سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 89582

سامانه خبر سلامت نیوز در گفتگوئی کوتاه با دکتر منصور ریسمانچیان-پزشک عمومی-به بررسی رابطه بین تغذیه سالم و رژیم غذائی با درمان بیماری ها پرداخته است که مشروح آن در ادامه آمده است.

آیا می توان با استفاده از تغذیه درست و رژیم غذایی بیماری ها را درمان کرد ؟ اگر می شود چه بیماریهایی ؟
بسیاری از بیماریهادر اثر تغذیه نادرست و چاقی بوجود آید و این قدر این مسئله بدیهی است که علم پزشکی چاقی را به عنوان مادر بیماریها مطرح می نماید . بسیاری از بیماریهای غیر واگیر که امروزه جز معضلات علم پزشکی است نظیر بیماری قند ( دیابت نوع 2 ) ، فشار خون ،بیماریهای قلبی ، آرتروزها، مشکلات تنفسی ، نقرس ( افزایش اسید اوریک خون ) و سرطان های خاص و .... در اثر تغذیه نادرست بوجود می آیند که بی تحرکی هم منجر به تشدید این معضلات خواهد شد . متاسفانه این بیماریها با پدیدار شدن فقط با تغذیه صحیح قابل کنترل هستند و ممکن است قابل درمان قطعی نباشد ولی بسیاری از همین بیماریها با تحرک اصولی و تغذیه زیر نظر متخصص های مربوطه قابل درمان قطعی نیز می باشد و نکته بسیار مهم این است که بیمار به هیچ عنوان نباید بدون مشورت پزشک دارویش را قطع نماید .
 2 - تغییر الگوی تغذیه مردم در چند دهه اخیر چه تاثیرات مثبت یا منفی بر سلامت مردم داشته ؟
متاسفانه الگوی تغذیه مردم به سمت پر کالری تر شدن رفته است و تحرک کم ناشی از زندگی پر مشغله صنعتی و ماشینی امروزی نیز قضیه را بغرنج تر کرده است . به علاوه این کالری افزایش یافته از طریق غذاهایی تامین می شود که ارزش تغذیه ای ندارند و بسیاری از آنها نیز مختل کننده سلامت نیز می باشند . که از جمله می توان به انواع غذاهای آماده (fast food) ، نوشابه های گاز دار و بدون گاز حاوی قند فراوان ، تنقلات بدون ارزش نظیر چیپس ها و پفک ها و ... اشاره نمود که اینها همگی منجر به فاجعه در سیستم سلامت جامعه خواهد شد .
در ارتباط با تغذیه افراد در سن بلوغ توضیح دهید ( هم دختران وهم پسران )
امروزه در تغذیه سنین بلوغ توجه ویژه به تنوع غذایی و استفاده از غذاهای با حداقل آسیب زایی ، تنوع غذا منجر می شود که شخص در سن بلوغ تمام مواد لازم برای رشد را دریافت نماید و استفاده از غذاهای سالم به جای تنقلات نامرغوب نیز منجر می شود تا از بسیاری از آسیب ها در سنین بعدی جلوگیری شود زیرا که امروزه ثابت شده است که بسیاری از بیماریهایی که در سنین بالا پدید می آیند ( دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی ، فشار خون ، پوکی استخوان و ... ) ریشه در تغذیه سنین پایین تر دارند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha