سرطان معده، شایعترین سرطان در مردان و سرطان پستان شایع‌ترین انواع سرطان‌ها در زنان است.سرطان مثانه در مردان دومین سرطان و سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع در زنان است.

مرگ سالیانه 30 هزار نفر در اثر ابتلا به سرطان

سلامت نیوز : رییس انجمن پزشکان متخصص داخلی با اشاره به اینکه ابتلا به سرطان در افراد سیگاری، 15 سال زودتر از سایر افراد بروز می‌کند، گفت: والدین باید بیشتر مراقب جوانان، خصوصا در سنین دبیرستان باشند. برخلاف تصور نادرست عامه مردم عوارض استفاده از قلیان به مراتب خطرناک‌تر از سیگار است.

دکتر ایرج خسرونیا در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه سرطان سومین علت مرگ و میر در کشور است، گفت: سالیانه 30 هزار نفر از مردم کشور جان خود را در اثر ابتلا به سرطان از دست می دهند.

وی گفت: سرطان معده، شایعترین سرطان در مردان و سرطان پستان شایع‌ترین انواع سرطان‌ها در زنان است.دکتر خسرونیا همچنین افزود: سرطان مثانه در مردان دومین سرطان و سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع در زنان است.

رییس انجمن پزشکان متخصص داخلی با تاکید بر اینکه بعضی از انواع سرطان‌ها مانند لنفوم به علت ضعف سیستم ایمنی بروز می‌کند، گفت: عوامل ژنتیکی، داروها، عفونت‌ها، شغلی مانند کشاورزی و ارتباط با سموم، عوامل تغذیه‌ای و شیوه زندگی، اشعه به ویژه اشعه ماوراء بنفش در شیوع سرطان‌ها خصوصا سرطان لنفوم دخیل هستند.

وی با اشاره به بررسی های انجام شده سالیان اخیر در کشور گفت: اعتیاد به دخانیات و انواع مواد مخدر از علل اصلی ایجاد سرطان در کشور است.دکتر خسرونیا خاطرنشان کرد: ابتلا به سرطان در افراد سیگاری، 15 سال زودتر از سایرین بروز می کند، این خطر برای اطرافیان فرد سیگاری نیز بیشتر است.

90 درصد موارد ابتلا به سرطان‌های حفره دهان به علت مصرف دخانیات است

رییس انجمن پزشکان متخصص داخلی با تاکید براینکه 85 درصد دود سیگار موجود در محیط های سربسته به علت سوختن ته سیگار است، یادآور شد: براساس آمار انجمن سرطان ایران، 85 درصد از مرگ ناشی از سرطان ریه به علت استعمال دخانیات است. همچنین 90 درصد مبتلایان به سرطان‌های حفره دهان مانند سرطان زبان و لب به علت استعمال مواد دخانی اعم از جویدنی و استنشاقی است.

وی گفت: اعتیاد به مواد مخدر عامل بروز 50 درصدی سرطان های مثانه در مردان و ابتلا 30 درصدی به این سرطان در زنان است.

دکتر خسرونیا با اشاره به آمار روزافزون مصرف کنندگان مواد دخانی مانند سیگار و قلیان به ویژه در جوانان گفت: در سال های آتی خطر افزایش روند شیوع سرطان در کشور بیش از پیش است لذا والدین باید بیشتر مراقب جوانان، خصوصا در سنین دبیرستانی باشند. برخلاف تصور نادرست عامه مردم، عوارض استفاده از قلیان به مراتب خطرناک تر از سیگار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha