پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 48727

اگر افراد، در ساعت هایی كه در محیط كار می گذرانند، احساس خوبی نداشته و زود خسته شوند مطمئناً نتایج حاصل از كار روزانه مطلوب نخواهد بود و در مدت زمان طولانی، آسیب جدی به جسم و روان آنها وارد خواهد شد.

نكاتی ساده برای داشتن محیط كاری مطلوب
سلامت نیوز : نكات كوچك و به ظاهر كم ‌اهمیتی وجود دارد كه با رعایت آن در زمان كار می‌توان شرایط ذهنی، بدنی وروحی بسیار مطلوبی را فراهم كرد. انجام كار در حالت نشسته به مدت طولانی به ویژه در اداره‌ها و دفاتر، اتفاق می‌افتد و نشستن در مقایسه با ایستادن از مزایای بیشتری برخوردار است زیرا می‌توان از تكیه‌گاه‌های متعددی مانند زمین، صندلی، دسته صندلی و میز كار استفاده كرد.

بنابراین گزارش، در كارهایی كه نیاز به نشستن به مدت طولانی وجود دارد، گردن و كمر در معرض فشاری طولانی مدت قرار می‌گیرند كه ممكن است به ایجاد ناراحتی‌ها و عوارضی در این اعضا منجر شود. همچنین تمایل بدن به جلو سبب می‌شود كه پشتی صندلی نیز در اغلب مواقع مورد استفاده قرار نگیرد. اگر صندلی چرخان نباشد و فرد مجبور باشد به طرفین بچرخد فشار بیشتری به كمرش وارد خواهد شد.به گزارش سلامت نیوز نقل از مركز پایگاه وزارت بهداشت، این گزارش می افزاید: ارتفاع نشیمن‌گاه و پشتی صندلی باید قابل تنظیم باشد و باید هنگامی كه فرد بر روی آن نشسته است از قابلیت تنظیم پیوسته و آرام برخوردار باشد. ارتفاع نشیمن‌گاه صندلی باید به گونه‌ای انتخاب شود كه پاها كاملاً روی تكیه گاه (كف زمین یا زیرپایی) قرار بگیرند و ران‌ها نیز باید بدون ایجاد انقباض در ناحیه ركبی (پشت زانوها) تكیه داده شوند.

گفتنی است، ارتفاع دسته صندلی باید به اندازه‌ای كوتاه باشد كه به فرد اجازه نزدیك شدن به میز را بدهد اگر در حین انجام كار به حركت صندلی نیاز باشد استفاده از چرخ در زیر صندلی بسیار مفید خواهد بود.این گزارش حاكیست، افراد می توانند در هنگام كار از یك میز كوتاه استفاده كنند، زیرا دست‌ها در سطحی پایین‌تر قرار می گیرند. از سوی دیگر با توجه به این كه در هنگام استفاده از یك میز بلند فرد كمتر رو به جلو خم می‌شود و دید بهتری نسبت به كار دارد، استفاده از میز بلند نیز در برخی موارد ترجیح دارد.توصیه می‌شود افراد در تمام مدت روز به صورت ایستاده كار نكنند زیرا ایستادن به مدت طولانی سبب خستگی كمر و پاها می‌شود همچنین فشارخون اضافی ناشی از خم شدن سر و كمر باعث ایجاد ناراحتی در ناحیه گردن و كمر خواهد شد. علاوه بر این، كاركردن در حالتی كه دست‌ها بدون تكیه‌گاه به سمت بالا قرار دارند، فشار بسیاری به شانه ها وارد می‌كند.

بر اساس این گزارش، اگر كار افراد به گونه‌ای است كه ناچارند مدت زیادی بایستند به خاطر داشته باشند كه ارتفاع میز كار باید طوری تنظیم شود كه فشار زیادی به پاها، بازوها وگردن وارد نشود، هنگام ایستادن از سكو استفاده نكنند زیرا كه مشكلات بسیاری را در محیط برای شما ایجاد می‌كند. همچنین برای پاها فضای كافی در نظر بگیرند این فضا امكان می‌دهد كه بدون خم كردن بدن به كار نزدیك شوند و در حین كار از كشیدن بیش از حد بدن خودداری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha