پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7076

وزیر بهداشت گفت: با توجه به اینكه غنی سازی نمك با ید از حدود 25 سال پیش شروع شده است هنوز بیماری گواتر در نسل با سن بالاتر كشور شیوع بالایی دارد.

كامران باقری لنكرانی در گفت و گو با فارس، افزود: در گذشته با شیوع بالای گواتر در كشور مواجه بودیم اما از حدود 25 سال پیش كه غنی سازی نمك خوراكی با ید آغاز شد شیوع این بیماری در كشور به شدت كاهش یافت اما هنوز این بیماری در نسلی كه عمر بالای 25 سال دارند، شیوع بالایی دارد.
وی گفت: كمبود ید با برخی دیگر از بیماریهای تیروئید نیز به نظر می‌رسد ارتباطاتی دارد كه خوشبختانه با تولید ید 131 كه نوعی رادیو داروست برای كنترل این بیماری در كشور كمبودی نداریم و اكنون این رادیودارو كه دومین رادیوداروی پر مصرف كشور است در سازمان انرژی اتمی ایران تولید و به بازار عرضه شده است كه مورد تایید وزارت بهداشت هم هست.
وزیر بهداشت اضافه كرد: برای اینكه تعادل بازار این دارو در كشور حفظ شود تصمیم گرفتیم تا مدتی واردات نوع خارجی این رادیودارو ادامه یابد تا بعد از مدتی فقط به منبع داخلی تكیه كنیم.اما همین الان هم میزان تولید این دارو در كشور بیش از نیاز كشور است.
وی گفت: رادیو داروی مهم دیگری كه در واقع پر مصرفترین رادیوداروی كشور است نیز به نام تكنسیم مولیبدن در سازمان انرژی اتمی تولید شده است اما هنوز برای حفظ تعادل بازار واردات این دارو را نیز قطع نكرده‌ایم.
وی افزود: بیشترین استفاده‌ای كه از این رادیو دارو می‌شود برای تشخیص تنگی عروق قلبی است كه به عنوان یك روش تشخیصی كم خطر، 75 درصد كاربرد این رادیو دارو را تشكیل می‌دهد، البته كاربردهای تشخیصی دیگری نیز برای تشخیص برخی غدد در شكم دارد.
وزیر بهداشت اضافه كرد: با توجه به اینكه تولید بقیه رادیو داروها نسبت به این دو دارو فرآیند آسانتری دارند تولید بقیه رادیوداروها نیز در كشور در آینده نزدیك امكانپذیر است.
رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت نیز در این مورد به خبرنگار اجتماعی فارس، گفت: علاوه بر این دو رادیودارو كه بیشترین رادیو داروهای مورد نیاز كشور هستند دو یا سه قلم رادیوداروی دیگر نیز هستند كه در فهرست دارویی كشور قرار دارند و سالانه حدود 200 هزار دلار برای واردات آنها هزینه می شود.
وی اضافه كرد: كل یارانه دارویی كشور برای رادیوداروها سالانه حدود 5/1 میلیارد دلار است كه با تولید دو رادیو داروی پر مصرف آن در كشور بخش اعظم این اعتبار از این پس در داخل كشور هزینه می‌شود.
به گفته وی رادیو داروهای جدید دیگری هم اكنون در دنیا تولید شده‌اند كه هنوز وارد فهرست دارویی ایران نشده‌اند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha