شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 46906

چه زن چه مرد در طول زندگی خود ممکن است با ریزش موی کم تا شدید مواجه شود؛ ریزش مو اگر پس از انجام آزمایش کشش تایید بشود لازم است به پزشک مراجعه کنید.

کدام نوع ریزش مو طبیعی است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، موهایی با حجم، حرکت و درخشندگی زیاد چیزی است که اکثر مردم آن را سالم می دانند. بنابراین هنگامی که به لوله فاضلاب نگاه می‌کنید و دسته‌ای از تارهای موی از دست رفته را می‌بینید، به راحتی می‌توان تصور کرد که یک مشکل سلامتی باعث ریزش مو شده است. اما مقداری ریزش مو برای همه و در هر سنی طبیعی است.

هنگامی که موهای خود را به طور کامل زیر دوش می شویید، موهایی که از قبل شل شده یا از پوست سر جدا شده اند، در نزدیکی فاضلاب جمع می شوند. اگرچه ممکن است زیاد به نظر برسد، اما احتمالاً شاهد ریزش موی طبیعی هستید.

اگر دچار ریزش موی غیرمعمول از جمله طاسی سکه ای یا ریزش دسته ای مو هستید، باید به پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص پوست مراجعه کنید. به خواندن ادامه دهید تا متوجه شوید که آیا روزانه مقدار طبیعی موهایتان می ریزد یا خیر.

چقدر ریزش مو در روز طبیعی است؟

طبق آکادمی متخصصان پوست آمریکا، ریزش 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است . برای افرادی که تارهای موی بلندتری دارند، از دست دادن آنها ممکن است بیشتر قابل توجه باشد. از آنجایی که 100000 فولیکول مو – یا بیشتر – در پوست سر هر فرد وجود دارد، از دست دادن حدود 100 تار مو در روز تفاوت چندانی در ظاهر ایجاد نمی کند.

میانگین ریزش مو در مردان و زنان

ریزش تارهای موی روزانه در خانم ها نسبت به مردان بیشتر است. هیچ راهی برای اندازه گیری عینی تفاوت وجود ندارد، زیرا حالت دادن گرمای روزانه و رنگ کردن مکرر مو نقش مهمی در میزان ریزش موهای شما دارد. تقریبا40 درصد زنان هر روز موهای اضافی را به دلیل حالت دادن، از دست می دهند. زنان همچنین بیشتر از مردان به دلیل رویدادهای زندگی مانند بارداری و یائسگی ، دوره های افزایش ریزش مو را تجربه می کنند .

چرخه زندگی مو

صدها هزار تار مو روی سر شما وجود دارد و هر یک از آنها در مرحله متفاوتی از عمر دو تا پنج ساله خود هستند. موها در مراحل مختلف رشد می کنند و می میرند و تغذیه، استرس، بهداشت و حالت دادن روزانه همگی در میزان ریزش روزانه شما نقش دارند.

فاز اول که در آن تار مو در حال رشد است، فاز آناژن نامیده می شود90 درصد تارهای موی شما در حال حاضر در آن مرحله هستند. موها در مرحله آناژن ماهانه حدود 1 سانتی متر رشد می کنند. هنگامی که چیزی مانع رشد موهای شما می شود، آناژن افلوویوم نامیده می شود. مرحله کاتاژن در مرحله دوم قرار می گیرد. فقط حدود 1 تا 2 درصد موهای شما در هر زمان در فاز کاتاژن هستند. این مرحله دو تا سه هفته طول می کشد. در مرحله کاتاژن رشد تار مو متوقف می شود.

آخرین مرحله رشد مو، فاز تلوژن است. موهایی که در فاز تلوژن قرار دارند. در طول این مرحله، یک تار مو در حالت استراحت خواهد بود که برای جدا شدن از پوست سر شما آماده می شود.حدود 8 تا 9 درصد موهای شما در هر زمان در این مرحله است.

تلوژن افلوویوم بیان می کند که بیش از 10 درصد از موهای شما در فاز تلوژن است. تلوژن افلوویوم موقتی است، اما موهای بیشتری در زمانی که شما آن را دارید می ریزد. استرس، جراحی یا حتی تب برای چند روز می تواند تلوژن افلوویوم را به همراه داشته باشد، اما موهای شما احتمالا در عرض شش ماه به حالت عادی باز می گردد.

چه چیزی باعث ریزش مو می شود؟

مقداری ریزش موی روزانه طبیعی است. افزایش ریزش مو می تواند نتیجه استرس یا یک مشکل در سلامتی باشد.

علل بالقوه ریزش مو عبارتند از:

  • آلوپسی
  • الگوی ریزش مو زنانه
  • شرایط تیروئید
  • لوپوس
  • کمبودهای تغذیه ای

شستن بیش از حد، دکلره و رنگ ، برس زدن و حالت دادن با حرارت نیز می تواند بر میزان ریزش روزانه موهای شما تأثیر بگذارد. هنگامی که فولیکول مو در نتیجه یک درمان زیبایی مو کشیده یا شکافته شود، ساختار فولیکول مو به خطر می افتد.

آیا موهای شما بیش از حد می ریزد؟

شما می توانید یک "آزمایش کشش" روی موهای خود در خانه انجام دهید. با یک ناحیه کوچک از موهای تمیز و خشک شروع کنید و انگشتان خود را در آن بگذرانید و زمانی که به انتهای تارهای موی خود رسیدید به آرامی بکشید. اگر بعد از هر بار کشیدن بیش از دو یا سه تار مو در دست شما باقی بماند، ممکن است تلوژن یا آناژن افلوویوم را تجربه کنید. بیش از 10 تار مو در هر 100 رشته کشیده شده نباید بیرون بیاید. اگر اینطور باشد برای تعیین علت به پزشک نیاز دارید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر نگران میزان ریزش موی خود در روز هستید، به پزشک مراجعه کنید. نازک شدن تدریجی بالای سر، ظاهر شدن طاسی های سکه ای یا ریزش دسته ای موی سر و ریزش موی تمام بدن نشانه هایی هستند که ممکن است یک بیماری زمینه ای وجود داشته باشد. پزشک می تواند ارزیابی کند که آیا ریزش موی شما ریزش طبیعی است یا خیر.

ریزش تارهای مو هر روز غیرعادی نیست. اما اگر نگران توده های مو در برس مو یا در حمام هستید، با پزشک خود صحبت کنید. عواملی مانند استرس، داروها و شرایط پزشکی زمینه ای همگی می توانند ریزش مو را تشدید کنند. یک ارزیابی حرفه ای می تواند خیال شما را راحت کند.

ریزش موی فصلی و دیگر استثناها

اعداد مشخص شده‌ای، متوسط ریزش موی طبیعی افراد را به صورت روزانه نشان می‌دهند. اما فراموش نکنیم همیشه استثنائاتی نیز وجود دارند که می‌توانند دامنه این محدوده طبیعی را دچار نوسان کنند. دکتر مژدهی‌آذر معتقد است: «ریزش موی طبیعی، افراد در شرایط و زمان‌های مختلف، متفاوت است.

به طور کلی از هر 100 تار مویی که در روی سر وجود دارد، 80 تا 85 درصد از آنها در حال رشدند و حدود 15تا 20 درصد بقیه در حال استراحت یا ریزش هستند. یکی از این استثناها به این صورت است که هر چه به سمت زمستان پیش می‌رویم، سهم 80 تا 85 درصدی رشد موها افزایش پیدا می‌کند و هر چه به سمت تابستان می‌رویم این سهم کاهش می‌یابد.


در نتیجه ریزش مو در فصل زمستان کمتر از ریزش مو در تابستان است. از سوی دیگر، ریزش موی زنان در دوره عادت ماهانه تغییر می‌کند یا به دنبال استرسی که به افراد وارد می‌شود، ریزش مو در آنها افزایش می‌یابد. همچنین استرس‌هایی که به خود مو وارد می‌شوند نیز بسیار اهمیت دارد. رنگ‌کردن مو، طرز بستن موها، شیوه شانه‌کردن مو و... استرس‌هایی است که می‌توانند به مو آسیب برسانند. اگر روی مو، استرس «کششی» ایجاد شده یا کششی بر اثر شست‌وشوی مو در حمام ایجاد شود، می‌تواند باعث افزایش ریزش مو در شرایط بروز آن استرس شود.»

شامپوهای گوناگون؛ مفید یا مضر؟!

کافی است به تبلیغات مختلفی که اطرافتان را فرا گرفته است کمی توجه کنید. حجم بالایی از این تبلیغات مربوط به شامپوها و محصولات بهداشتی گوناگونی هستند که نوید داشتن موهایی سالم را به شما می‌دهند! البته به این شرط که حتما از محصولات آنها استفاده کنید!

دکتر مژدهی آذر در این‌باره می‌گوید: «بسیاری از موادی که در حال حاضر در تولید شامپوها استفاده می‌شوند و تبلیغاتی که درباره آنها تحت عنوان «مواد مغذی» و «تقویت‌کننده» پوست و مو می‌شود، سوالاتی را در ذهن ایجاد می‌کنند که جواب آنها هنوز اثبات نشده است. سوالاتی مانند اینکه آیا این موادی که فقط مصرف خارجی دارند می‌توانند تاثیرگذار باشند و یا اینکه آن‌قدر حاوی مولکول‌های درشت هستند که نمی‌توانند از پوست عبور کنند و درنتیجه قادر به اثرگذاری روی «عدس‌های » مو نیستند. فراموش نکنیم این مواد به صورت کوتاه‌مدت روی پوست قرار می‌گیرند؛ به عنوان مثال شامپوها حداکثر چهار، پنج دقیقه روی سر قرار دارند و نه بیشتر. نکته مهم دیگر آن است که متخصصان معمولا در تامین نیازهای پوست و مو فقط بر درمان‌های موضعی تکیه نمی‌کنند و اگر فردی دچار بیماری‌های گوارشی نباشند درمان از طریق داروهای خوراکی روش مناسب‌تری است.»

دارو، جایگزین طبیعت نمی‌شود!

خیلی از افراد به جای آنکه در فکر تامین نیازهای بدن از طریق دریافت ویتامین‌های موجود در منابع غذایی طبیعی باشند، هر روز سبدی پر از قرص‌ها و مکمل‌های غذایی را جلویشان می‌گذارند تا از این طریق ویتامین‌های بدن را تامین کنند.

دکتر مژدهی‌آذر در این‌باره توصیه‌های مهمی دارد: «در اکثر مواقع ثابت شده است که املاح و ویتامین‌هایی که در فراورده‌ها و مواد طبیعی مثل لبنیات، گوشت، میوه و سبزی‌ها و... یافت می‌شوند، به مراتب بهتر و به خصوص ارزان‌تر از روش‌های دیگر مانند مصرف داروها و قرص‌ها هستند. استفاده از داروها و قرص‌ها که اکثرا شیمیایی هستند ممکن است فرد را دچار عوارض ناخواسته‌ای کنند. به همین دلیل هیچ وقت توصیه بر این نیست که افراد مصرف منابع طبیعی مانند گوشت قرمز یا شیر را قطع کنند و به جای آن و به خاطر رفع کمبود، قرص آهن یا کلسیم استفاده کنند. در نظر داشته باشیم که میزان جذب آهن از این طریق به مراتب بیشتر از دریافت آن به صورت شیمیایی است.»

ارثِ ناخوشایند

آنهایی که در خانواده‌شان افرادی را داشته‌اند که با مشکل ریزش مو دست به گریبان بوده‌اند، معمولا بیشتر از بقیه افراد، نگران سلامتی و زیبایی موهایشان هستند. درواقع نگران ارثی هستند که به‌هیچ‌وجه تمایلی به داشتن آن ندارند.

دکتر مژدهی‌آذر درباره این بیماری ارثی این‌طور توضیح داده و ادامه می‌دهد: «درصد بالایی از افراد، دچار ریزش موی ارثی می‌شوند. بدین صورت که معمولا در خانواده بیمار، افرادی را که دچار این بیماری ارثی هستند، مشاهده می‌کنیم. البته ریزش موی ارثی، چندعاملی است و به طور معمول فقط ارث در این نوع ریزش دخالت ندارد. این بیماری از سن 14، 15سالگی در زنان و کمی دیرتر در مردان آغاز می‌شود.

نشانه‌های آن در مردها به صورت عقب رفتن دو طرف مو در ناحیه شقیقه‌ای و کم‌پشت‌شدن مو در فرق سر دیده می‌شود. اما در زنان این نشانه‌ها به صورت نازک‌شدن یکدست موها در ناحیه جلو و فرق سر بروز پیدا می‌کند. در سال‌های اخیر داروهای موثری برای درمان این بیماری به وجود آمده‌اند که بسیار موثرند؛ اما نباید از این داروها انتظار غیرواقعی داشت.

این داروها اکثرا در درجه اول موهای قبلی را نگه داشته و در مرحله بعد حداکثر 30 الی 40 درصد موها را باز می‌گردانند. بنابراین اگر کسی انتظار بیشتری از این درمان داشته باشد معمولا از نتیجه راضی نخواهد بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • موگه ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    81 6
    اینکه این مقدار ریزش مو برای چه حجم موهایی هست مهم نیست؟من موهای خیلی کم پشتی دارم این مقدار ۵۰ تا ۱۰۰تا برای موهای من خیلیه....شاید برای اونها که موهای خیلی پرپشتی داشته باشن مشکلی نباشه!