سلامت نیوز : رئیس کمیته اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح محورهای سیاست‌های کلان سلامت که در مجمع تصویب و برای ابلاغ خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شده است گفت: محور اصلی این سیاست‌ها، کاهش فشار هزینه‌های سلامت از دوش مردم فقیر و حرکت به سمت عدالت در سلامت است.

محمدرضا واعظ مهدوی در گفت و گو با فارس درباره سیاستهای کلان حوزه سلامت که اخیراً در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد و برای ابلاغ نهایی خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شده است، توضیح داد: این سیاستها در سلسه مراتب اسناد بالادستی برنامه‌ای، اهداف حوزه سلامت را برای یک دوره میان مدت 10 ساله تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: سیاستهای سلامت ناظر بر برنامه توسعه قبلاً در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده بود.

عضو کمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ محور اصلی و محتوای کلی سیاستهای کلان حوزه سلامت که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است، تأکید بر همه جانبه بودن سلامت و متغیرهای اجتماعی سلامت است و هدف مهمی که نظام سلامت باید پیگیری کند، رسیدگی و دادن خدمات به گروههای فقیر و کم درآمد و تأمین خدمات علمی و سطح بالا برای عموم مردم است.

واعظ مهدوی ادامه داد: یکی از نکاتی که در روح کلی سیاستهای کلان حوزه سلامت در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد نظر بوده است، این فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند، بیماران هنگام بیماری و مراجعه به مراکز درمانی نباید دغدغه‌ای به جز بیماری داشته باشند و مسائل مالی نباید مانع دریافت خدمات مناسب از طرف مردم شود.

وی گفت: برای این منظور مقام معظم رهبری سیاستهایی را ابلاغ کرده بودند که بر مبنای آن قانون برنامه توسعه نوشته شد و قرار بود طی برنامه توسعه چهارم و بعد برنامه پنجم سهم مردم از هزینه های سلامت یا همان out of pocket به زیر 30 درصد کاهش پیدا کند اما متأسفانه شاهد بودیم که به علل مختلف از جمله گران شدن نرخ ارز ناشی از حذف یارانه حاملهای انرژی و تورم شاهد افزایش شدید هزینه خدمات درمانی و افزایش سهم پرداخت از جیب مردم بر خلاف این سیاستها بودیم.

رئیس کمیته اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: متأسفانه در سالهای اخیر بر خلاف این سیاستهای ابلاغی شاید شدت گرفتن فشار هزینه های سلامت بر مردم بودیم این فشار اکنون بر دوش مردم فقیر سنگینی می‌کند و نظام اقتصادی بهداشت و درمان کشور بر خلاف این سیاستها و برنامه‌های ابلاغی حرکت کرده است.

وی گفت: در سیاستهای کلان حوزه سلامت که اخیراً در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است. مجدداً بر کاهش هزینه‌های مردم، یکسان شدن بیمه‌های سلامت، بهبود و تقویت پوشش بیمه ها و جلوگیری از رشد قیمت خدمات سلامت برای مردم و یکپارچه شدن سیاستگذاری در حوزه سلامت تأکید شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha