهای آموزشی به دلیل تعطیلی بخش آموزش دچار تغییر در برنامه ریزی می شوند اما این تغییرات به نوعی نیست که ارائه خدمات دچار خدشه شود.

وی گفت : ارائه خدمات اورژانس در ایام تعطیلات تشدید می یابد اما متاسفانه برخی از مراجعات به مراکز درمانی از جمله مطب ها و یا درمانگاهها بدون جواب می ماند زیرا ممکن است پزشک در ایام تعطیل به سفر رفته باشد اما آنچه که بیشتر مردم را دچار مشکل می کند مراجعات غیر اورژانس است و اورژانس دو نوع پاسخگویی ارائه می دهد یکی بیماران سرپایی و دیگری بیمارانی است که به خدمات اورژانس نیاز مبرم پیدا می کند اما در هر دو صورت پزشکان اورژانس پاسخگو هستند.

وی خاطرنشان کرد به طور معمول 25 درصد از ظرفیت تخت های بیمارستانی در اختیار اورژانس قرار می گیرد و این ظرفیت در تعطیلات نوروز ب یشتر می شود به گونه ای که 60 درصد ظرفیت تخت ها فعال است.

مردم از نحوه ارائه خدمات درمانی در تعطیلات راضی نیستند
دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه افزود : در تعطیلات نوروز با برنامه ریزی های صورت گرفته همواره سعی شده مشکلات بیماران برآورده شود اما واقعیت این است که مردم خیلی از نحوه ی ارائه خدمات در تعطیلات راضی نیستند زیرا در این ایام معمولا کادر پزشکان و پرسنل کاهش می یابد و کیفیت خدمات خیلی ایده آل نیست.

وی گفت : متاسفانه از 24 اسفند عملا کشور تعطیل است و این فقط به جامعه پزشکی ارتباطی ندارد اما اگر نظارت ها چه بر بخش درمان و چه بر بخش های دیگر جدی تر شود کیفیت خدمات افزایش می یابد تجربه نشان داده وقتی نظارت ها کمرنگ می شود همه چیز مشکل پیدا می کند.

وی در خصوص راه حل اساسی برای حل این مشکل تصریح کرد: راه حل اساسی پزشک خانواده است اما در این زمینه به کندی عمل کرده ایم و تا زمانی که پزشک خانواده را اجرا نکنیم بسیاری از مشکلات بهداشتی و درمانی حل نخواهد شد.

شکایات در حوزه درمان بعد از تعطیلات نوروزی بیشتر است
دکتر نیک نژاد معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در ادامه افزود: معمولا شکایاتی که بعد از تعطیلات نوروز به سازمان نظام پزشکی در ارتباط با نحوه درمان می رسد نسبت به ماههای دیگر بیشتر است قانون این است که پزشک قبل از اینکه برای خود برنامه سفر تعیین کند باید جانشین خود را به بیمار معرفی کند تا پزشک دیگری مسئول ادامه درمان باشد.

وی گفت : پزشک باید پس از تماس با وی بلافاصله بر بالین بیمار حضور داشته باشد در غیر اینصورت مورد سئوال قرار میگیرد بنابراین اگر پزشک متخصص همیشه در دسترس باشد ضایعات کمتر خواهد بود.

در تعطیلات نوروزی بروز و شیوع بیماری ها تغییر پیدا نمی کند
دکتر حریرچی عضو هیئت علمی دا نشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود : در تعطیلات نوروز بروز و شیوع بیماری ها تغییری نمی کند به گونه ای که سالانه 80 هزار سرطان جدید در کشور داریم و این در حالی است که بیماران سرطانی برای ادامه درمان به رادیو تراپی و یا شیمی درمانی نیاز پیدا می کنند که این خدمات باید در ایام تعطیلات نیز ارائه شود.

وی گفت : حتی برخی از بیماری ها در تعطیلات به دلیل تغییر عادات غذایی و یا عوامل دیگر ایجاد می شود و حتی ثابت شده که میزان مرگ و میر ، کاهش کیفیت خدمات و شکایات پزشکی بیشتر می شودبنابراین با توجه به اینکه مهمترین عامل تشویقی در تمام سیستم ها عامل مالی است به همین دلیل شاید یکی از عوامل تشویق کننده برای جبران ارائه خدمات در ایام تعطیلات همین مساله باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha