دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 69993
سلامت نیوز : سلامت مردم از جمله موضوعات پر اهمیت در جامعه و جزو مهم‌ترین بخش‌های وظایف دولت است كه وزارت بهداشت به عنوان متولی رتق و فتق این امور تکالیف بسیاری به گردن دارد. سال 91 برای این حوزه به سختی گذشت به طوری که دیروز و در هفته پایانی سال طریقت منفرد به عنوان وزیر بهداشت پیشنهادی دولت از مجلس توانست رای اعتماد بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ این در حالی بود که خانم دستجردی وزیر سابق بهداشت که دی‌ماه از سوی رئیس‌جمهور برکنار شد ابتدای امسال از دشواری‌های سال خبر داده و گفته بود باید کمربندها را ببنیدیم و برای سال سخت آماده شویم. با این حال نظام سلامت به‌رغم تنگناهای مالی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها و تحریم‌ها توانست برخی تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کند که در این حیطه نوآوری‌ها و ساخت دستگاه تشخیص سرطان و تولید داروهای نوترکیب را می‌توان نام برد.

با این وجود تغییرات قیمت ارز و پرداخت دیرهنگام ارز مرجع برای واردات دارویی از چالش‌های امسال نظام سلامت بود که ترکش آن وزیر سابق بهداشت را هم گرفت و پس از انتقاد از عدم‌همکاری بانک مرکزی در پرداخت ارز برای واردات داروها از کار برکنار شد. افزایش پرداخت مالی از جیب بیماران از نكات منفی كارنامه امسال در حوزه درمان است كه كمبود برخی دارو‌ها و مشكل بیماران در تامین داروها بر آن افزوده شد.

وعده های عملی نشده درباره پزشك خانواده

سال 91 از سوی دیگر سال وعده‌ها درباره برنامه پزشک خانواده بود که هنوز نیز به طور کامل در شهرها فراگیر نشده است چرا که بودجه‌های اجرایی و هماهنگی‌های وزارت رفاه و وزارت بهداشت هنوز نتیجه نداده است. امسال عملیات اجرایی برنامه پزشک خانواده برای نخستین‌بار به‌طور رسمی در مناطق شهری استان‌های تهران، فارس، سیستان و بلوچستان و مازندران آغاز شد و قرار است به تدریج در همه استان‌های کشور اجرایی شود. تدوین نظام‌نامه ارائه خدمات درمانی کشور در اردیبهشت ماه، اعلام خبر حذف سیاست‌های کنترل جمعیت در مرداد‌ماه و آغاز قیمتگذاری تجهیزات پزشکی از پاییز امسال از دیگر رویدادهای مهم نظام سلامت در سال 91 به شمار می‌رود.

تشكیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان در نخستین روز مهرماه امسال به سرپرستی سید‌عبدالله عمادی پس از مدت‌ها حرف و حدیث، دیگر اقدامی بود كه تاکنون هیچ سازمان بیمه‌گری در آن ادغام نشده‌ و عملا این اقدام اجرایی نشده است. ممنوع اعلام شدن استعمال قلیان در قهوه خانه‌ها از آبان‌ماه و اجرای آزمایشی تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از آبان‌ماه امسال در 3 بیمارستان تهران از دیگر رویدادهای سلامت امسال بود که هیچ کدام اقدام جدی دربر نداشته است.

اجرای برنامه اعتباربخشی بیمارستان‌ها

برنامه استقرار فرآیند اعتباربخشی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی کشور از دی‌ماه امسال برای نخستین‌بار در بیمارستان‌ها آغاز شد و تا تیرماه سال آینده ادامه دارد. اعتباربخشی بیمارستان‌ها به معنای ارزیابی سیستماتیک مراکز ارائه خدمات سلامت با استانداردهای مشخص از سوی ارزیابان وزارت بهداشت است. این استانداردها بر بهبود مداوم کیفیت، محوربودن بیمار و بهبود امنیت بیمار و کارکنان تاکید دارد.

رونمایی از داروهای جدید

امسال همانند سال‌های گذشته از داروهای جدید متعددی رونمایی شد که می‌توان آن را نقطه عطف عملکرد این وزارتخانه دانست. با توجه به پیشرفت‌های ایجاد شده در صنعت داروسازی کشور، برای اولین بار در تاریخ داروسازی ایران، داروهای نوترکیبی همچون سینووکس (برای بیماران ام اس )، اینترفرون بتا، گاما و آلفا ( برای بیماران خاص ) و اینترفرون پگنیله ( برای مبتلایان به هپاتیتc ) توسط متخصصان داخلی ساخته و وارد بازار شده است. در واقع ساخت نخستین داروی نوترکیب انسانی به نام گاما اینترفرون (گاما ایمونکس) سرآغاز ورود ایران به عرصه تولید داروهای نوترکیب به عنوان سومین کشور تولیدکننده این دارو پس از آلمان و آمریکاست و بدین ترتیب ایران قادر خواهد بود به تولید صنعتی این دارو در سطح بین‌المللی برسد و انحصار تولید این دارو را بشکند.

محققان ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین نوعی ترکیب دارویی گیاهی برای درمان بیماری ام. اس (M.S) ساختند. این مکمل گیاهی به صورت شربت و از روغن گیاهان خاصی تهیه شده است. استفاده از این ترکیب دارویی برای بیماران ام‌اس بی‌خطر است و عوارضی جانبی به همراه ندارد. 8 داروی بیولوژیک راهبردی (نوترکیب جدید) و 8 کیت (دستگاه تشخیصی) آزمایشگاهی در هفتم شهریورماه امسال رونمایی شد. این داروها برای درمان سرطان سینه، پروستات، بیماری‌های خونی و نازایی کاربرد دارد. علاوه بر تولید داروهای جدید، پژوهشگران و داروسازان داخلی با توجه به شرایط تحریم کشور اقدام به ساخت مواد اولیه دارویی کردند و در این زمینه نیز موفقیت‌هایی به دست آوردند.

تولید 4 ماده اولیه دارویی شامل بوسنتان (Bosentan)، انوکساپارین (enoxaparin)، ارلوتین و گرانیست یکی از این موفقیت‌ها به شمار می‌رود که برای ساخت داروهای جدید فشار خون ریوی، ساخت داروهای درمان مشکلات انعقادی و ساخت داروهای شیمی‌درمانی کاربرد دارد. همچنین مواد اولیه تولید داروی پنی سیلین جی در کشور رونمایی شد. از سوی دیگر داروی رتپلیس

(reteplas ) برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی و داروی پگاسترین(pegastrin) برای درمان سرطان در اسفند91 رونمایی شد.امسال با راه‌اندازی دستگاه پت سی‌تی در بیمارستان مسیح دانشوری، ایران به دستگاهی دقیق برای تشخیص سرطان مجهز شد. متخصصان ایرانی امسال دستگاه ثابت‌کننده قلب (اختاپوس) را در کشور ساختند و بدین ترتیب انحصار ساخت این دستگاه در جهان شکسته شد.

رویدادهای مهم پزشکی سال 91

امسال رویدادهای پزشکی مختلفی نیز در کشور رخ داد که در این میان می‌توان به موفقیت پزشکان ایرانی در انجام جراحی‌های بزرگ اشاره کرد. جراحی موفقیت‌آمیز قلب جنین در رحم مادر از افتخارات غرور‌آفرین پزشکان و متخصصان ایرانی در سال 91 بود که در این عمل جراحی پزشکان ایرانی موفق شدند قلب یک جنین 7 ماهه را در درون رحم مادر جراحی کنند. این جنین دارای تنگی شدید دریچه قلب بود، از این رو قلب وی باید تا قبل از 27 تا 29 هفتگی جنینی جراحی می‌شد.

انجام نخستین پیوند دست

پیوند دست در بیمارستان فوق تخصصی جراحی پلاستیک 15 خرداد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در اسفند 91 با موفقیت انجام شد.

تیم پزشکی پس از 6 ساعت عمل جراحی اعلام کرد که شریان‌ها، عصب و سایر نسوج دست را پیوند زده و این عمل موفقیت‌آمیز بوده است. امسال نخستین عمل جراحی مایوتومی مری به روش لاپاروسکوپیک در کودکان در بیمارستان میلاد تهران نیز با موفقیت انجام شد. این عمل جراحی از جدید‌ترین روش‌های درمانی است. همچنین بیمارستان فارابی چندی پیش رکورد انجام عمل چشم در یک‌روز را شکست و 600 نفر در یک‌روز جراحی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha