سلامت نیوز : به منظور بسط و گسترش سلامتی در جامعه ، طرحی با عنوان دندانپزشکی جامع نگر در قالب کرکلیویوم آموزشی در سال 1381 به تصویب وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی رسید و با اضافه شدن شش واحد درسی به دروس دانشجویان پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به اجرا درآمد لذا برای آشنایی بیشتر با طرح فوق نشستی اختصاصی با دکتر علیرضا فرزانه خو عضو گروه دندانپزشکی جامع اصفهان انجام دادیم که به شرح ذیل آمده است.

هدف از اجرای طرح دندانپزشکی جامع نگر در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور چیست؟
 طرح دندانپزشکی جامع نگر در راستای عملی ساختن شعار پیشگیری بهتر از درمان و تغییر دیدگاه دانشجویان پزشکی از درمان نگر به سلامت نگر در جامعه پزشکی ایران مطرح شده است.
طرح دندانپزشکی جامع نگر هم اکنون الگوی بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی در سطح کشور شده است و گروههای دندانپزشکی جامعه  نگر واسطه ای بین مردم و دندانپزشکان شده اند .

به منظور اجرای طرح فوق در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان چه برنامه های در نظر گرفته اید؟
با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دانشگاه های ما در کشور محسوب می شود لذا طرح دندانپزشکی جامع نگر در 7 واحد درسی به دانشجویان پزشکی اصفهان تدریس می شود .
طرح آموزش بهداشت دهان و دندان و طرح اتوبوس سیار دندانپزشکی جامع نگر از ریز برنامه های طرح دندانپزشکی جامعه نگر است .

لطفا در خصوص اجرای طرح آموزش دهان و دندان بفرمایید.
این طرح از سال تحصیلی 1382 با همکاری سازمان آموزش و پرورش در دو قسمت تئوری و عملی روزانه به 40 دانش آموز تعلیم داده می شود و به صورتی که با گذراندن یک دوره آموزشی یک روزه به دانش آموزان گواهینامه آموزش دهان و دندان اهداء می شود.
در طرح فوق قرص های آشکار کننده به منظور مشخص شدن پلاک میکروبی دندان ها به دانش آموزان داده می شودکه این مسئله باعث شده که کلینیک دندانپزشکی جامع نگر اصفهان با مصرف سالانه بیش از پنج هزار عدد قرص آشکار کننده در مقام اول مصرف کنندگان این قرص در کشور قرار گیرد و این در حالی است که هزینه های سنگین این قرص ها باعث شده اکثر دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مصرف کننده 100 عدد از قرص های آشکار کننده باشند. 

علت اجرای طرح اتوبوس سیار دندانپزشکی جامع نگر در مناطق محروم استان اصفهان چه بود ؟
طرح مذکور به منظور ایجاد فرهنگ دندانپزشکی برای خانواده ها ، عادت دادن افراد جامعه به چکاپ دندان ها و آموزش روش های پیشگیری از دندان های خراب از دلایل اجرای این طرح در مناطق محروم و دورافتاده است که امکان دسترسی آسان به دندانپزشک ندارند.

اتوبوس سیار دندانپزشکی جامع نگر از چه بخش هایی تشکیل شده است؟
این طرح به عنوان دومین طرح جامع نگر از سال 1382 در راستای طرح دندانپزشکی جامع نگر به اجرا درآمد که حاوی دو بخش دندانپزشکی ، یک کابین سرب کوبی شده گرافیک ، دستگاه اتوکلاو برای استریل شدن کلیه تجهیزات دندانپزشکی ، وصل ساکشن هوایی بر روی تانکر آب و موتور برق است که با سفر به مناطق محروم به مردم فقیر خدمت رسانی می کنیم .

بر اساس سفرهای متعددی که به مناطق مختلف داشتید بفرمایید شایع ترین بیماری دهان و دندان چیست؟
در حال حاضر پوسیدگی دندان بعد از سرما خوردگی دومین بیماری بشر نام گرفته که علت اصلی بیماری های دهان و دندان عدم آگاهی عامه مردم از بهداشت دهان و دندان است و این در حالی است که هم اکنون 70 درصد از زن ها فقط به منظور زیبا سازی دندان ها به مراکز ارتودنسی مراجعه می کنند و بخش عظیمی از افراد جامعه هنگام احساس در دندان به مطب های دندانپزشکی رجوع می کنند .

دلایل اصلی شیوع پوسیدگی دندان در جوامع امروزی چیست؟
نوع تغذیه و بی توجهی به بهداشت محیط دهان و دندان باعث غفلت افراد جامعه از وجود باکتری های موجود در دهان شده که به هم خوردن تعادل باکتری ها از نظر تعداد و ترکیب ، پوسیدگی دندان را افزایش می دهد .

به عنوان یک کارشناس دندانپزشکی چه راهکارهایی را در زمینه بهبود بیماری های دهان و دندان توصیه می کنید ؟
در صورت هماهنگ شدن تمام دستگاه های اجرایی و دولتی در جهت ارتقا سلامتی افراد جامعه و خنثی نکردن قدرت همدیگر بوسیله تبلیغات سوء و منفی می توان به آینده و اجرای موفقیت آمیز طرح های بهداشتی در کشور امیدوار و خوشبین بود .
خبرنگار:عاطفه قلع ریز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha