عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه بخش اعظمی از کمبود دارو به دلیل دپو شدن دارو در داروخانه‌ها است، گفت: بسیاری از داروخانه‌ها داروی موردنیاز بیماران را در اختیار دارند اما متاسفانه برخی از آنها داروها را دپو کرده‌اند.

سلامت نیوز: محمدجواد نظری مهر در گفت‌ وگو با خانه ملت، در مورد بحران کمبود دارو در کشور، افزود: دولت از ابتدا باید با اقدامات کارشناسی مانع از کمبود دارو در کشور می‌شد در حالی که دولت از این تفکرات نداشت و با برنامه‌ریزی‌های سازنده در حوزه بهداشت و درمان مقابله می‌کرد.
 
نماینده مردم کردکوی، بندرگز و بندرترکمن در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از همان بدو شروع دولت احمدی‌نژاد هیچ نگاه دقیق و درستی به بحث بهداشت و درمان نشد و با نوسانات ارز و افزایش تورم در کشور مشکلات حوزه دارو چند برابر شد.
 
هشدار در مورد داروهای دپو شده در داروخانه‌ها
 
این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه بسیاری از داروخانه‌ها داروی موردنیاز بیماران را در اختیار دارند، تصریح کرد: متاسفانه برخی داروخانه‌ها داروها را دپو کرده‌اند؛‌ طی نشستی با معاون غذا و دارو موضوع کمیاب شدن برخی داروها را متذکر شدم، اما در همان زمان شماره تلفنی در اختیار من قرار گرفت که با شماره‌گیری آن و اعلام نام داروی مدنظر متوجه ‌شدم آن دارو در داروخانه وجود دارد.
 
وی، با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل نبود نظارت در حوزه سلامت بروز هراتفاقی امکان‌پذیر است، تصریح کرد: دولت عامل اصلی بروز مشکلات حوزه سلامت است، البته مادر همه زمینه‌ها از جمله فرهنگ و آموزش با چنین مشکلاتی روبرو هستیم.
 
نظری‌مهر، یادآور شد: ما از آن بیم داریم که دارو در داروخانه‌ها آنقدر بماند تا کسی خریداری نکند به گونه‌ای که حتی فاسد شود چراکه داروخانه‌ها این داروها را نگهداری می‌کنند تا ببینند وضعیت قیمت و کمبود دارو چگونه خواهد شد.
 
رانت‌ خواران دارو را ۲ الی ۳ برابر قیمت واقعی می‌فروشند
 
نماینده مردم کردکوی، بندرگز و بندر ترکمن در مجلس نهم، با یادآوری آشفتگی در بازار دارو، تاکید کرد: نوسانات ارز و مشکلات قیمت دارویی باعث می‌شود اگر کسی قصد واردات دارویی را داشته باشد باید یک‌ماه به دنبال دریافت مجوز از بانک مرکزی بوده و در این مدت باید داروها در کشتی بماند که در این شرایط فرد باید علاوه بر آنکه پول کشتی معطل مانده را پرداخت کند باید در نوسانات ارز دارویی نیز دست و پا بزند.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: برخی افراد هم هستند که با رانت‌ داروها را به موقع وارد کشور می‌کنند و قیمت‌ها را دو و سه برابر می‌فروشند.
 
وی، افزود: مملکت‌داری که این‌گونه نیست؛ باید همه چیز به ویژه در بخش سلامت در جایگاه خود قرار گیرد؛ سایر کشورها این راه‌ها را رفتند و به نتیجه رسیدند.
 
نظری‌مهر، با تاکید بر اینکه به دلیل کمبود دارو در کشور شاهد قاچاق دارو از کشورهای دیگر هستیم، یادآور شد: در گذشته موضوع قاچاق دارو از سوی نمایندگان کمیسیون بهداشت در جلسات متعدد به وزاری قبلی(مرضیه وحید دستجردی) و جدید( طریقت‌منفرد)، تذکر داده شد اما متاسفانه اصلا دولت در این وادی نیست که بخواهد حرف گوش دهد.
 
پیش‌بینی در مورد خطر احتمالی قاچاق دارو
 
نماینده مردم کردکوی، بندرگز و بندر ترکمن در مجلس نهم، ادامه داد: اگر مسایلی که مجلس از لحاظ قانونی تکمیل و به دست دولت سپرد، انجام می‌گرفت امروز با این همه مشکلات مواجه نمی‌شدیم؛ متاسفانه قاچاق دارو پیش‌بینی شده بود حتی در صحن مجلس نیز یک‌صدا گفتیم که وضعیت دارو در شرایط بحران قرار دارد اما متاسفانه دولت با بی‌توجهی از کنار آن رد شد.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم، در خصوص چالش‌هایی که در گذشته در مورد اختصاص ارز به دارو شکل گرفت، تصریح کرد: مشکلات نحوه توزیع ارز از سوی بانک مرکزی اکنون خود را نشان داده است؛ بانک مرکزی می‌گوید من ارز را پرداخت کرده‌ام اما اینکه چگونه این پول داده شده جای سوال دارد؛ بانک مرکزی به خیال خود زرنگی کرد و ارز را به وارد کنندگان دارو از کشور هندوستان اختصاص داد درحالی که ما نیاز داشتیم این داروها از کشوری مثل آلمان وارد شود.
 
عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه وزارت‌ بهداشت و درمان در ارتباط با دارو قدرت تصمیم‌گیری ندارد، گفت: امیدواریم در دولت جدید برنامه‌هایی تبیین شود تا بخش سلامت از این مشکلات رهایی یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha