سلامت نیوز : "قربانیان گازهای خردل و اعصاب جنگ ایران- عراق حال در تلاش برای یافتن داروهای استنشاق، پیوندی و دیگر داروهای حیاتی هستند."

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ روزنامه گاردین به مشکلات مجروحان هشت سال دفاع مقدس پرداخته است که تحریم‎های غیرقانونی اعمال شده توسط غرب، مشکلات بغرنجی را برای آنها به وجود آورده است.

در حالی که هفته گذشته سازمان سیا با انتشار اسنادی، از نقشِ آمریکا در حملات شیمایی رژیم صدام حسین رسماً پرده برداشت، اما نویسنده ایرانی تبار تنها به نقش آلمان-غربی در تولید سلاح‎های فوق اشاره کرده و حرفی از اسناد منتشر شده و کارخانه‎های انگلیسی به میان نیاورده است.

در این گزارش از احمد، جانبازی سخن گفته که در هشت ماه گذشته سه بار عمل پیوند قرنیه داشته است که دو بار اول، بدنش قرنیه پیوندی را پس زده بود. یکی از دلایل این مساله را عدم دسترسی به داروهای عادی‎ای دانسته‎اند که باید پس از عمل جراحی مورد استفاده قرار گیرد. چشم راست وی کاملاً نابینا شده است و چشم چپ وی تنها 20 درصد بینایی دارد. پیوندی که به تازگی داشته است، آخرین امید احمد برای داشتن درجه پایینی از بینایی است.

این جانباز 43 ساله در حالی که همسرش با حالت عصبی ناخن‎های خود را می‎جوید، ابراز خوشبینی می‎کند و می‎گوید: "آخرین باری که در بیمارستان بودم، شانس داشتم که هم اتاقی‎ام از کادرهای پروازهای بین‎المللی بود. وی به من گفت که در سفرش به سوئیس، داروهای مورد نیازِ بعد از عمل جراحی را برایم خواهد خرید."

"احمد نیازمند به یک سال مصرف دارو است تا اطمینان حاصل کند، عضو پیوندی مورد پذیرش قرار گرفته است. دوست جدیدش قول داده به میزان سه ماه مصرف، دارو برای وی بیاورد. بدون این داروها، تقریباً حتمی است که احمد نابینا خواهد شد."

وی یکی از بازماندگان سلاح‎های کشتار جمعی است که در جنگ 88-1980 ایران-عراق استفاده شده بود و تاکنون چشمانش 50 بار عمل جراحی شده‎اند. 60 درصد ریه وی سوخته است و برای کاهش درد، مجبور است هر روز بارها از داروهای استنشاقی استفاده کند و قرص‎های متعدد، توانسته وی را زنده نگه دارد.

این روزنامه انگلیسی می‎افزاید: "ماجرای وی، نمونه‎ای از عواقب ناشی از استفاده از سلاح‎های کشتار جمعی در جنگ است که تحریم‎های غرب علیه ایران یک لایه اضافی به درد و رنج آنها افزوده است: کمبود دارو."

اعتراض سیاسی IPPNW

بازدید هیات IPPNW از موزه صلح تهران

دکتر ماتیاس جوشهایم از آلمان و گونار وستبرگ از سوئد پس از آنکه شاهد مشکلات جانی در ایران شدند، تصمیم گرفته‎اند برای رساندن داروهای حیاتی دست به اقدامی بزنند. این دو نفر در نوامبر 2012 به عنوان اعضای هیاتی از "پزشکان بین‎المللی برای ممانعت از جنگ هسته‎ای -(International Physicians for the Prevention of Nuclear War (IPPNW- به ایران سفر کردند و با دکترها، دانشجویان پزشکی دیدار و از بیمارستان‎ها بازدید کردند.

تابستان جاری شاخه سوئدی و آلمانی IPPNW اعلام کردند داروهای استنشاق به ارزش 4 هزار یورو برای بیمارانی که از صدمه جدی به ریه به دلیل گازهای خردل در دهه 1980 رنج می‎برند، می‎فرستند. جوشهایم، رئیس سابق شاخه IPPNW می‎گوید: "هدف از این اقدام تنها کاری بشردوستانه نیست بلکه اعتراضی سیاسی به عواقب تحریم‎ها برای قربانیان جنگ در ایران است."

وستبرگ، استاد رشته پزشکی در دانشگاه گوتبورگ از سال 2004 تا 2008 رئیس مشترک IPPNW بود نیز می‎گوید: "کمبود داروهای حایتی در ایران، سلامت و حتی حیات بسیاری از ایرانیان را امروزه به خطر انداخته است."

وی می‎افزاید: "می‎خواهیم با فعالیت‎مان به مردم و سیاستمداران شرایط را نشان دهیم. انتظار داریم که رهبران سیاسی -هم در کشورهایی که این تحریم‎ها را اعمال کرده‎اند و هم در ایران- فوراً گام‎هایی بردارند تا مشکلات واردات دارو و محصولات پزشکی را به ایران حل کنند."

گاردین تعداد بازماندگان سلاح‎های شیمیایی را 100 هزار نفر در ایران تخمین زده است که از تمام کشورهای دنیا بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha