مرکز آمار ایران در آخرین گزارش در مورد وضعیت زنان سرپرست خانوار از افزایش 2.5 برابری این گروه از زنان در دوره‌ای 15 ساله خبر داده و اعلام کرده استانهای تهران و خراسان رضوی بیشترین و ایلام کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب کمترین تعداد زنان خودسرپست را دارند.

سلامت نیوز: مرکز آمار ایران در آخرین گزارش در مورد وضعیت زنان سرپرست خانوار از افزایش 2.5 برابری این گروه از زنان در دوره‌ای 15 ساله خبر داده و اعلام کرده استانهای تهران و خراسان رضوی بیشترین و ایلام کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب کمترین تعداد زنان خودسرپست را دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، امروزه پدیده خانوارهای زن سرپرست در تمام دنیا رو به افزایش است به طوریکه اکنون به عنوان معضل اجتماعی مطرح می شود. این گروه از زنان اغلب با عوامل آسیب زایی همچون تبعیض فرهنگی، ضعف دسترسی به شغل های فعلی، بی سوادی یا کم سوادی، نداشتن درآمد مستمر و مشکلات روحی و روانی مواجه هستند که در صورت عدم حمایت هزینه های آسیب زایی به جامعه تحمیل می شود.

مرکز آمار ایران زنان خودسرپرست را به سه گروه تقسیم می کند که گروه اول شامل زنان بیوه، زنان مطلقه و دختران با تجرد قطعی، گروه دوم زنانی هستند که در آن مرد به طور موقت حضور ندارد و گروه سوم خانوارهایی است که در آن مرد به دلایلی همچون بیماری و از کارافتادگی و کهنسالی نمی تواند سرپرست خانوار باشد.

بر پایه این گزارش، مرکز آمار ایران و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در آخرین گزارش بررسی آماری وضعیت زنان سرپرست خانوار در خردادماه 93 اعلام کرد: براساس آخرین نتایج سرشماری سال 1390 در یک دوره 15 ساله از 1375 تا 1390 تعداد خانوارهای معمولی دارای سرپرست زن حدود 2.5 برابر افزایش داشته است.

همچنین طی دوره پنج ساله 85 تا 90 متوسط رشد خانوارهای معمولی 4.0 درصد بوده این در حالی است که در همین بازه زمانی متوسط رشد خانوارهای دارای سرپرست زن به 9.2 درصد رسیده است که این درصد نشان دهنده افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در سال های اخیر است.

براساس این گزارش در سال 1375 به ازای هر سرپرست مرد 9 سرپرست زن وجود داشت که این نسبت در سال 90 به ازای هر سرپرست مرد به 14 نفر  سرپرست زن رسیده است.

افزایش تمایل زنان به زندگی انفرادی

گزارش سازمان آمار نشان می دهد که  تعداد زنان خودسرپرست که تنها زندگی می کنند 40.8 درصد از کل خانوارهای دارای سرپرست زن را به خود اختصاص داده است. همچنین در بین استانهای کشور تهران با 211 هزار و 236 نفر و خراسان رضوی با 98 هزار و 292 نفر بیشترین استانهایی هستند که زنان سرپرست خانوار را در خود جای داده اند.

در این گزارش آمده است که تمایل به زندگی انفرادی و سرپرستی با جمعیت کمتر در سال های اخیر بین زنان افزایش یافته است. به طور کلی روند گرایش به زندگی مجردی در ایران نیز همچون همه جوامع در حال افزایش است که این موضوع به عواملی ناشی از عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی بستگی دارد.

بسیاری از این کارشناسان بر این باورند که روند افزایش این نوع زندگی برای جامعه ایران که همواره ارزشها و هنجارهای خاص خود را دارد و خانواده همچنان مهم ترین نهاد اجتماعی است می‌توان مخاطره آمیز باشد. ضمن اینکه افزایش زندگی مجردی پیامدهای ناگواری همچون افسردگی، فردگرایی، گسترش آسیبهای اجتماعی، عدم تمایل به تشکیل خانواده و داشتن فرزند را در پی دارد.

جدول خانوارهای دارای سرپرست زن در سال 90

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha