سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 89579

روال مدیریتی متداول مشکل دفع زباله های عفونی را نیز حل نمود . به لحاظ خوشحالی و هیجان زائد الوصف ناشی از کسب عنوان " تولید کننده " تعجب نکنید اگر بدون مقدمه ، خدمت تمامی همکاران عزیز پیوستن پزشکان به خیل تولیدکنندگان را تبریک عرض نمایم !مطابق ماده 7 قانون مدیریت پسماندها ، مسئولیت و هزینه دفع زباله پزشکی با تولیدکننده می باشد و در صورت عدم همکاری ، طبق قانون رفتار خواهد شد .

بنابراین همین جا به کلیه همکارانی که قبض حمل زباله مطب از مهر ماه 85 برای آنان ارسال گردیده (هرچند تا زمان نگارش این مطلب که بهمن ماه می باشد ، هیچگونه اقدامی از جانب شهرداری برای جمع آوری زباله یا به عبارتی " تولیدات مطب ها !" صورت نگرفته باشد ) توصیه می نمایم جهت حفظ عنوان تولید کنندگی و نیز پیشگیری از تبعات ماده قانونی فوق الذکر ، به طور جدی ، قضیه توجه نمایند !
اما گذشته از شوخی و تعارفات ، مرور مساله و طرح چند سوال خالی از لطف نیست ؛ اصل مساله آن است که پسماندهای آلوده ؛ میکرو ارگانیسم های بیماری زا و مواد شیمیایی و خطرناک (صرفنظر از آنکه در کجا و توسط چه کسی تولید شده اند ) در صورت عدم جمع آوری و دفع و طریق صحیح می توانند باعث بروز خطرات و نگرانی هایی و پزشکان اگر نه به عنوان پرچمداران حفظ بهداشت و سلامت جامعه ، به عنوان یک شهروند عادی خواهان رفع و عوارض ناشی از آن می باشند .
 
طبق تعریف به عمل آمده در دسترس العمل جمع آوری ، نگهداری و دفع پسماندهای بهداشتی درمانی که با امضا شهرداری اصفهان ، سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مطب های پزشکان ارسال گردیده است ، پسماندهای خطرناک بهداشتی شامل موارد زیر است :
کلیه پسماندهای آلوده به  خون و فراورده های خونی
پسماندهای پاتولوژی
پسماندهای برنده و نوک تیز
پسماندهای دارویی و شیمیایی
پسماندهای حاوی فلزات سنگین
پسماندهای پرتوزا
پسماندهای ژئوتوکسیک
و ظاهرا طبق نظر مسئولین مربوطه ، مشکل دفع زباله های بهداشتی وعفونی شهر ، فقط با جمع آوری زباله های مطب قابل رفع بوده و هیچگونه جای نگرانی دیگری نیست .
 اما چند سوال :
اول آنکه در مطب پزشکان آنچه در مورد زباله های مطرح است ، فقط سه مورد اول بوده و بدیهی است که هیچگونه پسماند های پرتوزا ، شیمیایی و ... در مطب وجود ندارد . اما آیا تولید سه مورد اول مذکور فقط در مطب پزشکان صورت پذیرفته و منشا دیگری ندارد ؟! بیمار در مطب پزشک با آبسلانگ معاینه می شود و آبسلانگ مصرف شده یک زباله عفونی خطرناک تلقی می شود اما همین فرد بیمار به محض خروج از مطب پزشک ، دیگر عنوان بیمار را ندارد و اگر در یک رستوران یا بستنی فروشی از قاشق یا ظروف یک بار مصرف استفاده نماید ، اینها فقط زباله های ساده و غیر خطرناک است !
بیمار در مطب ممکن است مورد زخم بندی یا پانسمان قرار گیرد و بنابراین گاز و باند آلوده  به خون و ترشحات بدن او زباله عفونی خطرناک است اما همین شخص در زندگی روزمره نوار بهداشتی یا کاندوم مصرف شده یا دستمال کاغذی آلوده به ترشحات حلق و بینی را وارد زباله های خانگی و شهری می کند و صد البته اینها هم فقط زباله های معمولی و غیر خطرناک هستند !
یا بیمار مبتلا به زخم بستر که در خانه  نگهداری می شود و انبوهی از لوازم مصرف شده آلوده به ترشحات زخم را از طریق سطل زباله منزل دفع می نماید و ...
دوم آنکه :
 در این بحث چرا پزشکان ، به عنوان تولید کننده زباله معرفی شده است ؟
 اینکه پزشک باید زباله های مطب خود را به طریق بهداشتی دفع نماید کاملا منطق و درست است اما به هر حال این زباله ها در جریان زندگی عادی و روزمره مردم جامعه تولید می شود و به لحاظ ارائه خدمات درمانی در مطب 2 پزشک ، بخشی از این زباله ها در مطب ها تجمع ها می یابد و لیکن متاسفانه برخورد سنجیده و درست برخی از مسئولین در رسانه ها به گونه ای بوده است که گویا پزشکان این زباله ها را شخصا تولید نموده و از طریق مطب های شخصی در شهر پراکنده می نمایند یا اینکه پزشکان از پرداخت هزینه حمل زباله فرار می نمایند و ...
سوم آنکه : همواره در منازل مقادیر قابل توجهی آنتی بیوتیک در اشکال مختلف خوراکی یا موضعی دور ریخته شده و از طریق سیستم فاضلاب یا زباله ی شهری دفع می گردد که صرف نظراز اتلاف هزینه  ، عامل بسیار مهمی در ایجاد مقاومت میکروبی و نتیجتا کاهش اثرات آنتی بیوتیک ها در درمان است اما در این زمینه کوچکترین گامی حتی در حد آموزش و ارائه اطلاعات به مردم نیز برداشته نشده است.
چهارم آنکه : آیا قبوض دفع زباله باید برای مطب ها صادر گردد یا برای پزشکان ؟!در بسیاری از موارد یک واحد مطب در اوقات  مختلف کاری توسط پزشکان متعدد اداره می شود که متاسفانه برای هر یک از آنان قبض جداگانه ای ارسال گردیده و جالب تر از همه اینکه اصلا از مهر ماه تا کنون یعنی مدت پنج ماه هنوز هیچگونه اقدامی از سوی شهرداری در این خصوص بعمل نیامده اما برای کار انجام نشده قبض مربوطه با تعیین مهلت پرداخت ارسال گردیده است !
 گویا مسئولین شهرداری در هنگام اخذ پول فراموش نموده اند که اخذ این وجوه باید حمل زباله انجام می گرفت نه محکومیت پزشک به پرداخت نوعی عوارض شغل یا البته شاید جز به پزشک بودنشان !
بنابراین باید منصفانه قضاوت نمود . اگر لازم است جمع آوری و دفع زباله های مذکور تابع روال خاصی باشد ، با پاک نمودن قسمت عمده صورت مساله و براه انداختن تبلیغات بی اساس در مورد انجام جز  کوچکی از آن مشکل بهداشتی شهر و شهروندان حل نخواهد شد و به هر حال برنامه جداسازی پسماندهای عفونی مطب ها باید جزئی از برنامه کلی جداسازی این پسماندها از زباله های شهری در کل جامعه باشد و البته در مورد پسماندهای برنده و نوک تیز مطب ها نیز که اعمال دقت و مراقبت در دفع آن منطقی و لازم به نظر می رسد ، به لحاظ حجم اندک این نوع زباله  در مطب ها استفاده از safety box  و اعمال نظارت قانونی بر استفاده از آن براحتی مشکل را مرتفع می سازد . 
دکتر مازیار ستاری
عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی اصفهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha