سلامت نیوز :  محمدباقر صابری زفرقندی با توجه به فرارسیدن ایام حج به زائران خانه خدا توصیه کرد: ممکن است برخی داروها مثل قرص یا شربت متادون، قرص های ریتالین و موارد مشابه در ایران برای افرادی که با مجوز پزشک تحت درمان هستند مجاز باشد اما قوانین کشور میزبان یعنی عربستان اجازه همراه داشتن این داروها را حتی با گواهی پزشک ایرانی نمی دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی اظهار داشت: افرادی که به هر دلیل اعتیاد به مواد مخدر داشته و عازم سفر حج هستند، لازم است قبل از عزیمت تحت نظارت پزشک بوده و در مراکز مجاز درمان اعتیاد نسبت به ترک کامل خود اقدام کنند تا در کشور عربستان و برای انجام فرایض دینی دچار مشکل نشوند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد ادامه داد: پزشکان کاروان‌ها لازم است با دقت و جدیت، افرادی از زائران را که وابستگی به موادمخدر دارند، شناسایی و نسبت به درمان آنها اقدام کنند، همچنین توجه داشته باشند که درمان‌های جایگزین برای مصرف موادمخدر در کشور عربستان مورد تأیید نبوده و می تواند باعث مشکل شود.

صابری با تأکید بر اینکه زائران از تهیه هر گونه دارو خارج از نظام بهداشتی و درمانی حج و زیارت به شدت اجتناب کنند، گفت: بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی که عازم حج هستند، مطلقاً از قطع داروی خود پرهیز کنند، قطع داروهای روانپزشکی از عوامل عمده و فوری عود بیماری های روانپزشکی است و عود بیماری های روانپزشکی تحقیقاً موجب اختلال در اجرای مناسک حج خواهد شد، همچنین پزشکان کاروانها و همراهان بیماران مراقبت لازم را در مورد مصرف به موقع و میزان مناسب داروهای روانپزشکی داشته باشند.

وی ادامه داد: به دلیل محدودیت در داروهای موجود در بیمارستان‌های هلال احمر جمهوری اسلامی در مکه و مدینه گران بودن و دسترسی سخت به داروهای تخصصی روانپزشکی در عربستان، زائران با تجویز پزشک معالج به میزان کافی داروهای روانپزشکی را همراه خود به عربستان ببرند.

صابری گفت: یکی از اختلالاتی که باعث ایجاد مشکلات عدیده برای زائران می شود، بیماری وسواس است، بیماران وسواسی به دلیل شست و شوی زیاد، شک در اعمال، خصوصاً تعداد رکعات نماز و تعداد طواف‌های انجام شده، دائماً نسبت به درستی یا نادرستی اعمال خود دچار شک و شبه می شوند، لذا برای این بیماران لازم و واجب است که تحت هیچ شرایطی داروهای مصرفی خود را قطع یا حتی کم نکنند بلکه شاید لازم باشد با نظر پزشک معالج به دلیل استرس های سفر حج، مقداری بر میزان داروی خود بیافزایند.

وی افزود: این افراد اگر تاکنون نسبت به درمان بیماری وسواس خود اقدام نکرده‌اند حتماً با مراجعه به روانپزشک، درمان مناسب را دریافت کنند و به هیچ وجه به افکار وسواسی خود توجه نکنند، از نظر پزشکی به هر میزانی که در برابر فکر مزاحم وسواسی مقاومت کنند شانس غلبه بر شک و تردید را افزایش می دهند، در غیر این صورت فکر وسواسی غالب خواهد شد و تا مدت‌ها نسبت به اعمال خود دچار شک بوده و نهایتاً بیماریهای افسردگی و اختلالات دیگر به سراغ آنها خواهد آمد.

وی بیان داشت: روحانیون کاروان‌ها لازم است در بیان احکام شرعی مرز بین افکار وسواسی زائران با رفتارهای عادی را با دقت و درستی تشخیص دهند؛ چرا که پاسخ نامناسب به یک فرد وسواسی باعث تشدید علائم و واکنشهای روانی پیش‌بینی نشده و غیرقابل کنترل می شود.

وی در ادامه، نظم و ترتیب و تقسیم بندی مناسب ساعات شبانه روز را برای انجام فرائض و عبادات امری بسیار ضروری خواند و گفت: ساعات استراحت و عبادت باید تنظیم و از شب بیداری‌ها و افراط در انجام امور معنوی، بهتر است که پرهیز شود تا خستگی و افت عملکرد جسمی و روحی مانع از انجام درست اعمال واجب نشود.

ابری خاطر نشان ساخت: لازم به توضیح نیست که گشت و گذارها در بازار و فروشگاه ها ناخواسته باعث تحلیل انرژی، دردهای مزمن جسمی و عدم لذت کافی از عبادات و دعاهای ایام می شود پس زائران باید از این فرصت کوتاه و احتمالاً غیرقابل تکرار بهترین بهره های معنوی را ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha