دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱
کد خبر: 82097
سلامت نیوز : متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: مراقبت از پوست نوزاد در ۲۸ روز اول زندگی بسیار ضروری است چرا که پوست نوزاد در این دوره مستعد از دست دادن آب، الکترولیت و حرارت بوده و در مقابل مستعد جذب میکروب‌هاست.

محمدرضا برزگر در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: وقتی نوزاد به دنیا می‌آید از محیط استریل داخل رحم خارج می‌شود و وارد محیط جدیدی از نظر دما، هوا و میکروب‌ها می‌شود؛ پس بسیار مهم است که بدانیم چگونه از نوزاد مراقبت کنیم.

متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: نوزاد به کسی می‌گوییم که در 28 روز اول زندگی یا چهار هفته اول زندگی خود باشد و چون بلوغ جسمی در وی صورت نگرفته، پوست نوزاد بسیار حساس می‌باشد و مراقبت صحیح در این یک ماه بسیار ضروری است.

عضو مرکز تحقیقات پوست دانشگاه شهید بهشتی افزود: پوست نوزاد مستعد از دست دادن آب، الکترولیت و حرارت است و در مقابل مستعد ورود میکروب‌هاست؛ البته هنگامی که دوره نوزادی طی شد کم کم پوست مراحل بلوغ را طی می‌کند.

برزگر ادامه داد: هنگام تولد نوزاد ماده‌ای شامل خون، مدفوع نوزاد و بقایای پوستی و چربی روی بدن نوزاد قرار دارد که در اولین شست‌وشو از بین می‌رود و چون هنگام تولد نوزاد، پوست نوزاد آغشته به میکروب‌های ناحیه تناسلی مادر است نیاز به شست‌وشوی صحیح نوزاد الزامیست.

متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: درگذشته از مواد ضدعفونی کننده برای ضدعفونی‌کردن پوست نوزاد استفاده می‌شد اما امروزه به پزشکان و ماماها توصیه می‌شود که کودک را بعد از تولد با آب و صابون شسته و دقت داشته باشند که نوزاد بیش از 5 دقیقه در محیط آب قرار نگیرد چرا که پوست نوزاد سریعاً آب را جذب کرده و با کوچکترین سایش، پوست کودک کنده می‌شود بنابراین باید سریع پوست را خشک کرد.

عضو مرکز تحقیقات پوست دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: دمای آب مناسب برای شست‌وشوی نوزاد 37 درجه است و نباید دما از این بالاتر باشد.

وی ادامه داد: اگر نوزاد نارس باشد و زودتر از موعد به دنیا آمده باشد شست‌وشویش فقط با آب استریل مجاز است چرا که پوست نوزاد نارس نسبت به نوزاد معمولی برای دریافت میکروب‌ها مستعد‌تر است.

عضو مرکز تحقیقات پوست دانشگاه شهید بهشتی توضیح داد: بعد از شست‌وشو باید دقت کرد که زیر بغل و کشاله ران کودک خوب خشک شود چرا که رطوبت منجر به التهاب و در نهایت کنده شدن پوست نوزاد می‌شود.

برزگر به بندناف کودک اشاره داشت و افزود: در گذشته توصیه می‌شد که بند ناف کودک را با الکل طبی و مواد دیگر پاک کنند اما مطالعات اخیر نشان داده که شست‌وشوی بند ناف با الکل طبی یا با آب استریل  هیچ فرقی ازنظر بستر عفونت نمی‌کند و تازه بعد از شست‌وشو با الکل طبی بند ناف دیرتر می‌افتد.

وی تأکید کرد: در مورد نوزادان نارس باید بند ناف را با آب استریل شست‌وشو داد.

 متخصص پوست، مو و زیبایی ادامه داد: پدر و مادر و پرسنل بیمارستان دقت داشته باشند که در زمان نقل و انتقال نوزاد حتماً دستهایشان را بشویند چرا که دست مهمترین منبع آلودگی است و می‌تواند باعث انتقال آلودگی به پوست کودک شود.

برزگر به استفاده از پودر برای جلوگیری از سوزش در ناحیه کشاله ران نوزاد اشاره داشت و افزود: هدف از استفاده از پودربچه، جذب رطوبت است که این کار را به مادران توصیه نمی‌کنیم چرا که استنشاق پودر می‌تواند عوارض ریوی را برای بعضی از نوزادان به دنبال داشته باشد.

متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: برای شست‌وشوی کودک در دوره نوزادی بهتر است از آب و پن یا صابون‌های فاقد مواد قلیایی استفاده کرد و کودک را در حد رفع آلودگی شست‌وشو داد و از شست‌وشوی بیش از حد نوزاد خودداری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha