سلامت نیوز : منصور شکیبا رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: استان سیستان وبلوچستان پهناورترین استان کشور می باشد که 11درصد از کل مساحت کشور رادربر می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ وی با اشاره به پراکندگی و تقسیم جمعیت در استان افزود : 42درصد جمعیت استان روستایی می باشند و تعداد 3763 روستای زیر 10خانوار جمعیت داریم که خدمات بهداشتی درمانی زیادی در بخش روستایی انجام می شود.

شکیبا ادامه داد : درهر کیلومتر مربع 12 نفر زندگی می کنند که جمعیت پراکنده ای را شاهد هستیم فاصله مرکز بهداشت تا شهرستان در استان 414 کیلومتر می باشد و این فواصل زیاد دراستان کار خدمات رسانی را مشکل کرده با این تفاسیر کار بهورزان عالی بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به روند روبه رشد دانشگاه از سال 1365 تا کنون گفت : به لطف نظام مدون شبکه، خدمات خوبی انجام گرفته است 12 مرکز بهداشت و 729 خانه بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان داریم .

وی با اشاره به کمبود نیروی بهورز و پراکندگی جمعیت از کاهش 72درصدی آمار زایمانهای که توسط افراد دوره ندیده انجام می شده است خبر داد وافزود: درحال حاضر 91درصد زایمانهای که صورت می گیرد بهداشتی می باشد و بیشترین آمار زایمان نیز در این استان ثبت می شود.

شکیبا گفت: در حال حاضر کاهش مرگ ومیر کودکان که درحد شاخصهای کشوری است. عمده موارد مبتلا به مالاریا بصورت وارداتی بوده و دربخش مالاریا اقدامات خیلی خوبی انجام شده است درسال 1370 تعداد مبتلایان بیش از 50هزار مورد بوده و درسال1391 این مورد به 924 رسیده و از سال گذشته تا به امسال نیز 20تا 30درصد دیگر نیز کاهش را شاهد بوده ایم.

قائم مقام وزیر دراستان گفت : واکسیناسیون در سال 2نوبت جهت کودکان زیر 6سال انجام می شود و هرنوبت 400تا500هزار خانوار در سطح استان تحت پوشش هستند و می توان گفت پوشش 100درصدی واکسینا سیون را با کمک داوطلبین سلامت داشتیم .

وی درخصوص ارتقای دانشگاه به تیپ یک کشور گفت : به لطف ارتقای شاخصهای همچون بهداشت ، آموزش ،درمان ،رشته های تحصیلی ،تکمیلی وتخصصی و زحمات همکاران دانشگاه به تیپ یک کشوری ارتقاء پیدا کرد.

انصاری مقدم رئیس کنکره مدیریت خدمات نظام سلامت در مراقبتهای بهداشتی اولیه در این مراسم گفت: امید است با برگزاری این کنگره بتوانیم گامی موثر در راستای ساختار بهبود وضعیت بهورزی از ابعاد نظری وعلمی برداریم .

وی دلیل انتخاب مراقبتهای بهداشتی اولیه جهت این کنگره را نقش پیشگیری اولیه در خدمات بهداشتی عنوان کرد و افزود : فاکتورهای مهمی در دراین کنگره از جمله کاهش سوانح وحوادث تبادل نظرات ویافته ها ، عدالت در بهداشت و اصلاح رفتارهای پرخطر ، ارزیابی خدمات بهداشتی ، فاکتورهای محیطی ، شرایط محیط کار و سالمندان مد نظر گرفته شده است.

وی گفت : تعداد 522 مقاله جهت این این کنگره از سراسر کشور دریافت شده است که توسط سه کارگروه از اعضای هئیت علمی مورد ارزیابی قرار گرفت که از مجموع مقالات تعداد 146 مقاله بصورت پوستر ،46 مقاله سخنرانی و 7 سخنرانی کلیدی پذیرفته شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha