دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10809

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت با اشاره به مشخص شدن دقیق تعداد و پراکندگی بیماران خاص اعلام کرد: به این ترتیب امسال با کمبود دارو مواجه نخواهیم بود.

دکتر کامبیز امجدی نیک در گفت وگو با ایسنا، افزود: امسال برنامه ریزی دقیقی برای واردات و تولید داروی این گروه از بیماران انجام داده ایم و در حال حاضر بیش از میزان مورد نیاز دارو تامین شده است.


عدم نیازسنجی مناسب، مشکل عمده کمبود داروی بیماران خاص


اطلاعات بیماران از طریق نرم افزار جمع آوری می شود

وی با بیان اینکه در سال های گذشته میزان داروی مورد نیاز بیماران خاص به طور دقیق مشخص نبود، عمده مشکل کمبود داروی بیماران خاص را نداشتن اطلاعات دقیق در مورد تعداد و پراکندگی این بیماران دانست و تصریح کرد: در حال حاضر شناخت از بیماران و میزان پراکندگی آنها مشخص شده و اطلاعات کامل در اختیار اداره مدیریت پیوند و بیماریهای خاص قرار دارد.

وی با یادآوری این موضوع که در سال گذشته نه تنها آمار مشخصی از تعداد بیماران وجود نداشت بلکه در مواردی با چند آمار متفاوت از یکدیگر مواجه بودیم، گفت: علاوه بر مشخص شدن میزان نیاز، مبنای سفارشات دارویی سال 87 نیز از بهمن و اسفند ماه سال گذشته شکل گرفت که این موجب جلوگیری از مواجهه با کمبود دارویی می شود.

امجدی نیک در این رابطه اظهار کرد: برای جمع آوری اطلاعات دقیق بیماران خاص از نرم افزار ویژه ای استفاده می شود و به این ترتیب احتمال ورود بیمار جعلی به نظام دارویی به طور کامل از بین می رود.


تشدید نظارت بر تجویز و مصرف دارو


دست سوداگران دارو کوتاه می شود

وی همچنین با تاکید براین که وزارت بهداشت از این پس بر روند تجویز و نظارت داروی بیماران خاص به شدت نظارت

می کند به معضل قاچاق داروی بیماران خاص اشاره و اضافه کرد: به علت اختصاص یارانه و در نتیجه در پی کم بودن قیمت فروش و واقعی در بسیاری موارد، دارو به صورت قاچاق از کشور خارج می شود.

وی که این مشکل را ناشی از ضعف در بعد نظارتی دانست به ایسنا گفت: بر این اساس از این پس با تشکیل کمیته های نظارت بر تجویز و مصرف منطقی دارو، کنترل ها شدیدتر می شود.

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در این شرایط دست سوداگران دارو کوتاه می شود و در صورت مشاهده این افراد، سوداگران به مراجع قضایی معرفی می شوند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha