انگور شامل ویتامین‌های آ، ب و ث و نیز دارای مقداری منیزیم، كلسیم، آهن،‌ فسفر، پتاسیم و آلبومین است‌.

انگور میوه بسیار مفیدی است که خاصیت قلیایی دارد و باعث قلیایی شدن خون می شود. از این لحاظ هر یك کیلوی آن معادل یک لیتر آب معدنی است. به علت وجود مواد قندی زیاد انرژی‌زا است و حرارت بدن را تامین می‌کند.

امروزه در طب درمان‌های طبیعی از رژیم‌های مختلف انگور استفاده می‌كنند. همچنین این میوه را برای درمان بیماری‌های یبوست،‌ عوارض رماتیسم، كم‌خونی و حتی پیشگیری از سرطان سودمند می‌دانند‌.

انگور هم لاغر كننده است و هم چاق كننده، بدین گونه كه خوردن انگور به تنهایی (از صبح تا ظهر) لاغر كننده است و اگر آن را همراه با غذا میل كنید چاق كننده است.

یكی از خواص انگور، صاف كننده و مولد خون بودن آن است‌. انگور قند خون را نیز تنظیم می‌كند. به علاوه انگور قرمز برای تصفیه خون و خون سازی از انگور سبز هم بهتر است. البته افرادی كه قند خون پایین دارند می‌توانند از انگور بهره زیادی ببرند‌.

انگور یكی از میوه‌های ضد سرطان شناخته شده است و این به خاطر خواص ضد عفونی كنندگی آن است‌. افرادی كه در دوره نقاهت یك بیماری هستند و یا ضعف عمومی ‌بدن دارند و در نتیجه قدرت دفاعی بدن آنها كم شده است، سعی كنند از انگور به مقدار زیادی استفاده كنند.

انگور پتاسیم زیادی دارد كه به جبران ضعف بدن كمك می‌كند. به علت داشتن پتاسیم، مقوی قلب و یک داروی موثر برای کم خونی است زیرا دارای آهن، منگنز و منزیم بوده و در كنترل فشارخون موثر است. افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلب و اعصاب می‌توانند آب آن را نیز در طی روز بنوشند‌.

انگور برای سلامتی قلب، ریه و كلیه نافع است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزی، ملین و مدر بوده و برای مبتلایان به اوره بالای خون (نقرس) مناسب و سازگار است‌ و یبوست كه عوارض آن بی‌اشتهایی، نفخ، سردرد،‌ تشنگی مفرط و بدبویی دهان است با خوردن آب انگور تازه برطرف می‌شود‌.

علاوه بر این که انگور در درمان یبوست و التهاب معده و روده‌ها موثراست؛ بسیار مقوی و مغذی است، خون را تصفیه، سینه و ریه را صاف و تمیز می‌كند. انگور همچنین در درمان سل ریوی و سیاه سرفه موثر است وبرای درمان اسهال خونی از انگور استفاده می شود.


همچنین برای درمان نقرس بسیار مفید است. افرادی كه معده ضعیف دارند باید انگور را بدون پوست بخورند زیرا پوست آن دیرهضم بوده و موجب دل درد، نفخ و عوارض دیگر می‌شود.

انگور بهترین میوه برای كسانی است كه می خواهند لاغر شوند و بدن خود را از اسید اوریك، سنگ‌های صفراوی و مسمومیت‌های مزمن (مسمومیت از سرب یا جیوه ) پاك كنند. رژیم آب انگور برای مبتلایان به سل ریوی و بواسیرمفید است،

برای تقویت و طراوت پوست و همچنین روشن كردن رنگ پوست، آب انگور تازه را می توان استفاده کرد.

شیره انگور خاصیت ملین دارد. برگ آن مقوی و قابض و دم كرده آن مدر است. آبغوره آن در رفع اورام مخاط لثه و دهان و سركه حاصله از تخمیر دانه انگور در تسكین خارش پوست و جلوگیری از خونریزی‌ها به كار می‌رود و دانه‌های خشك آن صفرا و بلغم را دفع و پی را محكم كرده خستگی را رفع و حالت انبساط بوجود می‌اورد. در همه حال انگور و برگ و شیره و دانه‌های خشك شده و دانه‌های نارس (غوره ) و دانه تخمیر شده (سركه ) مصرف غذایی دارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha