سلامت نیوز - با تولید و ورود داروی آوانکس ایرانی به بازار، قیمت نمونه خارجی این دارو بیش از سه برابر شد.

قیمت داروی خارجی بیماران MS بیش از 3 برابر شد

 
به گزارش فارس، با وجودی که وزارت بهداشت نسبت به کیفیت و اثربخشی نمونه داروی آوانکس ایرانی به بیماران اطمینان داده است اما بسیاری از این بیماران هنوز از مصرف این دارو سرباز می‌زنند و معتقدند به توصیه پزشکانشان فقط باید داروی آوانکس خارجی مصرف کنند.

افشین کاشانی، بیمار مبتلا به MS می‌گوید: تا دو هفته پیش هر بسته 4 تایی آمپول آوانکس خارجی به قیمت 45 هزار تومان در اختیار بیماران MS قرار می‌گرفت در حالی که از این زمان به بعد با ورود داروی آوانکس ایرانی به بازار قیمت این دارو به 165 هزار تومان در داروخانه افزایش یافت.


وی اضافه می‌کند: در شهر تهران این دارو فقط در داروخانه 13 آبان توزیع می‌شود و در بازار آزاد ناصر خسرو نیز این دارو به قیمت 270 هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که بیماران مبتلا به MS به این دارو نیاز مبرم دارند و حتما باید هر ماه 4 بار این آمپول را مصرف کنند و پرداخت این هزینه گزاف برای تامین دارو طاقت فرساست.

وی می‌گوید: من نمی‌دانم چطور در کشور یک داروی خارجی را بدون اجازه و تایید شرکت اصلی کپی می‌کنند ولی به هر حال پزشک من نظرش این است که به هیچوجه از داروی ایرانی آوانکس استفاده نکنم و اجازه این کار را به من نداده است در حالی که داروی ایرانی به قیمت 30 هزار تومان در داروخانه 13 آبان برای بیماران MS توزیع می‌شود.

کاشانی اضافه می‌کند: نمی‌دانم افزایش ناگهانی قیمت داروی آونکس خارجی چه علتی دارد شاید برای این باشد که از توزیع این دارو در بازار آزاد جلوگیری کنند به همین علت هم اکنون که قیمت این دارو افزایش یافته است دیگر داروخانه پوکه آمپول آوانکس مصرفی را برای تحویل داروی جدید از بیماران نمی‌خواهد.
جمشید لطفی، رئیس انجمن MS ایران در این مورد به خبرنگار اجتماعی فارس می‌گوید: آوانکس یکی از سه داروی مصرفی بیماران MS و از خانواده اینترفرونهاست که بیماران مبتلا به MS باید هفته‌ای یکبار به صورت عضلانی تزریق کنند.

وی می‌افزاید: اخیرا یک شرکت ایرانی این دارو را در داخل کشور ساخته است و وزارت بهداشت اعلام کرده است که تستهای انجام شده بر روی این دارو اطمینان بخش است و این دارو با نمونه خارجی تفاوتی ندارد بنابراین مطابق قانون وقتی دارویی در داخل کشور تولید شد خود به خود یارانه آن قطع می‌شود و دارو گران می‌شود.
به گفته وی، انجمن ام اس نیز مخالف هدر رفتن ارز کشور به خارج برای خرید داروهایی است که در داخل کشور تولید می‌شود ولی متاسفانه برخی از مردم و بیماران نسبت به مصرف داروهای ایرانی مقاومت نشان می‌دهند بنابراین باید تا زمانی که بیماران نسبت به داروی جدید اطمینان پیدا کنند، صبر کنیم.

وی می‌گوید: انجمن ام اس ایران فعلا نمی‌تواند داروی آوانکس ایرانی را تایید یا رد کند و باید مدتی صبر کنیم تا نتیجه مصرف آن را ببینیم اما بهتر بود وزارت بهداشت قبل از ورود داروی ایرانی به بازار و کاهش یارانه داروی خارجی حداقل به پزشکان درمورد این دارو اطلاع رسانی می‌کرد و اعتماد آنها را جلب می‌کرد تا با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.

لطفی اضافه می‌کند: فعلا چه ما بخواهیم و چه نخواهیم نمونه ایرانی داروی آوانکس وارد بازار شده است و به طبع دولت دیگر برای خرید نمونه خارجی این دارو هزینه نمی‌کند بنابراین باید منتظر گرانتر شدن بیشتر این دارو تا مرز 300 یا 400 هزار تومان که قیمت واقعی آن است باشیم پس امیدواریم که داروی ایرانی اثر بخش و با کیفیت باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha