سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷

وقتی از جورج برنارد شاو پرسیدند آیا ترک کردن سیگار مشکل است؟ او پاسخ داد خیر، من تاکنون 14 بار این کار را انجام داده ام. هر چند از طنزپردازی چون شاو نمی توان انتظار پاسخی جز این را داشت، با وجود این نشان دهنده مطرح بودن ضرورت ترک سیگار از دهه های گذشته است. این بحث اما از اواخر قرن بیستم در اروپا و آمریکا جدی تر مطرح شد و با گذراندن قوانین متعدد سعی در کنترل این امر به عمل آمد. چنانچه امروز شاهدیم که بسیاری از شهروندان اروپایی و آمریکایی از کشیدن سیگار خودداری می کنند و ضررهای آن را بسیار بیشتر از لذت کشیدن آن می دانند.


به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز،مبارزه با سیگار در این کشورها تا آنجا پیش رفته است که حتی ستاره های سینما و تلویزیون نیز از کشیدن سیگار در مجامع عمومی خودداری کردند تا از فرهنگ سازی در این زمینه خودداری شود و کارگردانان و تهیه کنندگان هالیوودی نیز از نمایش سیگار کشیدن در فیلم ها منع شدند تا آنجا که همفری بوگارت ستاره مشهور فیلم های نوآر در دهه 50 و 60 که مشخصه اصلی اش داشتن سیگاری بر لب آن هم به صورت همیشگی بود، تقریبا در این زمینه بی رقیب باقی ماند.

در کشور ما نیز از سال های پیش زمزمه هایی شروع شد و پس از کش و قوس فراوان سرانجام در اوایل پاییز امسال قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات پس از تایید از سوی شورای نگهبان ابلاغ شد. طبق این قانون، فروش سیگار به افراد زیر 18 سال ممنوع است و کشیدن سیگار در اماکن و مجامع عمومی جرم محسوب می شود. با این وجود به نظر می رسد تازه گام های اولیه در این زمینه برداشته شده باشد و می توان پیش بینی کرد تا زمانی که انسان ها خود به مبارزه با این امر دست نزنند، تغییری اساسی در میزان مصرف سیگار جامعه به وجود نیاید. در هر حال تایید این قانون حداقل به معنی دفاع از افراد غیرسیگاری است و می تواند تا حدودی حق استفاده از هوای سالم - البته اگر وجود داشته باشد- را برای آنها به وجود آورد.

اما چرا افراد جامعه با وجود همه تبلیغی که برای نکشیدن سیگار می شود و اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد، باز هم به این کار ادامه می دهند؟ آیا غیر از این است که ما خود توجیهاتی باری مبارزه با نفس خود می تراشیم تا خودمان را قانع کنیم که با کشیدن سیگار کار خیلی اشتباهی انجام نمی دهیم؟ چطور است برای اینکه مچ خودمان را بگیریم برخی از این توجیهات را که در ذهنمان جای گرفته است، مرور کنیم؛

مصرف محدود خطری ندارد؛ این یکی از مهمترین توجیهات افرادی است که سعی می کنند با دستاویز قرار دادن آن زحمت ترک سیگار را به خود ندهند. چنین آدم هایی می گویند کشیدن فقط چند نخ سیگار در روز ضرری ندارد. اما واقعیت این است که حتی کشیدن سه سیگار در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی را تشدید کند. این بیماری که موجب اصلی مرگ و میر در افراد سیگاری است به صورت انفارکتوس و بیماری کرونر قلب حتی با استنشاق دود تنباکوی موجود در محیط نیز تشدید می شود. لازم است، بدانید حتی تماس کوچک با دود سیگار، تجمع پلاکت در خون را افزایش می دهد و در شریان ها تغییر ایجاد می کند. سرطان ریه نیز به همین ترتیب ایجاد می شود. تنفس هوای آلوده به دود سیگار می تواند موجب درگیر شدن ریه و عواقب وخیم بعدی باشد.

سیگارهای ملایم کم خطرترند؛ در این باره نیز باید گفت که سیگارهای لایت یا ملایم نیز به اندازه دیگر سیگارها خطرآفرین هستند و دستاویز قرار دادن این امر که سیگار لایت می کشم پس خطر ندارد، اگر فقط یک توجیه نباشد از عدم اطلاع سرچشمه می گیرد. در حقیقت در این سیگارها حجم نیکوتین موجود در سیگار کاهش نمی یابد و فقط مزه سیگار ملایم تر است. این امر که حتی توسط شرکت های بزرگ تولیدکننده سیگار نیز تایید می شود، از نظر بسیاری از سیگاری ها پنهان می ماند. در این زمینه لازم است بدانید که در پیمان نامه بهداشت جهانی در مورد کنترل مصرف تنباکو که توسط 160 کشور به امضا رسیده است به صراحت اشاره شده که ایجاد این اعتقاد فریبکارانه که مصرف برخی از انواع تنباکو کم خطرتر است، ممنوع بوده و صرفا تبلیغی برای فروش بیشتر سیگار محسوب می شود.

داروهای ترک سیگار فقط تبلیغاتی اند؛ در حالی که بسیاری از افرادی که سیگار می کشند هشدارهای مربوط به آسیب های جبران نشدنی سیگار برای خود و اطرافیانشان را تبلیغ می شمارند، استفاده از داروهای ترک سیگار و اثربخشی آنها را کتمان می کنند و حتی به سراغ آنها نمی روند. در صورتی که انواع داروهایی که امروز در بازارها موجودند از آدامس ها و اسپری های ترک سیگار گرفته تا انواع قرص های مکیدنی و... می توانند امکان موفقیت برای ترک سیگار را حداقل دو برابر کنند.

در این زمینه البته بیش از هر چیز داشتن عزم جدی موثر است و همین امر می تواند موجب اثربخشی بیشتر داروهای جانبی برای ترک سیگار شود. در کشورهای متعددی، استفاده از جلسات مشاوره برای تقویت روحیه در برابر اعتیاد به سیگار که بسیار قوی تر و ماندگارتر از انواع دیگر اعتیاد است، به امری بدیهی تبدیل شده و افرادی که می خواهند سیگار را ترک کنند، می توانند به راحتی از این کمک ها بهره گیرند.

ترک سیگار آسان است؛ این توجیه شاید از همه آنهای دیگر خطرناک تر باشد، زیرا مصرف کننده، خود را قانع می کند که ترک سیگار کار دشواری نیست و او هر وقت که اراده کند، به راحتی از پس این کار برمی آید. در صورتی که بیش از نیمی از آمریکایی هایی که سیگار می کشند اقدام به ترک سیگار کرده اند، اما دوباره به این کار روی آورده اند. قابل توجه اینکه حتی بسیاری از پزشکانی که سیگار می کشند نیز برای ترک آن با مشکل مواجه هستند و این تلاش را بسیار سخت و دشوار می دانند.

این امر معمولا در شرایطی به پاسخ قطعی یعنی ترک سیگار منجر می شود که فرد به خطر جدی دچار شود. معمولا مواجه شدن با سکته قلبی و هشدارهای جدی پزشکی می تواند عزم راسخ را برای ترک سیگار به وجود بیاورد و در این میان کمتر از 10 درصد افرادی که از کمکی برای ترک سیگار استفاده نکرده اند، موفق به ترک آن می شوند.

می دانم سیگار ضرر دارد؛ واقعیت این است که بسیاری از افراد سیگاری و حتی غیرسیگاری نمی دانند که سیگار چقدر ضرر دارد. در حالی که همه می دانند کشیدن سیگار خوب نیست، اما هنوز باور نکرده اند که کشیدن سیگار کشنده است. هنوز همه باور نکرده اند که استعمال سیگار علاوه بر سرطان ریه و بیماری های قلبی و سکته، می تواند موجب سرطان های دیگر از جمله کلیه، دهانه رحم، پانکراس، مثانه، حنجره، حلق و معده شود.

بیماری های دیگری مثل انسداد ریه، بیماری های چشمی و آب مروارید و نیز بیماری های پوستی با کشیدن سیگار یا در معرض دود آن قرار گرفتن، ارتباط مستقیم دارد. در زنان به ویژه کاهش تراکم استخوان ها، سقط جنین، حاملگی خارج از رحمی و نیز بهبود دیرتر پس از جراحی و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، ارتباط مستقیم با مصرف تنباکو دارد.

باور این امر ضروری است که تماس با دود تنباکوی موجود در محیط که از کشیدن سیگار توسط دیگران ناشی می شود پس از 30 دقیقه دقیقا در گردش خون اثر کرده، در کار آن به وجود می آورد و خطر ابتلا به آسم را تا 50 درصد افزایش می دهد. این امر در مورد کودکان حتی تا 100 درصد افزایش می یابد و آنها را با خطرات جدی مواجه می سازد. در هر حال توجه به این نکته ضروری است که اگر خودتان توانایی ترک سیگار را ندارید، حداقل با خودداری از کشیدن سیگار در فضاهای بسته به خانواده، همکاران و دوستانتان رحم کنید و آنها را از آلوده شدن به ده ها نوع سم موجود در سیگار در امان دارید.

فراموش نکنید که صنعت سیگار سازی یکی از بزرگ ترین صنایع جهانی است و آنها با وجود همه پیمان نامه های جهانی و ابلاغ های قانونی، تمام سعی خود را به کار می برند تا از مواد اعتیادآور هر چه بیشتری در سیگارها استفاده کنند تا همچنان کالای خود را به فروش برسانند.

این صنعت در سال گذشته حدود 15 میلیارد دلار فقط در کشور آمریکا برای تبلیغ و بازاریابی سیگار هزینه کرده است و این در شرایطی است که در این کشور حدود 50 میلیون نفر سیگار می کشند. بنابراین بر شماست که با توجه به اینکه اعتیاد به سیگار بین 13 تا 19 سالگی است، حداقل از آلوده شدن فرزندانتان جلوگیری کنید و به آنها هشدار دهید که همان یکبار سیگار کشیدن به معنی یک مصرف کننده همیشگی بودن است.

فراموش نکنید که حدود 3/1 میلیارد نفر از مردم جهان سیگاری هستند و این در حالی است که پیش بینی می شود یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در هزاره سوم مصرف سیگار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha