سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶

سلامت نیوز : رئیس اورژانس کشور با اعلام مصدومیت 9هزار و 800 ایرانی در چهارشنبه آخر سال در 5 سال گذشته از آماده باش اورژانس‌ها برای پذیرش و درمان مصدومان و حادثه دیدگان احتمالی چهارشنبه سوری سال‌جاری خبر داد.

دکتر محمد تقی طالبیان در گفت‌و‌گو با ایران در تشریح وقایع و حوادث چهارشنبه آخر سال اظهار داشت:‌ براساس آمار اورژانس‌ کشور در 5 سال گذشته 9 هزار و 800 تن در حادثه آتش بازی چهارشنبه پایان سال دچار حادثه شده‌اند که تقریباً معادل سالی 2 هزار نفر است.وی با بیان این‌که بیش از 40 درصد مصدومان این حوادث را گروه سنی 15 تا 24 سال به خود اختصاص داده‌اند، افزود:‌ در این میان فراوانی مصدومان حوادث مربوط به آتش بازی شب چهارشنبه پایانی سال در مردان حدود 5/3 برابر زنان گزارش شده است.

وی با بیان وقوع برخی رفتارهای خطرناک و ناهنجار در سطح شهر در شب چهارشنبه‌سوری گفت:‌  در صورت لزوم بهتر است مردم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی  یا پلیس 110 اطلاع دهند. طالبیان در تشریح حوادث چهارشنبه آخر سال گذشته افزود:‌  در سال گذشته 09/51 درصد هنگام بازی با مواد محترقه و 39/28 درصد هنگام عبور به صورت عابر پیاده یا هنگام تماشای آتش‌بازی دچار حادثه شده‌اند. وی ادامه داد:‌ حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که از آن استفاده می‌کنند به وجود آید، بلکه برای کسانی که این مواد را درست می‌کنند نیز ممکن است اتفاق بیفتد. بنابراین، بهتر است شهروندان از مکان‌هایی که از مواد محترقه در آن استفاده می‌شود دوری کنند.

رئیس اورژانس کشور زخم، پارگی و بریدگی را از شایع‌ترین آسیب دیدگی‌ها در این حوادث عنوان کرد و اظهار داشت: سوختگی درجه یک، خراشیدگی و ساییدگی در رتبه‌های بعدی آسیب قرار دارند. براساس آمار در این سال‌ها بیشترین آسیب به اعضای بدن به ترتیب دست(6/38درصد) و چشم (3/21 درصد) بوده همچنین در 5 سال گذشته 59 مورد قطع عضو گزارش شده است.  طالبیان درباره آمارهای مربوط به امداد‌رسانی در چهارشنبه پایانی سال در 5 سال گذشته گفت:‌ آسیب‌های ناشی از حوادث چهارشنبه سوری در 5 سال گذشته منجر به اعزام تیم‌های امدادی اورژانس 115 بر بالین  4هزار و 478 تن از هموطنانمان شد که  تکنیسین‌های اورژانس پیش بیمارستانی هزار و 119 تن از مصدومان را در محل درمان کردند و 2 هزار و 559 تن از مصدومان را پس از ارائه خدمات پزشکی برای دریافت مراقبت‌های تخصصی بیشتر به مراکز درمانی رساندند.

تمهیدات اورژانس در چهارشنبه آخر سال
رئیس اورژانس کشور درباره میزان آمادگی  سازمان متبوع خود در چهارشنبه آخر سال 92 گفت:‌ همه بیمارستان‌های کشور آماده پذیرش مصدومان و مجروحان احتمالی حوادث چهارشنبه سوری امسال هستند.  وی از استقرار آمبولانس‌های اورژانس پیش بیمارستانی در میادین و نقاط پرتراکم شهر برای امدادرسانی سریعتر به مصدومان خبر داد و افزود:‌یکی از تمهیدات ویژه اورژانس برای ارائه خدمات سریع و بموقع در صورت وقوع حادثه، افزایش استعداد ناوگان موتور آمبولانس در کلانشهرها به منظور سریعتر رسیدن مصدوم به محل حادثه در صورت وجود ترافیک است. دراین راستا برای همکاری بیشتر و اقدام‌های همسو، جلسات هماهنگی معاونان محترم درمان، رؤسای مراکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی و ارگان‌های دخیل در این امر مانند سازمان آتش‌نشانی، هلال احمر و پلیس برگزار شده است.

چهارشنبه‌سوری بی‌خطر، چگونه
رئیس اورژانس کشور به منظور رعایت نکات ایمنی و کاهش زمینه حوادث احتمالی به خانواده‌ها و جوانان و نوجوانان توصیه کرد:‌ بقایای مواد آتش بازی را سریعاً جمع‌آوری نکنید. بلکه بعد از 20 دقیقه با ریختن آب روی بقایای آتش، آن را دفع کنید و حتماً قبل از ترک محل، از خاموش شدن آتش مطمئن شوید. کودکان و نوجوانان از قشرهای آسیب‌پذیر در حوادث هستند،استفاده از این مواد توسط آنان خطرات جدی به همراه دارد، سلامت آنان را به خطر می‌اندازد و مرگ به دنبال خواهد داشت. بنابراین، از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی بخصوص در منزل،‌زیر زمین،‌ محل کار و... جداً  جلوگیری کنید چون این مواد خاصیت خودبه خودی آتش‌گیری و انفجاری دارند. طالبیان با تقاضا از والدین در تهیه وسایل آتش بازی بی‌خطر و همراهی با فرزندان ادامه داد:‌‌ از آنجایی که در 5 سال گذشته انواع ترقه‌ها 8/50 درصد آتش سوزی‌ها و حوادث را ایجاد کرده‌اند بنابراین مواد آتش بازی (محترقه و انفجاری) را از محل‌هایی که مطمئن هستید خریداری کنید و از خرید این مواد از دستفروشان جداً خودداری کنید و همیشه در مواقع آتش بازی برای اطفای حریق، آب، کپسول اطفای حریق و حتی الامکان جعبه کمک‌های اولیه در دسترس داشته باشید.

وی افزود:‌ از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقدار بسیار کم در جیب لباس و کیف جداًً خودداری کنید و مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرتاب نکنید. به گفته رئیس اورژانس کشور هیچ‌گاه نباید مواد آتش بازی  را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار داد به دلیل این‌که در صورت انفجار، ذرات شیشه یا فلز به اطراف پرتاب شده سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد. از سوی دیگر، استفاده از الکل برای آتش‌گیری مواد، آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن چه در واحدهای مسکونی و چه در معابر، کوچه و خیابان همچنین پرتاب مواد آتش‌زا مانند فشفشه و موشک روی درخت‌ها، بام و بالکن منازل از عوامل عمده بروز آتش‌سوزی است و از بروز چنین رفتارهایی باید جداً‌ خودداری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha