شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۸
کد خبر: 44579
سلامت نیوز : رعایت كردن موارد بهداشتی و ایمنی در طول سفر باعث می شود خاطره خوبی از سفرهای نوروزی در خاطر گردشگران باقی بماند به همین منظور همه ساله نزدیك ایام نوروز مراكز درمانی، بهداشتی و گردشگری و امنیتی به مسافران و گردشگران توصیه هایی را به گردشگران اعلام می كنند.

همه ساله با آغاز سال نو و فرارسیدن تعطیلات دو هفته ای ایام نوروز، سازمانهای مختلفی درگیر بحث مسافرتهای نوروزی می شوند چرا كه بیشترین حجم سفرها مدت كوتاهی انجام می شود در این بین سازمانهایی از جمله میراث فرهنگی و گردشگری با تشكیل ستاد تسهیلات سفر توصیه هایی را به گردشگران می كند اما وزارت بهداشت و درمان نیز در قالب گفت وگوی كارشناسی و اداره های راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی نیز بر حسب وظایف خود مواردی را اعلام می كنند كه در زیر بخشی از آنها آمده است:

1- توصیه می شود مسافران و گردشگران پیش از شروع سفر از محل اقامت خود مطمئن شوند و آن را از قبل رزرو كنند.

2-از چادر زدن و بازی كردن در كنار جاده و محل هایی كه احتمال ریزش كوه وجود دارد و همچنین از همراه بردن سیلندرهای گاز پیك نیكی در خودرو، قطار و اتوبوس خودداری كنید.

3- قبل از انجام سفر نسبت به شرایط مقصد از هر نظر اطلاعات كافی كسب كنید، این اطلاعات در سفرهای داخلی و خارجی شامل شرایط آب و هوایی، مقررات گمركی، نیروهای خدماتی، انتظامی، بهداشتی و سایر امكانات است.

4- برای انتخاب مقصد و شرایط مسافرت از مشورت كاركنان مجرب و صدیق دفاتر خدمات مسافرتی معتبر و مدیران مراكز اقامتی كه دارای مجوز رسمی هستند بهره مند شوید.
5- در صورتی كه با وسایل نقلیه عمومی مانند قطار، هواپیما، اتوبوس و یا كشتی مسافرت می كنید حتماً بلیط رفت و برگشت تهیه كنید.

6- برای خرید بلیط، دریافت ویزا، خرید تور در داخل و خارج از كشور به دفاتر هوایی و مسافرتی مجاز مراجعه كرده و از مراجعه به واسطه خودداری كنید، به خاطر داشته باشید كه حضور واسطه باعث عدم انتقال اطلاعات صحیح و كامل در نهایت گران تر شدن خدمات ارائه شده خواهد شد.

7- طبق دستورالعمل سازمان میراث فرهنگی، نرخ گشت های داخلی و خارجی براساس نوع خدمات و توافق فی مابین مسافر و دفتر اعمال می شود و شایسته است مسافران پس از كسب اطلاعات كامل و با درنظر گرفتن تمامی جوانب نسبت به انتخاب خود اقدام كنند.

8- نظر به این كه اكثر هتل های معتبر دارای سایت اینترنتی می باشند توصیه می شود در صورت امكان با مراجعه به سایت های مربوط اطلاعات كافی از امكانات و خدمات هتل یا مراكز اقامتی مورد نظر كسب كنید.

9- به هنگام ترك محل اقامت مدارك شناسایی شخصی و شماره تلفن و آدرس محل اقامت یا هتل را همراه داشته باشید.

.10مشخصات خود را علاوه بر روی چمدان در محل مناسبی در داخل چمدان نیز بچسبانید.

.11 چنانچه قصد سفر با اتومبیل شخصی دارید، اتومبیل خود را قبل از سفر از نظر فنی و ایمنی تحت معاینه دقیق قرار دهید.

.12 در سفرهای زمینی داخلی برای صرف غذا توصیه می شود از رستوران های بین راهی دارای مجوز استفاده كنید.

.13 توصیه می شود از اقامت در منازل شخصی افراد بیگانه كه بیشتر از نظر بهداشتی و سایر امور ایمنی در وضعیت مطلوبی نیست خودداری كنید و تنها از منازل استیجاری دارای مجوز استفاده كنید.

.14 از مشاركت در حمل اثاثیه و چمدان افرادی كه نمی شناسید خودداری كند.

.15 به اشخاص بدون اونیفورم و كارت شناسایی در فرودگاه ها و ترمینال ها و سایر اماكن كه در ظاهر به قصد كمك یا كنترل مدارك و در باطن با نیت دیگری به شما نزدیك می شوند اعتماد نكرده و از ارایه وسایل همراه خود به خصوص گذرنامه و مدارك شخصی جدا خودداری كنید.

توصیه های غذایی
مؤسسه سلامت و بهبود تغذیه كشور نیز توصیه هایی به مسافران نوروزی دارد كه از آن جمله پرهیز از مصرف تخم مرغ، سوسیس و كالباس در طول سفر است.

.16 این مؤسسه پیشنهاد داد كه مسافران نوروزی برای پیشگیری از مسمومیت و تب شدید، تخم مرغ، سوسیس و كالباس را كه حدود 12 ساعت در هوای آزاد و خارج یخچال نگه داشته شده است، مصرف نكنند.

.17 مصرف مواد غذایی مانند سالاد الویه، همبرگر، كباب كوبیده و پیاز در اماكن عمومی خطرزاست به نحوی كه مسمومیت های غذایی در كودكان می تواند با خطر مرگ همراه باشد.

.18 مصرف آب سالم و نوشیدنی های سالم بدون گاز به ویژه دوغ شیوه مناسبی برای حفظ سلامت در مسافرت های نوروزی است.

.19 میوه ها و سبزیجاتی مانند هویج، گوجه فرنگی و ساقه كرفس در طول مسافرت بهترین میان وعده است زیرا این مواد حاوی آب، املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن هستند.
توصیه های رانندگی

اداره راهنمایی و رانندگی نیز از فرصت مانده به تعطیلات استفاده كرده و از طریق كارشناسان و اطلاعیه ها موارد لازم را به مسافران گوشزد می كند.

.20 هر عاملی كه باعث كاهش سطح هوشیاری یا تمركز راننده شود ممكن است منجر به بروز تصادفات جاده ای مرگبار شود، این عامل می تواند بحثی كوچك در داخل خودرو تا صحبت كردن با تلفن همراه و حتی استفاده از مواد روانگردان و دارو باشد.

.21 معمولا خانواده ها شب پیش از سفر دیر می خوابند و صبح زود از خواب بلند می شوند، همین عامل موجب خواب آلوده بودن راننده هنگام رانندگی می شود.

.22 پس مسافران بهتر است شب قبل از سفر به خوبی استراحت و هنگام رانندگی هر دو ساعت یك بار 10 دقیقه كنار جاده توقف كنند و چای یا قهوه بنوشند.

.23 حتی اگر هر گاه هنگام رانندگی احساس خواب آلودگی كردید شیشه پنجره خودرو را پایین بكشید چون گرما باعث خواب آلودگی می شود.

.24 سرنشینان خودرو به راننده توجه كافی داشته و هر از چندگاهی گفت وگوی كوتاهی با راننده داشته باشند تا وی دچار احساس خواب آلودگی نكند.

توصیه به مسافران قطار
اما در هنگام استفاده از قطار برای رفتن و یا برگشتن از مسافرت نیز باید به چند نكته توجه كرد.

.25 با توجه به سنگینی ترافیك خودروها در تهران به ویژه در مسیرهای منتهی به ایستگاه راه آهن در روزهای پایانی سال لازم است مسافران برای رسیدن به موقع به ایستگاه زمان بیشتری در نظر بگیرند تا از حركت قطارها جا نمانند.

.26 برای كنترل بلیت و بازرسی اثاثیه، لازم است مسافران یك ساعت قبل از حركت در ایستگاه راه آهن حضور داشته باشند.

.27 همچنین مسافران باید در طول سفر با قطار، شناسنامه یا كارت شناسایی معتبر همراه داشته باشند و در صورت درخواست مأموران شركت ارائه دهند.

.28 در صورت مفقود شدن بلیت مسافران، به شرط حضور بموقع در ایستگاه، با دریافت گواهی شناسایی مسافر، برای وی بلیت المثنی صادر می شود.

.29 مسافران قطار برای اعلام گزارش ها، پیشنهادها و شكایات خود با تلفن 139 تماس بگیرند یا به 3000139 پیامك ارسال كنند.

.30 شماره تلفن سامانه گردشگری از جمله شماره هایی است كه می تواند در طول سفر بسیاری از اطلاعات مورد نیاز همچون اطلاعات هتل ها، جاده ها، آژانس های مسافرتی، اماكن تاریخی و گردشگری شهرها و وضعیت راه ها را به صورت شبانه روزی در اختیار مسافران قرار دهد. این سامانه با شماره تلفن 09669، همچنین در صورت بروز هرگونه مشكل، وظیفه رسیدگی به شكایات و رفع مشكلات مسافران را نیز برعهده دارد.

منبع : کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha