خریداران چگونه در دنیای واقعی تصمیم می گیرند؟ برای پاسخ به این سوال پژوهش های چندین ساله آشکار ساخت عده زیادی از افراد در مغازه تصمیم به خرید می گیرند، به عبارت دیگر بدون فکر قبلی خرید انجام می دهند. بدین ترتیب جایگذاری مناسب قفسه ها و بازاریابی در مکان فروشگاه بیش از پیش اهمیت دارد.

سلامت نیوز:خریداران چگونه در دنیای واقعی تصمیم می گیرند؟ برای پاسخ به این سوال پژوهش های چندین ساله آشکار ساخت عده زیادی از افراد در مغازه تصمیم به خرید می گیرند، به عبارت دیگر بدون فکر قبلی خرید انجام می دهند. بدین ترتیب جایگذاری مناسب قفسه ها و بازاریابی در مکان فروشگاه بیش از پیش اهمیت دارد.

به گزارش سلامت نیوز،در پژوهشی از افراد پرسیده شده است: بیشترین پولی که حاضرید برای یک قهوه در کافی شاپ بدهید چقدر است؟ ۲٫۵ دلار یا ۳و یا ۳٫۵ دلار؟

محقق آلمانی علوم اعصاب در پژوهش های خود به این سوال پاسخ داده است. او در این پژوهش نشان داده است که ما برای قهوه گران قیمت، پول کمی میدهیم، یا حداقل اینگونه فکر می کنیم. مطالعات قبلی پیرامون کمک به شرکت ها برای قیمت گذاری محصولات خود انجام شده است. آن ها نشان داده اند تحقیقات کلاسیک بازاریابی متکی بر خریدار نامعتبرند زیرا فرد دقیقاً تعیین نمی کند که می خواهد چه مقدار برای خرید یک کالا هزینه بپردازد.

با مطالعه بخشی از مغز که “نسبتاً از استدلال کردن مستقل است” مشخص شد در برخی موارد فرد درباره مواردی مربوط به هم قضاوت می کند مانند “قهوه و کیک”، در حالیکه برخی موارد وجود دارند که با هم مرتبط نمی­شوند مانند قهوه و قیمت ۱۰۰ دلاری.

در این مطالعه در حالیکه به افراد تصاویر فنجان های کوچک قهوه یکی از مراکز فروش معتبر قهوه نشان داده می شد، امواج مغزی آن ها ثبت شد. در فروشگاه مورد نظر هر فنجان قهوه با قیمت ۲٫۴۵ دلار به فروش میرسد اما در آزمایش قیمت متفاوتی کنار تصویر فنجان نشان داده شد.

نتایج این پژوهش نشان داد مغز به طور شدیدی به قیمت دهی بد پاسخ می دهد، چه به میزان ۱۰ سنت و چه به اندازه ۱۰ یورو باشد. مغز به هنگام پردازش قیمت غیرمنتظره و نامناسب، پاسخ های شوک، تردید و بهت زدگی پدیدار می­شود.

در این شرایط بهترین راه چیست؟ مغز آزمودنی خیلی راحت تر قیمت ۲٫۸۵ تا ۳٫۲۵ دلار را برای قهوه می پذیرد، این قیمت بیشتر از قیمتی است که این فروشگاه قهوه از مشتری ها در ازای یه فنجان قهوه می­گیرد. به عبارت دیگر، این شرکت میلیون ها دلار سود را از دست داده است، زیرا به طور کامل میزان هزینه ای که مشتری می خواهد بدهد را بررسی نکرده است.

در مطالعات قبلی نیز با کاربرد اسکن مغزی یکی از اسرار بازاریابی را مطالعه شده است.خریداران چگونه در دنیای واقعی تصمیم می گیرند؟ برای پاسخ به این سوال پژوهش های چندین ساله آشکار ساخت عده زیادی از افراد در مغازه تصمیم به خرید می گیرند، به عبارت دیگر بدون فکر قبلی خرید انجام می دهند. بدین ترتیب جایگذاری مناسب قفسه ها و بازاریابی در مکان فروشگاه بیش از پیش اهمیت دارد.

این پژوهشگر که برای اولین بار با استفاده از قیمت مغز را مطالعه کرده است، مغز ما هیچ مشکلی در کمک به بازاریابی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha