سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89547

گفتگوی سامانه خبر سلامت نیوز با دکتر محمد دهقانی، متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی دست پیرامون سندرم تونل کارپال... این بیماری عبارت است از فشار روی عصب میانی (median ) در ناحیه مچ دست که از شایع ترین نمونه های فشار بر روی اعصاب محیطی بدن است...از ابتدای ترین علائم این بیماری درد در حین انجام کار ،پارستزیا ( خواب رفتگی ، مورمور شدن ) ، بی حسی و بد حسی است که عموما در شب هنگام خواب ظاهر می شود .

سندرم تونل کارپال

سوال 1- CTS  یا سندرم تونل کارپال چیست؟
این بیماری عبارت است از فشار روی عصب میانی (median ) در ناحیه مچ دست که از شایع ترین نمونه های فشار بر روی اعصاب محیطی بدن است .
در یک تحلیل ساده ابتلا به  CTS را اینگونه بیان کرد که :
اعصاب دست از داخل تونلی (tunnel ) منتهی به مچ دست رد  می شود که این تونل شامل 9 تاندون و یک عصب است . حال اگر به هر دلیلی حجم این تونل کم شود و فشار روی رگ های منتهی به هر دلیلی حجم این تونل کم شود و فشار روی رگ های منتهی به عصب زیاد شود زمینه ابتلا به این بیماری شروع می شود . به عبارت دقیق تر با تحت فشار قرار گرفتن رگ ها ، بیمار در آن ناحیه دچار اسکیمیا ( نرسیدن خون کافی به عصب ) شده و به مرور زمان عصب کوچک شده و بیماری ظاهر می شود .
اگر فشار وارد بر دست به دلایل مختلفی اعم از بانداژ محکم ، جابجایی استخوان های شکسته ، گچ گرفتگی محکم و عواملی مشابه موقتی بوده و پس از مدتی فشار برداشته شود عصب به حالت قبلی بازگشته ، کار خود را انجام می دهد .
اما اگر این فشار طولانی مدت باشد خون برای مدت طولانی به عصب نرسیده و عصب وظیفه خود یعنی انتقال حس و حرکت و عکس العمل نسبت به عوامل محیطی انجام نداده و علائم بیماری ظاهر می گردد .
یک علت دیگر که زمینه بوجود آمدن این بیماری است خونریزی ناشی از شکستگی یا متورم شدن شیت ها  ( غلاف تاندون ها  ) و در نتیجه حجیم شدن تاندون ها می باشد که منجر به وارد آمدن فشار به رگ های منتهی به عصب و نرسیدن خون به عصب خواهد شد.

سوال 2- علائم این بیماری چیست و چگونه قابل تشخیص است؟
از ابتدای ترین علائم این بیماری درد در حین انجام کار ،پارستزیا ( خواب رفتگی ، مورمور شدن ) ، بی حسی و بد حسی است که عموما در شب هنگام خواب ظاهر می شود .
بی حسی و سوزش در انگشتان دست به خصوص انگشت شصت ، اشاره و دو انگشت میانی آغاز می شود .
عموما بیمارانی که خواب رفتگی های مکرر در دست و دردهای متمرکز در انگشتان شصت و دو انگشت میانی دارند برای درمان مراجعه می کنند .

سوال 3- چه کسانی از بازه سنی و جنسیتی و بیشتر از چه مشاغلی در معرض ابتلا به CTS قرار دارند ؟
CTS در زنان بیشتر از مردان رواج دارد و سن بروز آن نیز حوالی 50 سالگی است . در دهه های 4و5و6 زندگی درگیری عصب مدین (median ) در ناحیه مچ دست 7-5 برابر بیشتر از آقایان خواهد بود . سندرم CTS ابتدا دست فعال افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و احساس درد نیز معمولا از همی دست شروع می شود . در خانم ها عموما آن عده که کارهای سخت و سنگین در منزل انجام میدهند یا به مدت طولانی و مکرر از دست خود استفاده می کنند بیشتر در معرض ابتلا هستند . مثل تایپیست ها .
در آقایان نیز هر شغلی که به واسطه آن فشار زیاد و طولانی مدتن بر ناحیه مچ دست وارد می شود خطر ابتلا را افزایش می دهد . به طور کلی از عوامل موثر در بروز این بیماری می توان به این عوامل اشاره کرد:
بیماریهایی چون رماتیسم و ورم مفاصل ، دیابت ، کم کاری تیروئید ، تولید بیش از اندازه پروتئین در سلول های مغز استخوان
ضربه شدید یا هر نوع جراحتی که باعث تورم مچ دست گردد.
باو بسته کردن تاندون های مچ دست بدون استراحت خصوصا در زمان های طولانی
باریک بودن مادرزادی عصب میانی مچ دست
چاقی بیش از اندازه در برخی افراد که باعث وارد آمدن فشار به اعصاب دست می شود .

سوال 4- اقداماتی که برای بیمار مراجعه کننده صورت می گیرد چیست ؟
در اولین قدم با گرفتن یک شرح حال از بیمار ، بررسی می شود که آیا وی به بیماری هایی مثل دیابت ، رماتیسم و ورم مفاصل ، کم کاری تیروئید یا ... مبتلا هست یا خیر ؟آیا سابقه شکستگی در ناحیه مچ دست داشته است یا خیر ؟آیا مشکل اضافه وزن دارد یا خیر ؟
در مرحله بعدی به منظور تائید تشخیص بررسی الکترودیاگنوستیک صورت می گیرد به این ترتیب که در این آزمایش سرعت هدایت عصب ، CTS به درجات خفیف ، متوسط و قوی تقسیم می شود .

سوال 5- مراحل درمانی بیماران چیست؟
اگر فرد بیمار به درجات متوسط یا ضعیفی از CTS مبتلا باشد ، اولین اقدام درمان بیماری های زمینه ای مراجعین است .
همچنین برای افرادی که کارهای سنگین و بی وقفه با مچ دست انجام می دهند بهتر است شغل خود را عوض کرده یا از شدت آن بکاهند ، گاها نیز از یک آتل برای ثابت نگهداشتن کف و مچ دست استفاده می شود .
اگر بیمار زمینه التهابی داشته باشد داروهای ضد التهابی مثل کورتن تجویز می شود و در مرحله آخر اگر بیمار به CTS شدید مبتلا باشد طی یک عمل جراحی نسج سفت دست را آزاد می کنند تا به واسطه آن فشار وارد به عصب به اطراف منتقل شده و فضای اطراف عصب و رگ ها آزاد شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha