سلامت نیوز : سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: در پنج ماهه نخست سال جاری 173 نفر بر اثر مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد متوفیات مسمومیت با گاز 205 نفر بود، 15.6 درصد کاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ در پنج ماهه نخست سال جاری از کل متوفیات مسمومیت با گاز 115 نفر مرد و 58 نفر زن بودند این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمومیت با گاز در مدت مشابه سال قبل 150 نفر و تعداد زنان 55 نفر بود.

بر اساس این گزارش، در این مدت استان‌های تهران با 35، مرکزی با 15، فارس با 13 و خراسان رضوی با 12 فوتی بیشترین آمار متوفیات مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را داشته اند. همچنین آمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز در استان‌های دیگر عمدتاً کمتر از 10 نفر و در بسیاری از استان‌ها صفر بوده است.

در مرداد ماه امسال نیز آمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در کشور 41.4 درصد کاهش یافت و از 29 نفر در مرداد سال گذشته به 17 نفر در مرداد امسال رسید.

این گزارش با تأکید بر اینکه آمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در نیمه دوم هر سال به دلیل برودت هوا و استفاده از وسایل گرمایشی، بیشتر از نیمه اول سال است، می‌افزاید: در سال گذشته 697 نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند که از این تعداد تنها 212 مورد مربوط به نیمه اول سال بوده است و 485 نفر دیگر در نیمه دوم سال جان خود را بر اثر گاز گرفتگی از دست داده‌اند، به بیان دیگر به طور میانگین آمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در نیمه دوم سال بیش از دو برابر نیمه اول است. آنچنان که در سال 1390 نیز از 965 فوتی ناشی از مسمومیت با گاز 274 نفر در نیمه اول و 691 نفر در نیمه دوم جان خود را از دست داده اند.

همچنین در سال 1391 بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز با 135 فوتی در دی ماه و در سال 1390 نیز با 150 فوتی در بهمن ماه ثبت شده است.

بر اساس این آمارها، سازمان پزشکی قانونی کشور به هموطنان هشدار می دهد با توجه به افزایش آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در نیمه دوم سال، در نصب وسایل گرمایشی و تجهیزات مورد نیاز و نیز بررسی دودکش ها و رفع موانع احتمالی دقت لازم را داشته باشند و با رعایت استانداردها مانع بروز حوادث تلخ و ناگوار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha