یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷

کسانی که به غلط الگو می‌شوند، گاهی به صورت ناخودآگاه سبب ایجاد آسیب هایی مانند زوال ارزش‌های جامعه می‌شوند.

افرادی که به اشتباه الگو شده‌اند

سلامت نیوز : کسانی که به غلط الگو می‌شوند، گاهی به صورت ناخودآگاه سبب ایجاد آسیب هایی مانند زوال ارزش‌های جامعه می‌شوند.چندی پیش در پی برگزاری اردوی تیم ملی فوتبال زیر 22 سال، عکس‌هایی از برخی فوتبالیست‌های تیم ملی که از الگوهای جامعه ما هستند، در حال کشیدن قلیان منتشر شد.

مصطفی فروتن رفتارشناس اجتماعی به ایلنا گفت: الگوهای یک جامعه دارای نقش‌های بنیادین هستند. به این معنی که افراد یک جامعه همواره درصدد اتصال خود به یک مقام بالاتر و نزدیک شدن به الگوها به منظور کسب تایید برای رفتارهای خود هستند. بنابراین الگوهای اجتماعی می‌توانند در ریشه‌ها و بنیادهای یک جامعه به صورت کلان تاثیرگذار باشند.

وی افزود: امروزه قلیان برای ما به شکل یک ابزار تفریحی درآمده است و شاهد هستیم که خانواده‌ها نیز به آن مشروعیت می‌دهند؛ درحالیکه قلیان  30تا70 درصد بیشتر از سیگار عوارض دارد. اگر پدر و مادری؛ سیگاری در کیف بچه‌شان پیدا کنند واکنش بسیار منفی از خودشان نشان می‌دهند در صورتی که خودشان در کنار بچه‌هایشان می‌نشینند و قلیان می‌کشند. این امر یک علامت سوال بزرگ است که چرا قبح کشیدن قلیان نهادینه نشده است؟

فروتن ادامه داد: در میان برخی هنرمندان و ورزشکاران افرادی هستند که به صورت تصادفی الگو شده‌اند و گاهی رفتارهای ناشایستی از خود نشان می‌دهند در حالی که این رفتارها معمولاً از الگوهای علمی سر نمی‌زند. ممکن است برخی از شخصیت‌های علمی استعمال دخانیت کنند اما معمولاً راه خود را به درستی پیدا می‌کنند.

این رفتار شناس گفت: کسانی که به غلط الگو می‌شوند، سبب ایجاد آسیب‌هایی در جامعه می‌شوند که اولین آن رواج فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های اشتباه است. گاهی می‌بینیم که یک رفتار اشتباه مانند استفاده از یک اصطلاح نادرست در تلویزیون به صورت یک خرده فرهنگ به گونه‌ای در جامعه رواج پیدا می‌کند که حتی یک مقام بلند پایه کشور هم از آن استفاده می‌کند.

وی افزود: دومین آسیب، بی‌اعتمادی به ساختار اجتماعی است. هنگامی‌که رفتاری اشتباه از از یک الگو دیده می‌شود نوعی بی‌اعتمادی به ساختار جامعه شکل می‌گیرد و این سوال برای افراد شکل می‌گیرد که این چه جامعه‌ای است که الگویش این عمل اشتباه را انجام می‌دهد و سومین آسیب رواج شایعه است. برای نمونه در این مورد اخیر شایعه می‌شود که چیز دیگری هم در قلیانش می‌ریخته‌اند و چند آسیب دیگر را هم به آن می‌چسبانند.

فروتن ادامه داد: بزرگترین آسیب به وجود آمده، زوال و فروپاشی ارزشهاست که محصول بی‌اخلاقی‌ها و بداخلاقی‌های افراد تاثیرگذار و مشهور است که ناخودآگاه سبب نابودی ارزشهای جامعه می‌شوند.

فروتن در مورد راهکارهای مقابله با این مساله گفت: خانواده موظف است که الگوهای درست را به فرزندان خود ارائه دهد و در مورد آموزش ارزشها به فرزندان صحیح عمل می‌کند. خانواده‌هایی که به آموزش ارزشها اهمیتی نمی‌دهند، فرزندانشان به سمت انتخاب الگوهای نامناسب می‌روند.

وی افزود: دومین راهکار آموزش‌های رفتارهای اجتماعی مطابق با هنجارهای همان کشور است. ممکن است ورزشکار یا هنرمندی در اروپا یا امریکا رفتاری ار خود نشان دهد که مناسب با ساختار و فرهنگ کشور خودشان باشد و ارتباطی با کشور در حال توسعه‌ی ما نداشته باشد. آموزش اجتماعی باید به گونه‌ای باشد که این مسائل در ٱن تاثیری نگذارد.

این آسیب شناس در مورد آخرین راهکار گفت: مسئولان باید کنترل هوشمندانه و کارشناسانه‌ای بر رفتار الگوها داشته باشند. تاثیر رفتار نامناسب یک الگو هنگامی ‌تشدید می‌شود که مسولان نیز مهر تاییدی بر کار او بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha