یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۹
کد خبر: 76437
سلامت نیوز : هرکدام مشکلی دارند، یکی طاسی که برای برطرف شدن آن به مراکز کاشت مو مراجعه می‌کند و دیگری پرمویی که معضلی بزرگ به حساب می‌آید. این وضعیت آخر به‌خصوص در خانم‌های جوان، در نسل جدید بیشتر به چشم می‌خورد و با آن دست به گریبان هستند. پرمویی در صورت، نواحی زیرچانه و روی گونه‌ها از مواردی است که زنان و به‌خصوص دختران را دچار ناراحتی کرده تا جایی که در برخی موارد با افسردگی همراه می‌شود. در هر حال باید گفت برای هر درد بی‌درمان دوایی وجود دارد، چه برسد به این نوع مشکلات که راه‌های درمان بسیاری برای رهایی از آن مطرح است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ دراین باره دکتر محسن خوش‌نیت، فوق‌تخصص غدد و متابولیسم می‌گوید: افزایش تولید هورمون مردانه در زنان از اختلالات در تخمدان‌ها ،غده فوق کلیوی یا غده هیپوفیز در مغز ناشی می‌شود. مشکلات هورمونی انواع مختلفی دارد که از جمله به اختلال رشد در کودکان، اختلالات ماهانه، ایجاد موهای زائد، مشکلات تیروئید، دیابت و پوکی استخوان می‌توان اشاره کرد. وی وجود مو در ناحیه صورت و سینه خانم‌ها را نشانه‌های پرمویی دانست و بیان کرد:. پرمویی یک بیماری به نسبت شایع است و از هر 20 خانم یک نفر را گرفتار می‌کند.

این مشکل از وجود یک بیماری در خانم‌ها خبر می‌دهد، البته گفتنی است میزان موی بدن به مقدار زیادی ارثی است. این فوق‌تخصص غدد و متابولیسم علت اصلی پرمویی در زنان را افزایش هورمون‌های مردانه بیان کرد و گفت: سردسته هورمون‌های مردانه که در زنان افزایش پیدا می‌کند و باعث پرمویی‌شان می‌شود هورمون تستوسترون است. هورمون تستوسترون اثرات مختلفی در بدن دارد، یکی از مهم‌ترین این اثرات پرمویی در زنان است. هورمون تستوسترون سبب ریزش موی سر و رویش مو در صورت، سینه، پشت و سایر نقاط بدن می‌شود. همچنین علت طاسی و پس‌رفت ناحیه رویش مو در پیشانی در مردان همین هورمون تستوسترون است. حال اگر در خانمی میزان هورمون تستوسترون خون افزایش پیدا کند، موهای سر شروع به ریزش کرده و موهای سایر نقاط بدن افزایش می‌یابند.

وی شایع‌ترین بیماری هورمونی را دیابت دانست که کاهش انسولین را به همراه دارد و رتبه اول بیماری‌های هورمونی را به خود اختصاص داده است، در رتبه دوم و بعد از دیابت ، اختلالات هورمون‌های جنسی قرار دارد. عواملی که باعث افزایش پرمویی می‌شوند دکتر خوش‌نیت یکی از عوامل موهای زائد را افزایش هورمون‌های مردانه عنوان و اظهار کرد: سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیز یکی از عوامل پرمویی است؛ به طوری که در این بیماری کیست‌های فراوانی تخمدان‌ها را احاطه می‌کند. در این حالت سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارای یک بی‌تعادلی هورمونی می‌شود و علاوه بر پرمویی علائمی چون چاقی، پریودهای نامنظم و ناباروری را نیز به همراه دارد.

وی پرکاری غده فوق کلیوی را دیگر علت پرمویی دانست و در ادامه بیان کرد: در پرکاری غده فوق‌کلیوی میزان هورمون کورتیزول خون افزایش می‌یابد؛در این حالت این غده‌ها شروع به تولید مقادیر زیادی هورمون کورتیزول می‌کنند. همچنین مصرف برخی از داروها نیز سبب افزایش هورمون‌های مردانه در بدن خانم‌ها می‌شود. این فوق‌تخصص غدد و متابولیسم، چاقی را یکی از بیماری‌های شایع امروزی در جامعه بیان کرد و افزود: در خانم‌های چاق استروژن در بافت چربی تبدیل به آندروژن یا هورمون مردانه شده و پرمویی مردانه در زنان را سبب می‌شود. وی استرس را یکی از عوامل دیگر در تشدید این بیماری دانست و گفت: استرس می‌تواند در تغییر شکل هورمون‌ها و ایجاد پریود نامنظم و تخمدان غیرطبیعی مؤثر باشد.

وقتی خوراک‌ هورمون دارد بارهاو بارها به‌خصوص در چند سال گذشته شاهد اخبار و آمار بسیاری درباره استفاده از هورمون‌ در پرورش دام‌ها و به‌خصوص طیور بوده‌ایم و گاهی مسائلی همچون بروز كیست‌های تخمدانی و رشد موهای زائد در بدن زنان، به استفاده از مرغ‌هایی كه در پرورش آنها از هورمون‌ها بهره گرفته‌اند، نسبت داده‌اند. دکتر محسن خوش‌نیت درباره تأثیر هورمون‌های تزریقی به دام و طیور واثر آن بر افزایش هورمون‌های مردانه گفت: موادغذایی همچون مرغ‌های هورمونی و افزایش استفاده از هورمون رشد در طیور و صنایع غذایی باعث افزایش مشکلات هورمونی بسیاری شده است، هرچند این کار غیرقانونی است اما نمی‌توان احتمال استفاده از هورمون‌ها را در دامداری‌ها انکار کرد، بنابراین می‌توان یکی علل شیوع پرمویی در نسل‌های جدید را افزایش استفاده از هورمون رشد دام، طیور و صنایع غذایی دانست.

راهی برای درمان بیابیم بی‌شک این مسائل علاوه بر مشکلات جسمی، مشکلات متعدد روحی را نیز به دنبال خواهد داشت. زیبایی و زیبابودن برای همه افراد مهم است و تا حدی باعث افزایش اعتماد به نفس نیز می‌شود. چه بسا زنان و دخترانی كه به دلیل این مشكل موردطعنه و كنایه دیگران قرار می‌گیرند، دچار ضعف اعتماد به نفس می‌شوند و همین نارضایتی از ظاهر گاهی موجب می‌شود كه آنان دست به خود درمانی بزنند یا تحت تأثیر هرگونه تبلیغات تجاری در درمان این مشكل، سلامت خود را به خطر بیندازند. این فوق‌تخصص غدد و متابولیسم درباره مشکلات روحی در افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: در کنار مشکلات جسمی که برای ارگان‌های بدن و اختلال در نظم آنها ایجاد شده، مشکلات روحی نیز می‌تواند در زنان و دختران مسئله‌ای نگران‌کننده باشد تا حدی که ممکن است فرد را به افسردگی روحی منجر کند. وی بیان کرد: به هر حال از آنجا كه هر دردی درمانی دارد این مشكل نیز قابل درمان و كنترل است و برای معالجه آن راه‌های گوناگونی وجود دارد.

برای درمان پرمویی از مجموعه‌ای از سه روش مراقبت توسط خود فرد، حذف موهای زائد و تجویز دارو استفاده می‌شود. داروهایی چون قرص‌های ضدحاملگی و داروهای ضدهورمون مردانه که با تجویز پزشک به فرد داده می‌شود از درمان‌های دارویی مؤثر در درمان این بیماری است. هرچند در درمان دارویی ممکن است فرد در اوایل مصرف با علائمی چون تهوع و سرگیجه همراه باشد اما بعد از 3-2ماه و پایین‌آوردن دز دارو در برخی موارد می‌توان این علائم را کم کرد. وی یکی از روش‌های حذف موهای زائد را الکترولیزو لیزر درمانی نام برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رسول ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    18 14
    با سلام و تشکر از مطالب مفید و آموزنده. یک سوال داشتم و آن اینکه آیا ریش و سیبیل در دختران ممکن است در خوی و خصلت آنها تاثیر گذار شود.همه میدانیم که جنس زن ظریف و جنس مرد به طوری خشن میباشد.آیا زنی که ریش و سیبیل داشته باشد از ظریف بودن خارج خواهد شد؟