پنجشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۶
کد خبر: 44661

متخصص گوش و حلق و بینی گفت : حدود یک چهارم پسران بالغ مبتلا به بیماری اوریون، به 'اورکیت '( عقیمی) مبتلا می شوند.

دکتر احمد رضائیان در گفت و گو با ایرنا افزود : اوریون یک بیماری ویروسی است که معمولا در فصل بهار و زمستان کودکان 5 تا 10 ساله را مبتلا می کند .

وی ادامه داد:ویروس این بیماری از طریق بزاق یا ترشحات فرد آلوده وارد حلق فرد سالم شده ودر غده بزاقی بناگوشی (پاروتید) تکثیر می شود .

رضائیان با اشاره به اینکه زمان وارد شدن ویروس به بدن تا ظهور علائم بالینی حدود 17 روز طول می کشد خاطر نشان کرد:یک سوم موارد تظاهرات بیماری به شکل خیلی خفیف و در حد یک سرماخوردگی جزیی است .

وی اضافه کرد:دو سوم این بیماری معمولا با بزرگی و تورم ناحیه بناگوشی یک طرف شروع می شود که بعد از حدود 24 ساعت علایم دیگری مثل تب سردرد بی قراری، بی اشتهایی و گوش درد نیز اضافه می شوند؛ تورم بناگوش تا سه روز ادامه دارد وبعد درمدت 7 روز به تدریج کاهش می یابد.

بیشتر بدانید: علائم و عوارض ابتلا به اوریون
متخصص گوش و حلق و بینی یاد آور شد:ویروس بیماری اوریون ممکن است باعث تورم پانکراس( پانکراتیت) یا مننژیت و یا تورم و التهاب بیضه (اورکیت) شود .

وی گفت:یک چهارم بیماران مذکر بالغ مبتلا به اوریون دچار اورکیت (عقیمی ) می شوند که در موارد بسیار اندکی هر دو بیضه گرفتار می شوند که در چنین صورتی در موارد نادری ممکن است منجر به عقیمی شوند.

رضائیان افزود:عارضه خطرناک ولی کم در بیماری اوریون از دست دادن دائمی شنوایی است که معمولا فقط یک گوش را درگیر می کند این کاهش شنوائی به طور ناگهانی شروع شده و با سرگیجه وزوزگوش عدم تعادل و استفراغ همراه است .

به گفته وی ویروس اوریون از چند روز قبل از تورم بناگوش تا 2 هفته بعد ازآن در بزاق فرد مبتلا وجود دارد لذا قبل از بروز تورم نیز فرد می تواند افراد سالم را مبتلا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha