یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 81088
سلامت نیوز : متعادل نگه داشتن قند خون دغدغه همیشگی بیماران دیابتی است. گاهی تزریق انسولین هم جواب نمی‌دهد. رعایت مصرف مواد غذایی مانند کاهش مصرف نشاسته، گوشت قرمز، چربی و غذاهای شیرین می‌تواند در تعادل قند خون این بیماران مؤثر باشد.

شیوا فرجی در گفت‌و‌گو با فارس در مورد بهترین غذاها برای افراد مبتلا به دیابت اظهار داشت: استفاده از انواع غلات سبوس‌دار نظیر نان سنگک، نان جو و ماکارونی سبوس دار و همچنین انواع حبوبات مثل لوبیا، عدس، نخود، لپه و ماش به‌عنوان منابع غنی از فیبر که از جذب مواد قندی جلوگیری می‌کند می‌تواند برای افراد دیابتی مفید باشد.

وی گفت: مبتلایان به دیابت باید مصرف مواد نشاسته‌ای با روغن زیاد مانند سیب‌زمینی سرخ شده را به حداقل برسانند و در میان وعده‌ از منابع کربوهیدرات کم‌چرب مثل نان برشته، نان سوخاری و بیسکویت‌های ساده و سبوس‌دار استفاده کنند.

این متخصص تغذیه مصرف روزانه سبزیجات خام یا پخته را برای کاهش قند خون بسیار مفید دانست و افزود: حتی بهتر است سبزی‌ها را آب پز کرده و حتی‌الامکان از سرخ کردن آنها امتناع کرد.

عضو انجمن تغذیه ایران در پاسخ به اینکه مبتلایان به دیابت برای طعم دهی به سالاد از چه موادی می‌توانند استفاده کنند گفت: برای سالادها استفاده از سس کم‌چرب یا بدون چربی یا روغن زیتون به همراه سرکه، آب لیمو یاّ آب غوره کم نمک می‌توان چاشنی و طعم دهنده خوبی باشد.

وی مصرف آبمیوه‌های صنعتی و آماده که حاوی مقدار زیادی شکر است را برای دیابتی‌ها نامناسب برشمرد و افزود: حتی میوه تازه را که فیبر بیشتری دارد به آب میوه طبیعی ترجیح داد و مرکباتی نظیر پرتقال، گریپ‌فروت و نارنگی در رژیم روزانه خود گنجاند.

فرجی توصیه کرد تا بیماران دیابتی مرغ و ماهی را جایگزین گوشت قرمز کنند و گفت: قبل از طبخ، پوست مرغ و چربی‌های گوشت قرمز را کاملاً جدا کنید و روش‌های چون بخارپز کردن، کبابی کردن و تفت دادن را به‌جای سرخ کردن و افزودن روغن انتخاب کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha