چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 487

سلامت نیوز - در جهان 80-70 در صد آلوده شدگان از طریق ارتباط جنسی به بیماری مبتلا شده اند . آلودگی از مرد به زن ، زن به مرد و مرد به مرد منتقل می شود زنان نسبت به مردان5-3 برابر بیشتر در خطر ابتلا قرار دارند.

تماس جنسی با فرد آلوده به ایدز


تماس جنسی با فرد آلوده :

وجود سابقه اولین ارتباط در سنین پایین ، تعدد شركا جنسی و سابقه عفونتهای مقاربتی همگی احتمال انتقال بیماری را افزایش می دهند

درتماس جنسی ویروس از مرد به مرد ، زن به مرد و مرد به زن منتقل می شود كه مرد به مرد بیشترین خطر انتقال و زن به مرد كمترین خطرانتقال را داراست .

در هر بار تماس جنسی 1/0-1 % خطرانتقال از زن به مرد 3- 5 % خطرانتقال از مرد به زن وجود دارد. اما به علت تعدد دفعات تماس و طولانی بودن دوره باروری وباردهی 70-80% بیماران در این گروه قرارمی گیرند.

وجود شركاء جنسی متعدد و روابط جنسی پر خطر احتمال آلودگی را افزایش میدهد. وجود عفونت های التهابی آمیزشی مثل سوزاك و كلامید یا احتمال آلودگی در اثر تماس با ویروس HIV را 3 الی 5 برابر افزایش میدهد . وجود عفونت های زخم دار در دستگاه تناسلی 5 الی 10 برابر خطر آلودگی را افزایش میدهد .بالاترین گزارش در افزایش ابتلاء و یا انتقال ویروس HIV دربیماران با تاریخچه عفونت دستگاه تناسلی 20 برابر است .

همچنین انتقال از راه آمیزش برای جوانان پر مخاطره تر می باشد . هر چه سن شروع آمیزش پائین تر باشد احتمال آلودگی در این گروه بیشتر است. مطالعات نشان داده كه دختران و پسران جوان اولین تجربه های جنسی خود را با افراد بزرگتر ، با تجربه تر و پر خطرتر كسب می كنند. تصادفی بودن آمیزش ، عدم آگاهی به راههای پیشگیری و آمیزش با آسیب و جراحت بیشتر عوامل اصلی افزایش ابتلاء می باشد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha