سلامت نیوز : یک متخصص کودکان با تاکید بر اینکه به هنگام تب و تشنج در کودکان حتما به پزشک مراجعه کرده و از خود درمانی پرهیز کنید، گفت: تب نشانه‌ای از بیماری‌های مختلف است.

دکتر ذبیح الله نکوبخت در گفت وگو با ایسنا ، با تاکید بر اینکه هنگام تب و تشنج در کودکان باید از خود درمانی پرهیز کرد، افزود: یکی از موارد مهم در بیماری‌های کودکان تشنج است که درصد زیادی از این تشنج‌ها به علت تب است که با فرارسیدن سرما بیماری‌های تنفسی تب و تشنج بیشتر می‌شود. سن تشنج در کودکان به علت تب از پنج ماهگی تا پنج سالگی شایع‌تر است.

وی افزود: کودکانی که در این رده سنی قرار دارند در صورت بروز تب حتما باید تب آنها کنترل شود، بهترین روش کنترل تب تن شویه مرتب کودک با آب ولرم است و باید در تمام قسمت‌های بدن کودک این کار انجام گیرد و داروهای ضد تب مانند استامینوفن و ترکیبات دیگری که پزشک معالج تجویز کرده به موقع به کودک داده شود و تب مرتب توسط دماسنج کنترل شود.

نکوبخت تصریح کرد: والدین باید در صورت کنترل نشدن تب فورا به پزشک مراجعه کنند، در مواجهه با تشنج اولین اقدام این است که والدین خود را کنترل کرده و از دستپاچگی و اقدامات اضافی خودداری کنند، ابتدا سعی کنند تب را پایین آورده و مراقب راه هوایی کودک باشند. اگر کودک استفراغ کرد به سرعت دهان وی را تمیز کنند تا استفراغ وارد مجاری هوایی آنها نشود و بلافاصله کودک را به اولین مرکز درمانی برسانند.

این متخصص کودکان اظهارکرد: تعداد زیادی از کودکانی که دچار تب و تشنج می شوند سابقه فامیلی داشته بنابراین خانواده‌هایی که سابقه تب و تشنج در فامیل دارند باید مراقبت بیشتری از این بیماران که دچار تب می شوند داشته باشند.

وی با بیان اینکه معمولا تب و تشنج ناشی از یک بیماری خوش خیم است، عنوان کرد: گاهی اوقات تب و تشنج ممکن است پیچیده شود یعنی علاوه بر تب و تشنج مسایل دیگری هم عامل آن باشد مانند اختلالات عروق مغز، کمبود برخی مواد یا بیماری‌های دیگر که این افراد باید از نظر سایر علل نیز بررسی شوند. بنابراین توصیه می شود که در تب و تشنج حتما به پزشک مراجعه کرده و از خود درمانی پرهیز کنند به دلیل اینکه تب ممکن است علت بیماری‌های دیگر غیر از سرماخوردگی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha