اعضای شورا شهرتهران با حضور در موسسه خیریه رودکی که مختص نابینایان است بر لزوم توجه به معلولان و به ویژه نابینایان تاکید کردند.

سلامت نیوز: اعضای شورا شهرتهران  با حضور در موسسه خیریه رودکی که مختص نابینایان است بر لزوم توجه به معلولان و به ویژه نابینایان تاکید کردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ،سه تن از اعضای شورا شهرتهران  با حضور در موسسه خیریه رودکی که مختص نابینایان است بر لزوم توجه به معلولان و به ویژه نابینایان تاکید کردند.

علی صابری،عضو روشندل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه خوانا بودن شهر برای نابینایان یک امر ضروری به شمار می آید گفت: این رویه ای است که ما در شورای شهر به طور جد به آن خواهیم پرداخت.

وی گفت: مناسب سازی و بهسازی ساختار شهری امری است که مورد نیاز معلولان و جانبازان است اما شاید مناسب سازی فیزیکی که برای معلولان در سطح شهر انجام می گیرد چندان در مورد نابینایان مهم نباشد چرا که این عزیزان قادر به حرکت هستند اما موردی که باید به آن پرداخت و تا به امروز هم چندان اقدامی در مورد آن انجام نشده خوانا بودن شهر برای این عزیزان است.

صابری ادامه داد: امروز شهر تهران را به عنوان یک شهر خوانا برای شهروندان می شناسیم شهری که انواع تابلوهای راهنمایی و اطلاعات مسیر برای آن تعبیه شده اما آیا این شهر در جایجای خود برای معلولان هم خوانا است. به عنوان مثال یک نابینا وقتی وارد یک فروشگاه مانند شهروند می شود آیا می تواند خرید کند. آیا فردی برای این کار آموزش دیده است. این موضوعی است که در شهر های دیگر دنیا به صورت یک الزام قانونی انجام می شود .

صابری افزود: غرض من این نیست که بگویم کاری انجام شده یا نه بلکه قصد و نیت ما این است که ضرورت پرداختن به چنین امری برای سهولت تردد نابینایان در شهر وجود دارد و ما قطعا در شورای شهر این رویکرد را به طور جد دنبال خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد : نابینایان جز فرهیختگان به شمار می ایند چرا که اکثر قریب به اتفاق این عزیزان در خلق آثار گوناگون  دستی بر آتش دارند.

صابری همچنین تصیرح کرد: استفاده از جی پی اس برای نابینایان به عنوان نخستین گام های خوانا بودن شهر خواهد بود که به زودی به اجرا گذاشته خواهد شد.

راهنمایی نابینایان در معابر شهری از طریق علائم یا نصب  بلند گو ها مختص این کار یکی از مواردی است که باید در شهر به آن پرداخته شود .

وی تاکید کرد: ان شاءالله ما این کار را از ساختمان شورا شروع خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به درخواست موسسه نیکو کاری ریحانه خبر داد و گفت : در ماه مبارک رمضان چند سرای محله در منطقه 12 به قرآن ها و ادعیه  بریل  تجهیز خواهند شد تا به امید حق این امر عمومیت پیدا کند.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران نیز گفت: وقتی می خواهیم شهر برای یک قشری مناسب سازی شود باید اول آن قشر را به مردم بشناسانیم.

مجتبی شاکری ادامه داد: به راستی تا امروز تا چه اندازه در ادبیات داستانی مان به نابینایان پرداخته ایم. در فیلم ها و تله فیلم ها و سریال ها تا چه اندازه شخصیت پردازی به نابینایان داشته ایم . ارتقای شخصیتی این عزیزان و اینکه شهروندان به آنان توجه کنند از همین جا آغاز می شود.

وی همچنین تصریح کرد: از طرفی بیاییم جامعه نابینای کشور را با تکنولوژی روز و اندیشه های نو آشنا کنیم. امروز دیگر زمانی نیست که بخواهیم از بریل برای توزیع محصولات به نابینا ها استفاده کنیم. امروز می توانیم سامانه ای مختص به این امر داشته باشیم تا نابینا های عزیز به سهولت به آثاری نظیر کتاب گویا دسترسی داشته باشند . حال آنکه چاپ کتاب با بریل و یا نشر کتاب گویا از طرق معمول آن مشکلات فراوانی از جمله اجازه ناشر و یا گرانی کاغذ را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: اینکه در شهر شعائری در خصوص توجه به نابینایان نمی شود تا حدی درست است اما آیا خود شما اقدامی در این زمینه کرده اید. من اعلام میکنم شورای شهر به طور ویژه  به معلولان و جانبازان نگاه می کند اما این مستلزم آن است که شما عزیزان نیز طرح های پیشنهادی و عملیاتی ارائه کنید. اینکه تنها از شهرداری انتظار خدمات داشته باشیم نه اینکه درست نباشد اما منصفانه نیست. شما پیشنهاد بدهید شورا قطعا حمایت خواهد کرد.

تولید کتاب به صورت گویا ، ارائه خدمات کتابخانه ای ، چاپ روزنامه ایران سفید، دسترسی نابینایان به قرآن بریل ، و سهولت تولید آثار به خط بریل از جمله درخواست های موسسه نیکوکاری ریحانه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha