شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
سلامت نیوز : صحبت از الکل دیگر تابو نیست. پذیرفتن بهزیستی به ایجاد مرکز ترک الکل ، نشان داد که نه‌تنها ممنوعیت‌های ناخودآگاه صحبت کردن از مصرف الکل در حال کنار رفتن است بلکه مسئولان می‌خواهند درباره آن شروع به حرف زدن کنند، اعتیاد به الکل را به عنوان یک آسیب اجتماعی به جامعه با وضوح بیشتری معرفی کنند و برای تشویق معتادان به ترک الکل با علما به بحث و گفت‌وگو بنشینند.همه اینها موجب شد تا هفته پیش مجوز یکساله پایلوت مرکز ترک اعتیاد به الکل برای جمعیت خیریه تولد دوباره صادر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ به گفته دیلمی‌زاده، مسئول این موسسه حدود ۲ تا 3 ماه زمان لازم است که امکانات لازم برای راه‌اندازی اولین مرکز ترک اعتیاد فراهم شود. دیلمی‌زاده ظرفیت این مرکز را 20 نفر ارزیابی کرده و گفته است: برپایی این مجموعه حدود ۲۵۰ میلیون تومان هزینه دارد که قرار است بهزیستی حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون کمک کند.» درحالی که دو سال پیش مسئولان درباره کاهش سن مصرف الکل به 20 سال هشدار داده بودند، دیلمی‌زاده در رابطه با سن اعتیاد به الکل توضیح می‌دهد که تحقیقاتی در این زمینه در کشور انجام نشده است اما به خاطر اینکه مدت زمانی طول می‌کشد تا فرد الکلی شود معمولا سن یک معتاد الکلی بالاتر از ۳۰ یا ۳۵ سال است.

تاکنون تحقیقات زیادی درمورد الکلی‌ها در کشور انجام نشده و از این افراد اطلاعات و آمارهای زیادی منتشر نشده است. اما براساس آخرین آمار منتشرشده از سوی ستاد مبارزه با موادمخدر ایران در سال ۱۳۸۷، تعداد معتادان به الکل در این کشور در آن زمان ۲۰۰ هزار نفر عنوان شده است. هفته گذشته نیز مدیرکل دفتر پیشگیری بهزیستی نیز با ارجاع به همین آمار رقم این افراد را با گذشت 5 سال همچنان 200 هزار نفر عنوان کرد. به‌رغم اینکه موسسه ترک اعتیاد به الکل تا ماه دیگر فعالیت خود را به‌صورت آزمایشی شروع می‌کند و به گفته افرادی که در این حوزه فعالیت دارند هنوز تحقیق جامع و کاملی درباره مصرف الکل و یا تولید داخلی آن نشده است، اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ستاد مبارزه با موادمخدر پیش‌تر اعلام کرده که «سالانه حدود ۸۰ میلیون لیتر مشروبات الکلی وارد ایران می‌شود» که به گفته اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی «پلیس تنها ۲۵ درصد از این قاچاق را می‌تواند کشف کند».

مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره بر این اعتقاد است که مراکز درمان سوءمصرف الکل بهتر است در مراکز درمان سوءمصرف دیگر موادمخدر باشند چون در این صورت مراجعه به آنها برای بیماران آسان‌تر است اما او درباره اینکه چرا این مرکز جداگانه راه‌اندازی شده گفته است: «راه‌اندازی این مرکز به‌صورت جداگانه چند دلیل داشته است، یکی اینکه تابو وجود چنین مراکزی در کشور از بین برود و جامعه ما بپذیرد که الکلی‌هایی که سوءمصرف الکل دارند را باید به مراکز درمانی بفرستند. دوم اینکه برنامه آموزشی خوبی برای درمان این بیماران طراحی شود چون تاکنون برنامه آموزشی برای درمان این بیماران در کشور وجود نداشته است. بعد از اینکه این برنامه‌ها به کسانی که می‌خواهند متولی راه‌اندازی این مراکز شوند، آموزش داده شد، مراکز ترک اعتیاد موادمخدر هم می‌توانند برای ترک الکلی‌ها پیش‌قدم شوند».

به گفته دیلمی‌زاده هیچ ارزیابی دقیق یا منتشرشده‌ای در حوزه سوءمصرف الکل در کشور وجود ندارد و او به مسئولان بهزیستی قول داده که پژوهش‌هایی در این مرکز در حوزه الکلی‌ها انجام شود تا اطلاعات لازم برای سیاست‌گذاری در این حوزه فراهم شود. مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره می‌گوید: «آمارهای جهانی نشان‌دهنده آن است که الکلی‌هایی که بیش از ۴۰ سال سن دارند و به مراکز ترک الکل مراجعه می‌کنند معمولا در قطع استفاده از الکل پایدار‌تر هستند و بهبود آنها مانایی بیشتری دارد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha