یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 81981

سلامت نیوز :  MS شایع‌ترین بیماری نورولوژیک و عصبی در میان افراد جوان است که امروزه شیوع آن افزایش یافته و از هر 1000 نفر یک نفر به آن مبتلا می‌شود. این بیماری بیشتر افراد را در سنین 40 - 20 سالگی تحت تأثیر قرار می‌دهد و زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ بدین صورت که از هر 5 بیمار 3 نفر زن و 2 نفر مرد هستند.

چه عواملی باعث ابتلا به MS می‌شوند؟

امروزه نقش عوامل متعددی در زمینه ابتلا به MS شناسایی شده است. نظیر عوامل محیطی، رژیم غذایی، سبک زندگی و نیز ژنتیک. این عوامل بر یکدیگر اثر داشته و تأثیر یکدیگر را تقویت می‌کنند. برای مثال اگرچه گاهی اوقات عاملی مانند ژنتیک بسیار قوی خواهد بود و تصحیح آن تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد، اما همراهی فاکتورهای ژنتیکی با رژیم غذایی نامناسب، آن را قدرتمند تر کرده و در نتیجه خطر ابتلا به MS افزایش می‌یابد.

رژیم درمانی در مبتلایان به‌ام‌اس

رژیم‌های خیلی کم چربی (روزانه کمتر از 20 گرم چربی) برای کاهش میزان تخریب عصبی و مرگ‌ومیر بیماران MS تایید شده است. اثر این رژیم می‌تواند به این علت باشد که بیماران MS ممکن است به اسیدهای چرب اشباع حساس باشند یا آن را تحمل ننمایند. با توجه به این که پیروی از چنین رژیمی برای تامین انرژی مورد نیاز بسیار مشکل است، هدف اصلی، تشویق افراد به پیروی از یک رژیم متعادل است که با نتیجه بیماری و سلامتی سازگار است. برای بیشتر بیماران راهنمایی می‌تواند بر اساس اصول سلامتی و با تاکید بر انتخاب غذاهای زیر باشد.


1- مصرف کم اسیدهای چرب اشباع: برای مثال مصرف کمتر غذاهای گوشتی و لبنیات پر چربی و جایگزینی آن‌ها با جانشین‌های کره یا اسیدهای چرب غیراشباع، اجتناب از مصرف غذاها و میان‌وعده‌های پرچربی مانند غذاهای سرخ‌شده و فست‌فودها، کیک‌ها و بیسکویت.


2- دریافت نسبتاً زیاد اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 شامل:اسید لینولئیک که در روغن‌های مشتق شده از آفتابگردان، گل‌رنگ، سویا، کنجد، دانه کتان، ذرت، تخم ترب، هسته انگور و گردو وجود دارد. البته لازم است بدانیم که حبوبات، دانه‌ها و لوبیا نیز منابع خوبی از اسیدلینولئیک می‌باشند. اسید آلفا لینولنیک که در سبزیجات برگ سبز مانند بروکلی، اسفناج، لوبیا سبز و حبوبات یافت می‌شود. اسید دوکوزاهگزانوئیک و اسیدایکوزاپنتانوئیک که مشتقات بلندزنجیر اسیدلینولنیک هستند و مصرف روغن ماهی میزان قابل قبولی از آن‌ها را به فرد ارائه می‌دهد. از این رو بیماران باید به مصرف تمام انواع ماهی و غذاهای دریایی تشویق شوند. استفاده از روغن زیتون به همراه غذاهایی که نیاز به طبخ و حرارت بالا ندارند، برای مثال به همراه سالاد و هنگام صرف غذا، به تمام افراد برای داشتن رژیمی سالم و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌شود.

3- انتخاب غذاهای غنی از میکرونوترینت‌ها و ریزمغذی‌ها شامل مصرف فراوان میوه، سبزی، غلات، حبوبات و مصرف کم گروه‌های غنی از شکر و چربی همواره توصیه می‌شود.

4- فراهم‌سازی دریافت کافی ویتامینC، ویتامین‌های گروه B و ویتامین E مخصوصاً از طریق رژیم غذایی یا در غیر این صورت، مصرف مکمل‌های مناسب نقش مهمی در کنترل و کاهش شدت بیماری دارد.

مشکلات تغذیه‌ای همراه با MS

سوءتغذیه

یکی از عوارض بیماری MS که به مرور زمان در فرد بروز می‌کند سوءتغذیه است. عوامل متعددی باعث ایجاد این مشکل می‌شوند. برای مثال از دست رفتن علاقه و میل به غذا یا مصرف ناکافی غذا که می‌تواند ناشی از بی‌اشتهایی یا افسردگی ناشی از تشخیص بیماری، عوارض جانبی دارودرمانی، خستگی، فقدان انرژی برای خرید، تهیه، پخت یا حتی خوردن غذا یا مشکلات در تهیه و فراهم‌سازی غذا به علت ناتوانی فیزیکی. تمام این مشکلات دست به دست هم می‌دهند و آنچه نتیجه می‌شود عدم کفایت دریافت انرژی و مواد مغذی خواهد بود. در واقع بیمار مبتلا به MS به مرور با مصرف رژیم‌های خیلی کم چربی و رژیم‌های غذایی جایگزین، شرایط خود را با شرایط زندگی تطبیق می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha