جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۲

دانشمندان طی تحقیق و بررسی های فراوان بر روی اثرات قرص اکس و متامفتامین روی مغز، به این نتیجه رسیدند که تاثیر مصرف این قرص بر مغز بسیار شبیه اثر یک ضربه شدید بر مغز است.

شدت آسیب قرص اکستازی بر مغز

سلامت نیوز: دانشمندان طی تحقیق و بررسی های فراوان بر روی اثرات قرص اکس و متامفتامین روی مغز، به این نتیجه رسیدند که تاثیر مصرف این قرص بر مغز بسیار شبیه اثر یک ضربه شدید بر مغز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پیشگیری نوین، متامفتامین یک ماده محرک بسیار اعتیادآور است که از لحاظ ترکیب شیمیایی با آمفتامین مرتبط است با این تفاوت که نسبت به آن، به مراتب قوی‌تر و برای سیستم مرکز اعصاب، به مراتب زیانبار تر است.

محققان تغییراتی را که در پی جراحت ضربه‌ای به مغز چند موش ایجاد شده بود، تجزیه و تحلیل کردند و در صدد برآمدند این آثار را با اثر متامفتامین و یک ماده مخدر روانگردان به نام ‪ اکتسازی روی مغز مقایسه کنند. پژوهشگران پروتئین‌های “سایتواسکلتال” را که اسکلت سلولی مغز را تشکیل می‌دهند، مورد مطالعه قرار دادند. این پروتئین‌ها عامل اصلی به‌هم پیوستگی مغز هستند.


بنابراین گزارش، بعد از یکبار مصرف متامفتامین و یا پس از وارد شدن یک ضربه شدید به مغز، در حدود 12 درصد از پروتئین‌های ناحیه کورتکس مغز موش‌ها تغییرات مشابهی دیده شد.

پژوهشگران دریافتند که مصرف بیش از حد اکستازی روی ناحیه هیپوکامپوس مغز که حافظه در آن شکل می‌گیرد، اثر می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha