تربیت کودک

  • سه راهکار ساده برای مقابله با خواسته های نامطلوب کودک

    سه راهکار ساده برای مقابله با خواسته های نامطلوب کودک

    بسیاری از پدر و مادرها در برابر این رفتارها، ابتدا تحکم می کنند و بعد از چند دقیقه که گریه های کودک دل شان را به رحم آورد، تسلیم می شوند: باشه! ولی فقط چند دقیقه می توانی تلویزیون تماشا کنی... خیلی خب! برات می خرم، این قدر سر و صدا نکن!

  • وادارکردن کودکان به عذرخواهی ممنوع!

    توصیه‌ای‌روان‌شناسانه به پدران و مادران

    وادارکردن کودکان به عذرخواهی ممنوع!

    حتما برای پدران و مادران پیش‌آمده که در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها شاهد دعوا،جنگ و نزاع فرزند خویش با بچه‌های دیگر فامیل باشند که بالطبع در چنین شرایطی باید در ماجرای درگیری بچه‌ها دخالت کنند تا آتش میان آنها را خاموش نمایند.

  • نحوه رفتار با کودکان باهوش

    نحوه رفتار با کودکان باهوش

    همه والدین از داشتن فرزند باهوش به خود می‌بالند؛ فرزندی که اولین علائم هوش زیاد از همان دوران نوزادی در وی آشکار می‌شود و همه اعضای خانواده و دوست و آشنا از شیرین زبانی و حرکات و رفتارهای کودک داستان‌ها نقل می‌کنند.

  • والدین با درخواست کودک برای استفاده از موبایل چه کنند؟/ کودک از چه سنی اجازه استفاده از موبایل دارد؟

    والدین با درخواست کودک برای استفاده از موبایل چه کنند؟/ کودک از چه سنی اجازه استفاده از موبایل دارد؟

    دکتر نیره حاجی علیان در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره استفاده کودکان از موبایل گفت:« امروزه تلفن های همراه در محور علاقه و توجه کودکان و نوجوانان قرار دارد. این توجه به گونه ای است که با وجود بازی های متعدد، کودکان تمایل بیشتری به این فناری داشته و بنابراین نمی‌توان در چنین عصری کودکان را از تکنولوژی دور نگه‌داشت. در گذشته کودکان بازی هایی نظیر، دویدن در حیاط‌های بزرگ، توپ‌بازی، گرگم به هوا، خاک‌بازی، دوچرخه‌سواری را انتخاب می کردند اما کودکان امروزی انتخاب متفاوتی داشته و بازی‌های رایانه‌ای، استفاده از تبلت، آی‌پد و گوشی‌های تاچ‌اسکرین را به بازیهای بدنی ترجیح می دهند.»

  • بگذارید فرزندتان اشتباه کند

    بگذارید فرزندتان اشتباه کند

    در ذهن بعضی از پدر و مادرها، تربیت بی‌نقص تربیتی است که در آن فرزندشان هیچ خطایی نکند، هیچ وقت در موقعیت بحرانی قرار نگیرد و درست قبل از آنکه اتفاق بدی رخ دهد، او را از حادثه دور کنند. اما واقعیت این است که چنین روشی که در آن همه چیز جنبه پیشگیرانه دارد فقط منجر به تربیت یک فرزند محافظه کار، نابلد و استریلیزه خواهد شد. آموزش و تربیت هیچ گاه در خلأ اتفاق نمی‌افتد. اگر می‌خواهید فرزندتان درسی را بیاموزد، باید او را در محیطی قرار دهید که تجربه کند.

  • فرزندخوانده‌ را لوس نکنید

    حقیقت را چطور و در چه سنی باید گفت؟

    فرزندخوانده‌ را لوس نکنید

    توجه و محبت بیش از حد به فرزندخوانده می‌تواند باعث شود کودک رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان دهد.