معاون پشتیبانی نظام پرستاری و عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور درخصوص طرح وزارت بهداشت مبنی بر پرستار شدن ماماها گفت: 30 هزار مامای بیکار در کشور داریم که باید از ظرفیت این افراد استفاده شود.

وجود 30 هزار مامای بیکار در کشور/ فعالیت پرستاران به جای ماماها غیرقانونی است

سلامت نیوز: معاون پشتیبانی نظام پرستاری و عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور درخصوص طرح وزارت بهداشت مبنی بر پرستار شدن ماماها گفت: 30 هزار مامای بیکار در کشور داریم که باید از ظرفیت این افراد استفاده شود.

قدسیان در گفت و گو با پانا، با اشاره به طرح ارائه شده مبنی بر بکارگیری ماماها به جای پرستاران اظهار داشت: متاسفانه ماماهای کشور این خبر را ناقص مطالعه کرده اند چرا که اصلا اینگونه نیست و ماماها باید به دقت از جزئیات این طرح مطلع شوند.


30 هزار مامای بیکار در کشور داریم
این مقام مسئول با بیان اینکه 30 هزار مامای بیکار در کشور داریم، گفت: این ماماها که تحصیل کرده اند و برای آن ها هزینه شده است، اما متاسفانه این تعداد زیاد بیکار هستند و بازار کار مشغول نبوده و در خانه خود سکنی دارند که برای این موضوع باید تدبیر جدی در نظر گرفته شود.


بسیاری از ماماها قصد خروج از کشور را دارند
وی در ادامه با بیان اینکه تعداد زیادی از ماماها برای ادامه تحصیل و یا اشتغال قصد خروج از کشور را دارند، تصریح کرد: در حال حاضر طرح پرستارماما در خارج از کشور اجرا می شود و در کشور ما نیز بسیاری از ماماهایی که در بازار کار مشغول نیستند قصد خروج از کشور را داند که باید این موضوع مد نظر مسئولان قرار بگیرد.


جزئیات طرح بکارگیری ماماها برای پرستار شدن
قدسیان اضافه کرد: بنابراین ما نیز برای اینکه از ظرفیت این 30 هزار مامای بیکاری که آموزش دیده و هزینه برای آن ها مصرف شده، بهره ببریم طرحی را در دستور کار قرار دادیم که طبق آن هر کس که داوطلب است 25 واحد اختصاصی پرستاری را بگذراند و جذب بازار کار شود.


انجام کار پرستاران توسط ماماها غیرقانونی است
عضو شورای عالی نظام پرستاری در ادامه تصریح کرد: البته ما این موضوع را نیز می دانیم که در بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی ماماها کارهای پرستاری را انجام می دهند که این موضوع قانونی نیست و بیمارستان ها در این رابطه باید اقدام جدی انجام دهند. بنابراین این اقدام غیرقانونی است و ما می خواهیم این موضوع را قانونی کنیم تا این ماماها تبدیل به پرستارماما شوند.


معاون پشتیبانی نظام پرستاری یادآور شد: در حال حاضر 23 رشته تخصصی پرستاری در مقطع کاردانی داریم که این تعداد ماما می توانند مشغول شوند و 25 واحد تخصصی پرستاری را بگذرانند.


مخالفت ماماها برای پرستار شدن
محمد حاجی‌آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت، روز 13 اسفندماه جاری در حاشیه مراسم روز پرستار، در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات ماماها، اعلام کرد: طرحی داوطلبانه و با گزینه انتخابی در اوائل سال آینده به اجرا در می‌آید تا اشتغال ماماها و پیراپزشکان که مسئله بسیار مهمی است، مرتفع شود. بر این اساس، ماماهایی که بیکارند می‌ توانند به صورت انتخابی و داوطلبانه، با گذراندن دوره‌ هایی به عنوان پرستار فعالیت کنند.
بر این اساس، پس از اعلام این خبر جمعی از ماماهای کشور با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آنها عباراتی همچون «ما ماما هستیم، پرستار نیستیم» و «مامایی پاینده باد»، صبح امروز در مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کرده و مخالف اجرای این طرح هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha