دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 84104
سلامت نیوز : این روزها مصرف داروهای بدون نسخه به یک امر عادی تبدیل شده است. مردم با احساس کوچک ترین ناراحتی، بدون مشورت با پزشک، دارو به ویژه داروهای مسکن و داروهای ضدالتهابی و غیراستروئیدی مصرف می کنند. این داروها توسط زنان باردار نیز مصرف می شود از همین رو ممکن است برای آن ها پیامدهای جدی داشته باشد. مصرف خودسرانه این گونه داروها می تواند زندگی مادر و جنین را به خطر بیندازد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این باره با دکتر مینا موحدی جراح زنان و زایمان، فوق تخصص نازایی و سونوگرافی گفت وگویی کرده ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ وی با اشاره به این که داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ازجمله ایبوپروفن، دیکلوفناک، ناپروکسین و پیروکسیکام برای پایین آوردن التهاب مانند التهاب مفاصل مصرف می شود می افزاید: دیکلوفناک و پیروکسیکام به صورت پماد نیز در بازار موجود است. این قرص ها به ویژه دیکلوفناک و پروفن چه در داخل و چه خارج کشور به صورت او تی سی (OTC) در دسترس بیماران قرار می گیرد. معمولا همه افراد به محض احساس درد این نوع داروها را که به تجویز پزشک نیاز ندارد مصرف می کنند. جالب است بدانید که تنها عارضه ای که مصرف کننده درباره این داروها می داند ایجاد ناراحتی معده و پوکی استخوان است.

با توجه به وضعیت مادران باردار و احساس درد بعضی از آنان نیاز به مصرف مسکن پیدا می کنند اما گاه از پزشک عوارض مصرف این داروها را جویا نمی شوند. ازطرفی مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک در دوران بارداری شرایط ویژه خود را دارد بعضی مواقع به تشخیص پزشک برای رفع عفونت حاد ادراری و گلودرد و سلامت مادر و جنین زن باردار باید آنتی بیوتیک مصرف کند که در صورت حساسیت داشتن به آن، پزشک داروهای مشابه تجویز می کند. طبق بررسی های انجام شده این داروها که توسط پزشک تجویز می شود عارضه ای برای جنین یا مادر ندارد و چه بسا عوارض عفونت باقی مانده بیشتر از عارضه دارو باشد.

به عنوان مثال درمان نشدن عفونت ادراری زن باردار با آنتی بیوتیک باعث از بین رفتن جنین یا ایجاد عفونت خطرناک تر می شود که گاهی اوقات به بستری شدن بیمار و ایجاد عوارض کلیوی منجر می شود.وی با اشاره به نتایج تحقیقات درباره مصرف داروهای (OTC) و آنتی بیوتیک در زمان بارداری می افزاید: مصرف استامینوفن، ایبوپروفن، آسپرین، ناپروکسن و پیروکسیکام که داروهای او تی سی است، در سه ماه اول بارداری باعث نقص عضو قلب جنین می شود و در مواردی باعث ناهنجاری های بارداری هم می شود.محققان این داروها را در سه ماه دوم و سوم به بیماران دادند و مشاهده کردند که عوارض نقص عضو ساختمان قلب خیلی کمتر است اما جنین دچار کاهش وزن می شود و در ۱۸ ماهگی نیز کودک به آسم ابتلا پیدا می کند. در سه ماه سوم، اگرچه عوارض مادرزادی کمتر است اما مادر به ویژه در صورت استفاده از دیکلوفناک دچار خون ریزی های بدون علت می شود.

وی توصیه کرد: با توجه به نتایج تحقیقات در زمینه عوارض داروها و این که هنوز به طور کلی و دقیق عوارض داروها شناسایی نشده است بهتر است در حد امکان پزشکان درد و ناراحتی مادران باردار را به روشی غیر از مصرف دارو درمان کنند به عنوان مثال اگر سردرد مادر باردار با نوشیدن مایعات بیشتر و یا استراحت قابل پیشگیری و درمان است از تجویز دارو خودداری شود.این فوق تخصص نازایی می افزاید: مصرف برخی از داروها باعث خون ریزی واژینال و به عوارضی منجر می شود که خود ما با تجویز دارو ایجاد می کنیم. وی در پایان افزود: در التهاب مفاصل و ضایعات روماتولوژی مصرف دیکلوفناک و پروفن باعث ایجاد شکاف دهانی (لب شکری) نوزاد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha